Polering af klinke/flise gulv

Hej alle.

Har købt et hus fra start 70'erne hvori der er lagt en "specielt" klinkegulv i entreen. Gulvet er ikke så pænt i overfladen længere så det ville jeg rigtig gerne have lavet noget ved.

Selve klinken/flisen er ca. 3 cm tyk og så er det som om der er en slags behandling oven på det. Ligesom en slags voks behandling, altså en gennemsigtig overfladebehandling som om det var blevet poleret eller noget.

Hvis man går helt tæt på kan man tydelig se at der en masse overflade ridser i selve fliserne, men det kan man jo normalt ikke få i en klinke eller flise så det må være i det der ligger oven på.

Nogen der kender til disse behandlingsmetoder eller er jeg helt forkert på den.?

Har vedhæftede et billede af gulvet.

Håber der er nogen der kan hjælpe, så på forhånd tak.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at gulvet er behandlet med noget bonevoks eller lign.
Førstnævnte kan fjernes med voksstripper, som er forbehandling til voksning af linoleum.
Brun sæbe og swarfega er to andre muligheder. De smørers på i et passende lag og dækkes over med plastic og du lader det trække et par timer eller tre.
Start med et par fliser ad gangen til du har fundet det rigtige.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er meget godt med brun sæbe. Men det skal jo osse af igen, specielt af fugerne, ot det kan godt være ret svært.
Og trække et par uger. mener du vel CHR.

Men rigtigt. Prøv dig lidt frem. Evt. osse med opløsningsmidler!!!
Tak for svarene.

Dvs, at gulver ER altså behandlet med en slags voks, (evt. bonevoks).

For at fjerne den gamle "bonevoks" skal jeg bruge voksstripper og derved for jeg et gulv "rent" gulv der kan behandles igen.
Som antydet så kan man altså bruge "brunsæde" til at vokse det igen og derved give gulvet dens nye behandling. - man kan ikke anvende andre voks metoder der eventuelt er beregnet til det eller er det bare brun sæde der er bedst.

Synes jeg har hørt meget dårligt om det brunesæde pga. dens høje ph værdi.
Det er jo den høje pH værdi der gør sæben effektiv. Ellers kunne du ligesågodt bruge babylotion. :o)

Ved ikke hvad en voksstripper er. Men forhåbentlig det samme som en oliestripper!
Dvs. det er altså brunsæde jeg skal rengøre og fjerne den eksisternede voks med, og derefter skal jeg så give gulvet en gang voks igen...???? :o)
Ja måske.

Men den stripper der ved jeg ikke hvad gør.

Jeg har engang set en stipper hoppe op af en lagkage, men det er vel ikke helt det samme?
at strippe noget menes nok at fjerne noget..
Problemet er at finde ud af, hvad det er gulvet er behandlet med. Derfra er det "bare" at bruge det rigtig middel til at opløse og fjerne det. Da det første er lidt svært må man prøve sig frem for at finde noget der kan opløse "stadset".

Som jeg læser din beskrivelse, og ser billederne, så er det en massiv klinke -ikke noget med glassur på - der er tale om. Hvad den efterfølgende skal behandles med ved jeg ikke. Tror faktisk, at den kan stå ubehandlet, men det er en anden sag. I første omgang skal "voksen" af, og her er det jeg ville forsøge mig frem med forskellige midler. Dels for at finde noget der kan opløse det, dels for at få et indtryk af, hvordan der er at vaske det af igen.
To til tre timer med f.eks bruns sæbe på bør give i det mindste en antydning af, om det kan opløse voksen, og om det er tit at have med at gøre efterfølgende.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Men vi vil §*# osse vide hvad en voksstripper er? :o)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis