fugtspærre eller ikke ?

Jeg er kommet i tvivl, og mener selv at det kan få fatale konsekvenser hvis jeg vælger det forkerte..

Jeg har lige fået lagt varme i gulvet, således at mit gulv nu ser sådanne ud

Nederst 
 Beton/cement "fundament"
 Mursten "dem der bær bjælkerne"
 Bjælker
 Krydsforskallingesbrædder
 Varmeplader og rør
 Underlag (med eller uden fugtspærre)
 Fyrplanker
Top

Der ligger 300mm isolering op til forskallingesbrædderne. Skal underlaget være med eller uden fugtspærre? Har selv en idé om at fugten skal havde mulighed for at komme op = ingen fugtspærre, men er for usikker til at smutte en tur i byen

Jeg er af VVS manden der lagde rørene blevet anbefalet at sømme alle brædderne fast i forskallingsbrædderne, da gulvet ellers bliver for levende, betyder det at jeg kan lægge en byggesilikone 10mm hele vejen rundt og jeg dermed slipper for paneller?  Er det nok med 50 dykker (sømpistol)

På forhånd tak 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der noget isolering nogen steder og er der ventilation i i hulrummet (?) under dine bjælker?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er det ny eller gammel beton? Det hedder betonplade eller betondæk!
Er der kapilarbrydende lag, (Leca eller singels), under betonen?
Bjælkerne hedder strøer! Og er de trykimprægnerede?
Der er eller kan være DAMPspærre i underlaget. (Men hvorfor har du lagt underlaget i?)
Hvad er det for en type isoleringsmateriale der er anvendt.

Din konstruktion er rigtig såfremt underlaget indeholder en dampspærre og betondækket var tørt. Samt at der er kapilarbrydende lag og strøerne (helst) er trykimprægnerede.

Hej Backup

Sandsynligvis har du isoleret med 300 mm eller 350 mm polystyren (flamingo) alt efter hvilket bygningsrelement du har bygget efter. (BR08 eller BR10) Polystyren virker som kapilarbrydende lag ved min. 150 mm. så hvis denne type er anvendt er alt iorden. hvis der er anvendt rockwool eller lign. skal der være min. 150 mm leca el. lign som kapilarbrydende lag. hvis alt dette er ok. regner jeg med du har anvendt forskalling for at binde gulvvarmeslage i 20 mm med varemfordelingsplader imellem som jeg læser det. i denne type konstruktion ligge fugtspærre/dampspærren under opklodsningen, altså under din "trækonstruktion" eller direkte oven på beton dækket. hvis som hpox siger at der ikke er nedstøbt dampspærrer i betondækket altså. jeg har selv lavet en lignende konstruktion i min stue for ½ år siden isoleret med super EPS (den nye grå isolering) 300 mm dog med gulvspånplader med spor i for varmefordelingsplader og 16 mm gulvvarme slange. Fik super god vejledning i STARK, hvor jeg købte materialerne. hvis du vil se en montagevejledning, har jeg den på guklvarmeplader som jeg fik med
link her http://www.novopan.dk/Gulv-41.aspx
Det er et hus fra 1971, jeg ved derfor ikke om der er isolering under betonen, men det var tørt da jeg fjernede det gamle gulv"plankegulv" hvor der ikke var noget underlag, hverken på beton eller over strøerne. Jeg har genbrugt alle strøerne, på nær en, hvorfor alle på nær en er trykimprægneret. Der er isoleret med Rockwool/37

Jeg har ikke lagt noget underlag endnu, men blev anbefalet det, da vamefordlingspladerne/slangen eller kunne knirke?

Jeg har siden i går talt med en tømmer, som siger at når jeg sømmer/skruer plankerne på brædderne/varmefordelingspladerne, er der ingen grund til underlag, da det kontakten mellem det flydende gulv og plankerne der giver lydene.
Annonce
Det er ikke isolering under betonen.
Der bør være et såkaldt kapillarbrydende lag. Som i 1971 formodentlig var singels, (småsten). Det kapillarbrydende lag har til formål at hindre fugtoptrængen i konstruktionen.
(Det er den kapillareffekten der trækker vand fra jorden via rødderne og op i alle planter)

Men du roder mellem dampspærrer, underlag og lyde.

Der findes "læggeunderlag" altså pap. papir eller folier af mange forskellige typer. En del er osse dampspærrer, andre ikke.
"Læggeunderlaget" har osse til formål at udjævne småujævnheder i varmepladerne. Eller dæmpe knirkeri i gulvvarmeslangerne.(I dit tilfælde)

Der bør altid udlægges "læggeunderlag"

Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med det gulvvarmehalløj. Men mener at der SKAL være en dampspærre lige under dine gulvbrædder.
Er det kun undertegnet der ser et problem her, et "måske" uisoleret betongulv, med 300mm isolering ovenpå betonen, herudover manglende fugtspærre i konstruktionen, når først en damspærre udlægges som bør lægge på undersiden af forskallingen til varmefordelingspladerne, så ophobes der fugt i konstruktionen, og du har et problem.

Men det er måske bare mig der har misforstået indlægget ?

Der bør aldrig isoleres med mere end 50mm isolering, henover en dårligt eller uisoleret betongulv, med mindre at denne isolering + oven liggende konstruktion ikke indeholder nogle organiske materialer.

Dvs. skal der isoleres ovenpå gulvet, skal det laves i flamingo isolering, og sluttes af med beton gulv, hvorefter der udlægges et underlag med fugtspærre og efterfølgende dit svømmende trægulv.

Laves det som let dæk, så isoleres gulvet med min. 250mm isolering under betonen, herefter udlægges en fugtspærre på betongulvet, der strøes op med kerto strøer, og udlægges 50mm isolering mellem strøer, herefter undergulv med gulvvarme slanger, og efterfølgende dit trægulv.
Ja, det er det!

Reglen med de 50mm gælder såfremt der ligger en fugtspærre UNDER isoleringen, (eller betonen)
Idet det er den der kan komme til at virke som dampspærre, på den forkerte side af isoleringen!

Men der er ikke noget i vejen for at ligge 300 mm isolering ud på en alm. betonplade, eller på sand for så vidt.
Og lægge dampspærren som anført.

Det der kan være problemet er det manglende kapilarbrydende lag.

Hvis spørgeren ikke har sikret sig at der er et kapilarbrydende lag under betonen, så er der risiko for fugtoptrængen fra undergrunden. Og det er jo et problem såfremt der er anvendt almindelig blød mineraluld.
Spørgeren kunne have sikret sig mod kapilareffekten ved at udlægge min. 150 mm flamingo direkte på betonpladen. Fordi flamingo regnes som kapilarbrydende i den tykkelse.

Men det kan jo være at spørger er så heldig at der ikke er videre kapilaroptrængning i lokalområdet. Altså lige under hans gulv.


Og jeg må sige at det skisemig kan være lidt træls at læse at der er endnu en tumpe der bruger 10.000 af kroner på et nyt gulv, uden at sætte sig ind i de simpleste forudsætninger for den pågældende gulvtype.

Men sådan er en rigtig GDS-er vel. Foruden ikke at bruge cykelhjelm. kondom eller grunder - læser han heller ikke monteringsvejledninger!!! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis