Ulovlig Faskine?

Jeg har i under grave arbejde i min have opdaget, at den faskine der modtager vandet fra dele af vores tag og vores carport/skur, kun ligger 20-30 cm under jorden samt at den kun ligger ½ m fra skel.

Faskinen modtage vandet i et ½m dybt ø40 beton rør fyldt med runde sten, herfra løber vandet ud i faskinen sam består af knuste fliser med plast (dampspærre?) rundt om.
Græsset er til tider ret tørt over faskinen, om sommeren og nogle gange stopper den til, men det har, intil videre, hjulpet at fjerne slam fra de runde sten i beton røret.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, er det vist ikke udført helt efter bogen, og nok heller ikke meldt til kommunen.

Hvordan står jeg rent juridisk, skal det laves "rigtigt" eller kan jeg lade det være?

Taget som afvandes i faskinnen er mere end 75 kvm, og jorden er ret leret, så der skal nok graves et rimeligt stort hul til mange kasseter.

Skal jeg selv få rettet op på det, for egen regning? eller er sådan noget dækket af ejerskifte forsikringen?

MVh

Bentrold

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at finde min ejerskifteforsikringspolice frem og læse den igennem. Jeg synes, det lugter af en klar konstruktionsfejl, som burde være omfattet af forsikringen.

Konstruktionen, som du beskriver det, er ikke en holdbar løsning. For det første bør der være er reelt sandfang, hvor du kan fange blade mv, der kommer fra taget, så det ikke kommer ud og aflejrer sig i faskinen og dermed fylder den langsomt op. Dernæst er der selve faskinen, hvor der måske ikke stilles direkte materialekrav, men de anførte virker ikke optimale (lugter mere af opfyld end afvanding :-) Derudover er nedgravningsdybden ikke tilstrækkelig. Den skal ned i frostfri.

Jeg kan ikke huske hvad m2 kravet er til en faskine til et 75m2 tag, men det kan du nemt google dig til.
en faskine skal ligge 2 m fra skel, 5 m fra bygninger med beboelse, 5 m fra bygninger med kælder, 2 m fra andre bygninger

afløbsinstallationen udføres på følgende måde, fra tagrenden løber vandet ned i nødløbsrøret og derfra ned i en sandfangsbrønd, med vandspejl 0,75 m under terræn, derfra lægges rør med fald på min 1 cm pr m ud til faskinen,den kan bestå af mange forskellige materialer bla plast kassetter, til leret jord ville jeg uden at ha beregnet det bruge 3-4 kassetter til 75 m2 tagflade, og minimum 0,5 m jorddækning, dog kan der forekomme forhold der gør at den kan placeres højere, hvis forholdene tillader det.
hvis vi regner lidt på det ser det således ud: 0,014 l/s * 600 sek * 75 m2 = 630 l vand på et gennemsnitligt regnskyl, så din faskine skal kunne rumme 630 l vand, der er ikke taget højde for udsivning

det var lige lidt om faskinen og beregningen bagved håber det kan bruges
Skrevet af JR-Anlæg på 14 jul 2011 20:17
en faskine skal ligge 2 m fra skel, 5 m fra bygninger med beboelse, 5 m fra bygninger med kælder, 2 m fra andre bygninger

afløbsinstallationen udføres på følgende måde, fra tagrenden løber vandet ned i nødløbsrøret og derfra ned i en sandfangsbrønd, med vandspejl 0,75 m under terræn, derfra lægges rør med fald på min 1 cm pr m ud til faskinen,den kan bestå af mange forskellige materialer bla plast kassetter, til leret jord ville jeg uden at ha beregnet det bruge 3-4 kassetter til 75 m2 tagflade, og minimum 0,5 m jorddækning, dog kan der forekomme forhold der gør at den kan placeres højere, hvis forholdene tillader det.
hvis vi regner lidt på det ser det således ud: 0,014 l/s * 600 sek * 75 m2 = 630 l vand på et gennemsnitligt regnskyl, så din faskine skal kunne rumme 630 l vand, der er ikke taget højde for udsivning

det var lige lidt om faskinen og beregningen bagved håber det kan bruges


Afstandskravene er vejledende, så det er ikke et must.

Du skriver at en 10 minutters regn (600 sek) er gennemsnit. Det er ikke helt korrekt. Det er blot den nedbørsmængde man har lagt sig på som tommelfingeregel. Eksempelvis dimensioneres kloak i dag ikke alle steder efter dine 140 l/s pr. ha, men 240 - dertil tillagt en klimafaktor. Beregningsmæssigt/modellering anvendes CDS regnserier og de ændre sig med årene, idet der er en variation i nedbøren.

Jeg vil tilhver en tid vælge at lave en faskine med nødoverløb, ellers kan vandet ikke komme væk ved intensive regnskyld med vandmængde større end magasinvolumet i faskinen eller ved længerevarende store regnskyld (afhængig af infiltrationen i faskinen).
Og dimensioneringsmæssigt vil jeg lave det ud fra en infiltrationstest (fylde et hul i jorden med vand og se hvor hurtigr det synker).



 

/Mulle


 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis