magnesynkompas

Nogen, der ved hvordan et magnesynkompas fungerer, jeg ved det bruges i flyvere, men jeg kan ikke rigtigt finde noget konkret  . Der sidder et i den nye båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg fandt dette og det ser ud som om selve kompasset sidder for sig selv væk fra jern og metal og der så hvor man styrer er en repeater..

Many landing boats are fitted out with a magnesyn* compass as well as the usual magnetic compass. The magnesyn is a compass repeater. The compass itself is located in a part of the boat where metal is least likely to cause it to deviate. The reading of this compass is shown are repeated on a dial marked with the points and degrees usually found on a compass card. However, the magnesyn compass dial has two needles, one of which is broad and shaped like an arrow. This larger needle or pointer is controlled by a small knob with which it can be set (like a hand on a clock) to point toward any compass heading, or course, that the coxswain wishes to follow. (See illustration.)

The smaller needle swings free, and points to the direction in which the boat is headed. To follow the course for which the arrow-shaped needle or pointer is set, the coxswain simply steers the boat so that the smaller needle lines up with the larger. As long as both needles are aligned the boat is on the chosen course for which the larger needle is set.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jo tak gom, det havde jeg fundet ud af, men er det hele forskellen, for det støjer svagt, som om noget roterer inden i.
Selvstyrerens kompas sidder også langt fra metal, men siger ikke noget, hvad mon det så kaldes ?

ErikChristensen 
Jeg kender ikke mere til det end hvad jeg har læst i Grandoldmans indlæg, men hvis der er en trefaset synkronmotor til at drive repeateren, så vil den give en lille smule brumme-støj.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ka' man få 12v i 3 faser? Uanset hvad hvorfor er der så bevægelige dele i ?

ErikChristensen 
Det er ikke som sådan trefaset fra bådens elanlæg, men blot en anordning man bruger til at synkronisere med. Den har en trefaset "generator", som ikke laver strøm, men signal, i kompasset i toppen, og så har den en trefaset motor, som får signalet -i forstærket form- fra "generatoren". På den måde vil motor og generator følges ad, og vil på den måde sørge for, at repeateren følger med hovedkompasset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Kunne det tænkes at giveren til din selvstyre er af fluxgate typen der virker ved induktion i en spole, og at kompassets giver er af gyro typen som har en motor indbygget for at rotere gyroen med meget høje omdrejninger.

Mellon.
HOV-HOV, det er mig, der spørger.

ErikChristensen 
Jeg spurgte ikke om noget, men prøvede at komme med en forklaring på hvorfor kompasset til din selvstyre er tavs og det til dit magnesynkompas lyder som om der er noget der rotere. Det er der jo vis det er af gyro typen.
Autopiloten er en autohelm 4000 sea talk med tilknyttede instrumenter og med et fluxgate kompas. Jeg tror ikke magnesynkompasset er et gyro.

Fluxgate kompas
En anden type kompas er Fluxgate kompasset, som virker ved, at jordens magnetfelt skaber induktion i en spole, hvorved nordretningen kan bestemmes. Fluxgate kompasser bruges som kilde til elektroniske instrumenter som selvstyrer, GPS, kortplotter og radar. Den umiddelbart store præcision, som ældre Fluxgate kompasser viser, skal dog tages med forbehold, idet store krængninger eller voldsomme accelerationer kan give en fejlvisning. I dag findes der bl.a. et "Rate Mini Gyro Kompas”, der kan kompensere for de svagheder, de ældre typer er født med.

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis