Rådden rem

Har lige opdaget at min rem er pilrådden. Hvis det rådne skal skæres fra kommer jeg længere ind end udhængsspærret, og er derfor bange for at udhænget ikke kan hænge kun med lægterne. Hvad kan jeg gøre? Vedhæftet billede er fra der blev lagt ny tag på for 4 år siden

 Bent Nielsen

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste ville helt klart være at skifte det der er råddent, + 30 cm. Lav en bladsamling, og skru de 2 stykker træ sammen med et par franske skruer. Til næste sommer mætter du det med grundingsolie af flere omgange, og til sidst maler du, og sætter din zinkkapsel på igen.

http://www.lyrk.dk
Det er ikke nødvendigt med den rem. Udhængspærret kan sagtens hænge i alle de lægter. Hvis udhænget er en 30 - 40 cm bredt.
Skær remmen af i frisk træ, måske 5 - 10 cm fra væggen.

Og så benyt lejligheden til at skifte hele vindskeden, det yderste bræt. Så slipper du osse for at det på det klamp du har lavet med den samling.
Med mindre der sidder et udhængsspær ved muren, eller der er dobbelt lægter kan udhænget IKKE holde. Det vil utvivlsomt komme til at hænge efter en årrække. Prøv og kør rundt i landskabet og se hvor mange udhæng der hænger med næbbet.

http://www.lyrk.dk
@Naver
Din vildfarelse må tilskrives din relativt unge alder. :o)
Inden man fandt på den helt igennem tåbelige løsning med at lade remmen fortsætte helt ud undernudhængsspæret lavede man blot udhæng op til 40 cm fra murværket ved at lade lægterne stikke ud og hænge udhængsspær og vindskede op i dem.

Det er rigtig at man kan fastgøre et udhængsspær direkte på muren, men man kan osse bare klodse alle lægterne op på murværket. Eller simpelthen stoppe mørtel ind under lægterne. Efter et par strygninger med f.eks. Gori 11 eller 22.
Og nu vi er i gang.

De nye lægter der er anvendt på ovenstående billede af et hus er ikke lovlige.

Det skal være min 38x73 mm T1.
Annonce
Der er absolut ingen vildfarelse. Prøv og kig i din samling af bøger om byggeteknik, hvis ellers du har fået den opdateret. Det går fint med udhæng på 40 cm uden understøttelse hvis der skal let tagbeklædning på, men med tagsten bliver udhænget for tungt til den konstruktion.

Løsningen med mørtel eller opklodsning på murværket fungerede fint, før man begyndte at bruge undertag, men hvis lægterne skal understøttes med mørtel eller opklodsning på muren i dette tilfælde, bliver det noget klamp.

Den smarteste løsning er uden tvivl at skrue et hjælpespær op under lægterne helt inde ved muren, og fastgøre det med 4-5 karmskruer. Sørg for at få en klemliste ind imellem lægter og undertag. Så passer underkant også til dine klemlister.

Det kan laves på flere måder, men den jeg har beskrevet her synes jeg personligt er den bedste og nemmeste.


http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 11 jul 2011 22:41

Den smarteste løsning er uden tvivl at skrue et hjælpespær op under lægterne helt inde ved muren, og fastgøre det med 4-5 karmskruer. Sørg for at få en klemliste ind imellem lægter og undertag. Så passer underkant også til dine klemlister.
Hvad så hvis der er overliggende underbrædder... ?

Er enig i dette tilfælde med hpox, ingen problemer med at fjerne remmen, vil man undgå en smule nedbøjning i hjørnet, benytter undertegnet altid stålvinkler i disse hjørner, så undgår man at det sætter sig, og det er samme metode undertegnet benytter til overliggende underbrædder....

Og selvfølgelig brede udhæng med tegltag.
OK så da.
Men så megen forskel er der vel ikke i vægten på F.eks. B6 tagplader og tagsten.

Men det er rigtigt at undertaget kræver en løsning som din.

Og såfremt der skal være synlige spær med "underbeklædning oven på eller imellem spærene" så skal der finde en anden løsning.
Altså uden det udhængsspær fastgjort til muren.

Og endeligt mener jeg virkeligt ikke at det er noget problem at lade 38x73 mm T1 lægter pr. ca. 35 cm bære et udhæng på 40 cm udenfor murværket Men det kræver at lægterne er understøttet på murværket.
(Hvilket i de gode gamle dage skete ved at muren opmurede de sidste skifter op mod de i forvejen monterede lægter. Med tilpassede sten jo)
Til overliggende underbrædder ville jeg montere en ekstra lægte under hver, i udhænget, som spænder over 2 spærfag. Ekstralægten skrues sammen med den "rigtige" lægte for ekstra styrke.

Men nu drejer det sig jo ikke om alt muligt andet.....i dette tilfælde, ville jeg stadig gøre som jeg skrev i første indlæg. Manden har jo lagt sit tag færdigt, og hvis remmen der stikker ud bliver skiftet, og får noget træbeskyttelse i ny og næ, kan den sidde de næste 50 år uden at tage skade. Brug evt douglas gran til reparations stykket.

http://www.lyrk.dk
Det giver ikke ekstra styrke at skrue de to lægter sammen, men bortset fra den detalje så skal det nok gå altsammen. På hveer sin måde.
Den rigtige i Jylland og den besværlige på Fyn. :o)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også