fastgøring af trælister til køkkenbordet

jeg ahr lige fået sat køkkenbordet på, og skal snart sætte nogen lister på langs væggen, men hvad er det smarteste, kan man "nøjes" med at lime dem fast, eller er det bedre at ligge en streg silikone under(så der ikke kommer vand ned bagved) også sømme dem fast med dykkere??

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm ingen der ved hvordan man sætter væglister fast på køkkenbordspladen?
Skrevet af hpox på 13 jul 2011 22:15
Jow. Men vi vil ikke fortælle det.
Det er nemelig hemmeligt, kan jeg betro dig.
Verdenen er opdelt således at der er en lille gruppe der ved det. Og en stor gruppe der ikke gør. .o)
...........

Jeg vil smide en smule silicone mellem bordplade og liste, så vandet ikke render under. Om du sømmer eller limer afhænger af om du kan få den i spænd indtil limen er tør. Ved lim vil jeg vælge en montagelim.

 

 

 

Skrevet af Håndværkeren på 14 jul 2011 10:58
Det bliver nok lidt svært at undgå at lim og silicone blander sig, så enten det ene eller andet. Jeg selv ville nok vælge en sikaflex til sagen.



Silicone i bunden af listen og lim på bagsiden - så går det


 

 

 

De skal nok kun fastgøres på siden mod bordpladen, jeg snakkede med mureren der skal sætte vores fliser op, og han forslog at sætte listerne op først og sætte fliserne op over listerne, da fliserne er omkring 1 cm tykke, skal listen ikke helt ind til væggen, der skal nok være 2-4mm plads imellem, så fliserne ikke går ud over listen bagefter. Men så skal de 2-3 mm jo næsten fyldes ud med noget silikone eller lign.

Hvis det er en træbordplade og en træSKURREliste som det hedder. så:

Bør listen fastgøres til bordpladen med søm, lim eller skruer. Imellem en helt tynd silikonefuge således at madrestert og småbørn ikke forvilder sig derind under.
Ffliserne må ikke "stå på skurelisten" fordi skurelisten skal kunne følge med træpladen når den "arbejder"
Men der skal være en elastisk fuge mellemoverside skurreliste og underside fliser. På måske 5 mm højde. Det helt rigtige er at lave det med alm. bagstop.

Og det kan ikke forventes at en murer kan forstå det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis