Ved renovering, gælder den oprindelige lovgivning eller den nuværende?

Jeg har i 2008 købt en to-etagers villa fra 1976.
Da jeg købte/beså huset var badeværelset nymalet. (Klinker på gulvet og vægge var malet med synlige sten.)
Jeg har gennem de tre år jeg har haft huset jævnligt skulle vaske fugt og råd af fugerne i brusekabinen med Rodalon. For 14 age siden blev jeg så træt af det at jeg besluttede mig for at renovere badeværelset.

Da jeg begynder at tage malingen af væggen kan jeg konstatere at der ikke er nogen vådrumsmembran mellem murstensvæg og maling.

Jeg er bekendt med at reglerne for vådrumsmembran ikke galdte på opførselstidspunktet i 1976. Der foreligger dog en sundhedsattest fra da jeg købte huset, hvor tidligere ejer har skrevet at gulvet i badeværelset er renoveret inden for 3 år. Jeg må derfor antage at det er her eller senere at væggene er blevet malet. (Har en mistanke om at det er malet lige før fremvisningen. Grr..)

Nu er det så at jeg mener at når man renoverer badeværelset (lægger nyt gulv og maler væggene), så skal man overholde de eksisterende regler for vådrumsmembran.
Jeg har derfor meldt det til min ejerskifteforsikring, som har afvist sagen med baggrund i at når man renoverer skal man ikke overholde den gældende lovgivning, men blot den lovgivning der galdt da huset blev bygget.

Det kan jeg ikke forstå er rigtigt. Er der nogen der har forstand på bygningsreglementet som kan forklare om jeg eller forsikringen har ret?


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke let at svarer entydigt på men som hovedregel skal man følge de regler der er gældende på det tidspunkt hvor man udfører en renovering.
Eksempelvis skal man følge bygningsreglementets regler omkring bærende konstruktioner, indretning af lokaler, brandforhold m.v medens eksempelvis isolering indtil det nye reglement kom var et af de områder der ikke skulle bringes up to date.

I dit tilfælde vil jeg ikke være meget i tvivl - der skal man udfører en vådrumsmembran - en hvilken som helst håndværker ville udfører dette.

Jeg har gennem mange år fungeret som rådgiver, projektleder og i en periode fra 1982 til 1991 udført tilstandsrapporter på både villaer og etagebyggerier, gennem de seneste 10 år har jeg udført rådgivning for mange private der er kommet i situationer der ligner din.

Kan anbefale at du allierer dig med en rådgiver og får denne til at udarbejde en skriftlig vurdering af sagen, derefter tager du hårdt fat i forsikringen, da de altid ( næsten) starter ud med en afvisning efter princippet "går den så går den" og de sparer derved penge. Men har man forsikret skal de ud med skillingerne når der fremkommer skjulte fejl og mangler. det er i øvrigt sådan at hvis det er en prof håndværker der har udført opgaven så er der en forældelsesfrist på 5 år.

De sager jeg har arbejdet med har haft en positiv udgang i 3 ud af 4 sager så se at komme i gang.

Problemet er iøvrigt at man ved tilstandsrapporterne ikke foretager nogen form for konstruktive indgreb eller eksempelvis fugtmåling i mistænkelige bygningsdel. Da vi udførte dem udtog vi prøver af mistænkeligt træværk, fugtmålte i vinduer, bærende bjælker o.s.v. med det til følge at vi fik afdækket svampeskader i forbindelse med et salg.

Tømrer - Bygningskonstruktør -

Sikkerhedskoordinator & Energikonsulent

Henrik J, Eriksen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også