Ny beton og klinker på eksisterende betonlag i kælder?

Hej alle

Jeg har sjovt nok haft vand i kælderen.... Så nu skal et trægulv i et værelse udskiftes med noget mere vandskyende. Betondækket i netop dét værelse ligger 13 cm under de resterende betongulve i kælderen for at gøre plads til strøerne og brædder. Jeg vil nødig skulle banke det gamle betondæk op, for ikke at komme i karambolage med et evt ikke særlig dybt fundament. Kan jeg blot lægge fx 50 mm Sundolitt (for da at få lidt "gratis" isolering osse) og så støbe ovenpå med rionet? Hvad er minimums tykkelse af et betonlag?

Eller er det eneste rigtige at banke ud og lægge sand, sundolit, beton etc?

Kældervægge er ikke isoleret udefra og kælderen skal derfor ikke i sin nuværende stand bruges til andet end opbevaring og måske en overnattende svigermor i ny og næ...

Mvh Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sjovt at have vand i kælderen. men dog bedre end rotter på loftet.

Men minimumstykkelsen for et alm. armeret betondæk er 80mm. (Men det kan gøres tyndere med særlige tiltag)
men hvis du har fulgt lidt med på disse sider vil du vide at flamingo flyder rigtig fint.
Men sålænge at flamingolaget er tyndere end betonlaget er der ingen problemer i den retning.

Så 50mm flamingo med 80 mm armeret beton ovenpå og du er i kridthuset hios svigermor.
Naturligvis efter at der er udlagt dyr italiensk marmor på gulvet, opsat silketapet og loftet er en minikopi af loftmaleriet i Peterskirken. Husk natpotte og tøfler i matchende kulører.
Tak for info.

Da der allerede er et gulv skal der vel ikke dampspærre i?

Hvad med evt kantisolering, vil det give mening (og i så fald hvordan gør man bedst). Jeg vil helst have en "vandtæt" konstruktion, osse ude langs kanten.

På Bolius står der at der skal vådrumsmembran på betonen inden der lægges klinker. Er det OK?

Og hvor skal Rio-nettet ligge? Midt i beton-laget? Klodser man det op på noget?

Mvh Morten
Du roder tingene sammen! :o)

Der skal slet ikke være dampspærre i en konstruktion udelukkende opbygget af mineralske materialer.
Der anvendes kun vådrumsmembran i vådrum. Som skal forhindre at der trænger fugt ind i vægkonstruktionen. Forfra kan man sige. I brusenichen eksempelvis.
I dit tilfælde vil du gerne forhindre fugtoptrængen fra ydersiden. Jeg ved ikke om alm. vådrumsmembran er sagen. Tror ikke at den er tæt for vandtryk.
Måske skal du anvende et Sika eller Vandex produkt i stedet.
Der SKAL være fuger langs kanten. Ikke kun af hensyn til kuldebro, men osse for at betonpladen kan ekspanderer lidt.
Du har ikke fortalt hvordan der er kommet vand i kælderen. Gennem afløb/opstuvning, utætheder i væg/gulv eller hva'.
Fugen langs kanten kan/skal udformes lidt forskelligt alt efter hvor vandet kommer fra.
Oven- eller nedenfra jo.

Vand kom fra afløb i andre rum, der monterer jeg nok et par tilbageløbsstop.

Jeg har fundet en gammel tegning frem, i princippet kunne jeg vist godt fjerne det eksisterende beton, erstatte det med sundolit og så bruge yderligere 50 mm sundolit, uden at komme under fundament - eller?

Måske det ikke kan betale sig og jeg bare skulle lægge 50 mm isolering på den eskisterende beton og så lægge 80 mm beton ovenpå (husk at gulvet i det rum allerede er 130 under de andre pga. der lå trægulv).

rummet skal ikke bruges til ophold i det daglige...

https://picasaweb.google.com/mailto...9382214946

Mvh Morten

Der er ikke meget ide i at hugge et kældergulv op for kun at lægge 50 mm mere isolering i.
Slet ikke hvis rummet ikke er opvarmet.
Nej, det siger næsten sig selv - det var også derfor jeg skrev at jeg evt ville " fjerne det eksisterende beton, erstatte det med sundolit og så bruge yderligere 50 mm sundolit" ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis