Prisforskellen mellem udvendig og indvendig isolering

Hej

Eftersom vi er ved at skal gøre klar til at isolere indvendigt, men har fået at vide af et par stykker at vi burde isolere udvendigt i stedet, er jeg begyndt at undersøge sagen.

Fordele:
30% mere effektiv isolering
Vores hus bliver tæt
og mange andre ting

Men hvad er den reele prisforskel mellem indvendig og udvendig isolering egentlig?

Vi skal under alle omstændigheder have isoleret huset, men eftersom vi har en overvejelse om med tiden at få en masseovn, vil det vel være mere hensigtsmæssigt at pudse vægene indvendigt, og isolere udvendigt?

Problemet som jeg ser det, er bare at nu er der budgetteret med penge til indvendig isolering - og da prisforskellen sandsynligvis er markant, vil det vel være ret dumt at gøre det udvendigt - da vi ikke har mulighed for at isolere for flere penge end vi har.

Dog... Har vi masser af folk der kan hjælpe os, heriblandt murer og tømrer - så medarbejder lønninger er der ingen af.

Så... Spørgsmålet reelt set er - hvor mange gange dyrere - er det i materialer - at isolere udvendigt i stedet for indvendigt?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at finde ud af prisen på den udvendige isolering skal du finde lidt mere ud af hvad du vil.

Du kan vælge f.eks. 200 meter bats med armeret (gips)puds udv.

Eller en løsning med træskelet opfyldt med isolering, vindspærre og ventileret beklædning. Hvor beklædningen jo kan gøres som det billigste bræddebeklædning til eksklusive kobber, zink eller glasløsninger. Og alt derimellem. Sidstnævnte rummer osse muligheden for fuldstændig at ændre husets arkitektur.
Hej

Jeg ønsker nok den billigste løsning til at isolere udvendigt...

Jeg havde tænkt at isolere med 200mm rockwool indvendigt - mod 200mm udvendigt?

De bats med armeret gips puds - kan de pudses op med almindeligt cement puds og lave en anstændig overflade der evt. kan males?

Jeg kommer lige med nogle mål på huset - skal lige måle op...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Huset er

16m lang
7.22m bred
2.6m høj

Dvs
2 * 16 * 2.6 = 41,6 m2
1 * 7.22 * 2.6 = 18,77 m2 (Der er kun en ende der skal isoleres da der er en udestue på denne)

I udregningen er der ikke taget højde for vinduer og døre der måtte være og som der ikke skal isoleres - der vil vi så have lidt overskud. Buffer...

Det vil sige at arealet er reelt set omkring 60 m2 udvendig væg der skal isoleres.

Jeg kender ikke meget til priserne på udvendig isolering og puds.

Udover at der anvendes armerede sprøjtepudssystemer. Vist mest gipspuds. og at de kan males eller indfarves uden problemer.
Rockwool har været på markedet de sidste 20 år. Få en snak med den lokale autoriserede entreprenør. Men de ligger formodentlig i den høje ende, prismæssigt.
Har lige fået isoleret mit hus udvendigt med 100mm rockwool, armeret grundpuds og hvid slutpuds. Det kostede ca. 800kr/m2.

Materialeprisen er omkring 300kr/m2. Det lignede arbejde, som hvem som hels med håndværksmæssig kunnen ville kunne klare.

Mvh

Lasse
Annonce
Skrevet af Rosendahl på 14 jul 2011 09:09
Har lige fået isoleret mit hus udvendigt med 100mm rockwool, armeret grundpuds og hvid slutpuds. Det kostede ca. 800kr/m2.

Materialeprisen er omkring 300kr/m2. Det lignede arbejde, som hvem som hels med håndværksmæssig kunnen ville kunne klare.

Mvh

Lasse

Mange tak for info Lasse

Var det så med Reglar som man gør indvendigt normalt - altså træskellet og rockwool?

Jeg vil så nok have 20-25cm isolering udvendigt hvis det skal være udendørs - for der er rigelig plads under tagudhæng - se evt billeder fra salgsopstillingen

Billede af tagudhæng

Det er lavet med opklæbning/påskruning af facadebatts og pudssystem direkte udenpå. Ingen træskellet. Mener den metode kan bruges op til en isoleringstykkelse på 200mm.

\Lasse
@Rosendahl.
Ser rigtig fint ud. Og din hustype er velegnet til den isoleringsform. Det ser ud som om vinduerne er flyttet med ud/nyindsatte.

I TheBuzz eksempel vil det arkitetktoniske udtryk ændres væsentligt.
Synes også resultatet blev rigtig fint. Vinduerne er nye og ja, de er flyttet med ud.

Nu mangler jer bare resten.......

\Lasse
Jeps det arkitektoniske vil ændre sig meget, hvilket er lidt synd til et "bondegårdshus" som det her er, beliggende 150m fra Hjarbæk fjord. Det er vel egentlig lidt en skam at isolere udefra?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også