Nyt tapet på væg af leca sten

Hej

Vi har lige overtaget et hus fra 1967 og vil have nyt tapet på. Efter at have krattet det første stykke gamle tapet af blev vi noget overraskede over væggen nedenunder: Den består tilsyneladende af 50mm leca sten beklædt med pap. Det gælder både skillevægge og indersiden af ydervæggene.

Dette billede viser et hjørne, hvor vi har taget noget tapet og pap af.

Vores spørgsmål er: Hvis vi gerne vil kunne spartle væggen plan med henblik på at få glasfilttapet på, skal vi så tage tapetet af indtil væggens papbeklædning eller bør vi tage af helt ind til leca stenene?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rigtigt godt spørgsmål!
Spændende konstruktion.

Det er svært at se på billedet hvor jævn/ret overfladen er. Men jeg er ret sikker på at hvis I river pappen af så forestår der et kæmpe spartel arbejde.
Og meningen med pappen har været at den skulle blive siddende Altid. Og mon ikke det er tyk tapet?

Der kommer nok et bedre svar her, men ellers skal I have fat i en malermester. Eller tag billedet med hen til f.eks. Flygger på Karupvej 1.

Det er proffesionelle folk der nok har set den slags tidligere.

http://firma.eniro.dk/firma/flügger-farver:412225/8000-aarhus-c?geo_area=aarhus&search_word=fl%C3%BCgger
Jeg tror der er tale om element byggeri ! Jeg har det samme problem i vores hus fra 1971. Det der sidder tilbage er ikke pap! men derimod bagsiden af tapetet. Jeg fjernede al tapet og fuldspartlede vægene 3 gange et kæmpe arbejde! Tapetet sidder rigtigt godt fast på disse elementer, og spartlen synker helt vildt. Næste gang tror jeg jeg vil forsøge med gipspuds istedet

Det fikser jeg...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres hurtige svar. Jeg tog op i Flügger (ligger på Søren Frichs Vej nu) og hørte dem ad. Heldigvis havde en af dem jeg talte med selv sådan en type væg og han havde hevet pappet af og spartlet med en grov spartelmasse. Så jeg prøver at gå samme vej, da det jo har virket for ham og også dig elmichael. Er spændt på, hvor meget arbejde og spartelmasse der skal til, men nu får vi se
Så fik jeg pillet lidt tapet og pap af den første væg, men det er godt nok ikke nemt.
Det er pappet, der sidder utrolig godt fast. Jeg startede meget nænsomt med at pille det forsigtigt af for ikke at ødelægge stenene nedenunder, men med en hastighed på ca. ½ kvm i timen!
Hvis jeg bruger en skarp tapetstripper går det væsentligt hurtigere, men den tager også lige den øverste halve millimeter af stenene.
Dette vil derfor give en masse små fordybninger, men vil de blive dækket fint af spartelmassen tror I? Eller skal jeg forsøge at lade en væg beholde pappet på og så spartle ovenpå det?
Som sagt er jeg ikke maler.
Men det nemme burde jo være at fjerne pappen. Det svære kommer først når der skal fuldspartles. :o)

Måske skal du finde en anden rådgiver.

Jeg har lidt svært ved at forstå at pappen skal af. Hvis den sidder fast op jævnt på vil jeg da mene at den ligesågodt kan blive siddende. Og så fuldspartle derovenpå.
Det er jo lidt det samme man gør på alm. nyopsatte gipsplader.
Men der kan gøre sig andre forhold gældende fordi pappen er gammel og de snå hulrum i pappen har måske osse betydning.

Nu er Flygger måske ikke helt i kridthuset hos dig, men på deres hjemmeside findes nedennævnte "Grå Mappe"
Som er et værktøj for alle profesionelle malerer når det gælder standardbehandlinger og materialer fra Flygger.
Den er ikke så nemt tilgængelig for GDS-ere, men prøv at søge lidt rundt der!

http://flugger.dk/Professionelle/Gra%20mappe.aspx
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også