Revner i gavl - er det frost, vind eller noget helt andet?

Gik en runde omkring huset i dag, og opdagede til min store rædsel nogle nye revner i mine gavle. Der er revner i gavle i begge ender af huset, det er sådan nogle løbere der løber langs furerne og ikke igennem sten. Der er en enkelt sten der er revnet lige over et vindue, men den ser faktisk ud til at være revnet for længe siden, da revnen er mørk.

Hvad kan det skyldes? Frost, vinden måske? Gavlene består af en enkelt sten(dyb), har været på loftet og kigge, men kan ikke se revner indenfor. Huset er fra 1980. Der er ikke revner i mure ellers af betydning, kan finde et par enkle, men de ser gamle ud (bliver jo paranoid!;-)

Det virker som om at revnerne kommer oppe fra, altså at de er størst i toppen af gavlen, kan det være den øverste sten der er blæst eller skubbet løs og så taget de andre med?

Hvad mener I hvor alvorligt er det? I kan se billeder i nedenstående links...



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at sige.

Lidt mærkeligt at det er sket ibegge gavle samtidigt.

Det kunne antyde at det har noget med vindpåvirkning at gøre. At tagkonstruktionen ikke er stabil.

Det er næppe sætningsskader idet revnerne kun forekommer i selve gavltrekanten.

Du melder sagen til forsikringsselskabet.
Har taget fat i en murer, så må vi se om vi ikke bliver klogere. Er noget mystificeret... Kunne det være sne tryk? Der har jo været en del sne de sidste par vintre, er dog helt sikkert på at skaden ikke fandtes efter vinteren 2009/2010 som godt nok mest sne.

Det virker som om den sydlige gavl er trykket lidt ind, mens den nordlige gavl er trykket lidt ud... Det tyder vel på noget ustabilt tag, eller simpelthen dårlig fæstning af gavlen...

Andre input?

Der er noget der får mig til at spekulere på om din tagkonstruktion og gavle er afstivet i tilstrækkelig grad, så vinden ikke kan trykke konstruktionen?

Dine gavle skal være fastgjort til tagkonstruktionen hele vejen rundt ligesom der skal være lodrette afstivninger flere steder på gavltrekanter der har afstivninger ind på spærkonstruktionen.

Din spærkonstruktion skal være afstivet med korrekt udstrammede trækbånd eller lægter, der har den rigtige placering og fastgørelse ved kip og fod.


 

Ja, hvis det er begge gavle der er trykket i samme retnig, så er det rigtig meget der tyder på stormskade.
Og så er revnerne faktisk symtomer. På en ustabil tagkonstruktion.
Som Nautrup skriver så er det afstivning eller fastgørelse den er gal med.

Lidt mærkeligt at det først sker efter 30 år. Men det kan jo være lokalt ændrede vindforhold eller ombygning af huset der kan være årsagen.
Ja, det undrer også mig lidt... omvendt bliver fuger og den slags vel ikke stærkere med årene. Jeg forestiller mig de seneste års frost mv. måske har været hårde ved gavlene og det har kunnet spille ind.

Håber ikke det bliver en kæmpe reperation, men har som sagt fået fat i en murer, og har kigget i diverese forsikringspapirer. Så må vi se...

Flere input modtages gerne...
Annonce
Nå, så fik jeg besøg af en murer. Han mener helt bestemt at min tag konstruktion ikke er afstivet godt nok. Efter et kig på loftet, er der kun hamret 8 lægter i til at holde på spærrene, ingen hanebånd eller noget til at afstive. Man kan ligeledes se at nogle af disse lægter har fået arbejdet sømmene ud, måske op til 5-7mm - ikke videre betryggende...
Der er to hanebånd muret ind i hver gavl og ud på den anden side hæftet fast i udhænget. Revnerne starter ca. ved begge af disse to hanebånd i gavlen, så mon ikke jeg har fundet årsagen.

Har boet i huset i 4 år og revnerne er først kommet nu, så det må være noget blæsevejr fra en særlig retning der har givet problemerne.

Efter nærmere inspektion viser det sig også at den tidligere ejer har skiftet fuger, og sikkert repareret lignende skader, men altså uden at gøre noget ved årsagen. Dumt!

Hvad er så det bedste for at få afstivet sådan en tagkonstruktion, kan jeg få en vilkårlig tømrer til at gøre dette? Hvad med afstivning af gavlen? Hvordan støtter jeg den bedst?

Mon en ejerskifteforsikring hjælper mig her? Er lidt i tvivl om hvad der var lovligt 1980, da huset blev bygget...

Mvh. Jacob'

PS. Ved der er mange spørgsmål, men man behøves ikke at svare på det hele. ;-)
Tror slet ikke der skal være nogle hanebånd.

Men du kan jo kontakte både ejerskifteforsikringen og stormskadeforsikringsselskabet.

Det er dem der bestemmer hvor meget der skal laves!

Der står noget grundlæggende om det side 66 - 69 i SBI Anvisning 189, men ellers er der en del om emnet i TRÆ 52 fra Træinformation, og forøvrigt er det et problem der ofte ses i nybyggede huse med manglende afstivning af især murede gavle ind mod spærkonstruktionen.
Ja, er jo så ikke helt inde i alt det her tag fag sprog - der skulle ikke stå hanebånd, men vindtrækbånd. Men det er måske i virkeligheden tilstrækkeligt med lægter der er sømmet fast under spærrene?

Lægter under spærene er efter min mening generelt en bedre løsning end vindtrækbånd, bare man sørger for korrekt placerede aflastningsplader ved fod og kip.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis