Kattehus - Hjælp

Hej alle.

Nu har jeg søgt og søgt på nettet, i håb om at finde noget hjælp til at bygge mit eget kattehus. 
Der er ikke meget at finde, så nu spørger jeg herinde, i håb om at I kan hjælpe

Jeg har ikke rigtig nogle krav til størrelsen eller noget, og er åben for alle forslag og ideér.

Håber I kan hjælpe.

Mvh. Fie
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen kæreste Fie, hvorfor køber du dog ikke en færdig katte hule, den findes der da en del af.
Og skulle det ellers være så svært at finde en pap kasse i en passende størelse, skære et hul på ca. 10-12 cm. i diameter. Fyld nogle gamle klude ind i kassen, pivdyret skal nok selv finde ud af indretningen.
Skrevet af hpox på 11 jul 2011 17:56

Det er langt bedre med en kattelem til en kælder eller lign.
Kan dog være lidt vanskeligt hvis Pivdyret bor på 5. sal
Katte elsker at gemme sig, så kan de rigtigt ligge og fise den af.
Min hund har da sit egert lille hundehus under et lille sofabord, hun bruger det mest om aftenen når jeg sidder ved støtte pædagoggen, og hvis der er børn der ikke vil lade hende være i fred.

Hvis du googler "mindstemål kattebur" havner du i en bekendtgørelse, som godt nok omhandler forsøgsdyr, men som du kan bruge som minimum, for ikke at "gøre noget galt".
Tabel 1. Minimumskrav for opstaldning af katte



Gulvareal
m2

Hyldeareal
m2

Højde
m
1 voksen kat

1,5

0,5

2
Jeg har prøvet at klippe det ind, som du kan se, skal katten have 1,5 m2, med ,5 m2 hylde, og 2 m højt. Gulvet skal være skridsikkert, det skal ventileres, og der skal være kunstigt lys efter nærmere regler, ligesom der er regler om, at den ikke altid må være udendørs.

Så derfor, hvis du spørger efter de formelle regler, ja så findes de, og i dagspressen har der jo været sager, hvor vi mennesker har fulgt vores egen godhed, og taget 80 katte til os, som vi ikke har magtet, at give den fornødne pasning, og så gør man sig jo egentlig strafbar (på lige fod som bonden, der misrøgter sine dyr).

Hvis ikke det helt var det du mente du spurgte om, så tror jeg ikke du vil få problemer med at følge det oprindelige råd med en form for papkasse med et tæppe - min egen erfaring med dyr er, at de ikke altid tænker helt som os mennesker, hvis de føler sig godt tilpas i de "rum" vi laver til dem, så bruger de dem frivilligt - hvis ikke ligger de fortsat i den bedste stol, og glor fornærmet på os, når vi kræver vor ret.
mvh
(og lad os høre om resultat, og et billede af en tilpas kat er jo altid dejligt, at kigge på.)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er da katte der aldrig kommer ud, tænk hvis de små pus kom noget til.
Og ja det er katteplageri !
Tak for de gode råd

For det første så ja mine to katte bor højt oppe. De bor på 4. Sal, men har aldrig prøvet at være udekatte før, så derfor kender de ikke til andet. Jeg har en lejlighed på 120 kvm. og der er massere af plads til dem. Jeg er igang med at få sat net op på min altan, så de kan være derude hvis de lyster. Så jeg mener ikke det er dyreplageri. De har det rigtig skønt mine katte.

For det andet så ja, katte nehøver ikke et "hus" eller noget, og har det fint med et dejligt tæppe eller en papkasse.
Det er mere fordi jeg gerne vil prøve at være lidt "kreativ", og selv prøve at bygge et "hus" der minder om dette:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kradsetrae/massivt_trae/219504

Det var da godt nok også avangeret til pivdyrene !
Angående en katte lem ud til altanen, det ville jeg ikke turde gøre, var det mine katte. Tænk hvis de i iver springer efter en fugl ud over kanten, så vil du godt nok blive ked af det.
Det er heller ikke en kattelem Det er et katte sikkerhedsnet, som er lavet til altaner. Og de får selvfølgelig kun lov til at være derude, når jeg er i nærheden, selvom der er net på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis