Lidt nyt til vores svenske badekar...

Så er der indkøbt lidt nyt isenkram til båden.

Vores forbrugsbatterier er helt nede på sokkeholderne. Så snart de er på 'egen hånd', falder spændingen til 10 volt eller mindre. Det på trods af, at de kun har sejlet 2 sæsoner

Så nu er der indkøbt er par nye, samme størrelse (75 Ah) og - ikke mindst - en ny lader, en CTEK M100. Den gamle lader, der fulgte med båden, er en værkstedslader, som glad og gerne høvler 5 - 15 A gennem selv fuldt opladede batterier, så den ender med at koge dem. CTEK'en analyser dem og lader kun, hvis det er nødvendigt.

Der er også bestilt et par relæer, så der fremover sker en masse automatisk, når vi sætter landstrøm på:

* 'Lysnettet' i båden kobler fra inverter over på landstrøm
* Køleskabet går fra 12V over på 230V
* Laderen starter vedligeholdelse af forbrugsbatterierne
* Inverteren kobles fra (den inverter, som ikke driver vores navigations-pc. Den anden forbliver tilkoblet, så pc'en altid kører på 230 volt fra batterierne)

Det bliver rart, ikke at skulle ned og rode i batterirummet, hver gang vi skal skifte om

Fortsat god sæson. Vi regner med at dampe på sommertogt om 8-9 dage.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle prøve at la' Ctek'en køre en tur på de gamle akkus.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med alt det du har gjort for den Albin, skulle den vel snart forfremmes til Båd. Hvordan gik det i grunden med din selvstyrer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg så lige en ombygget Albin på nettet.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Av, den var speciel. Rigtig flot udført, sikkert dejlig praktisk og rummelig, og slet og overhovedet ikke vores stil 

Vores må gerne udadtil fremstå så nogenlunde original, som muligt. Lidt nyt hejs hist og her, ok, men ikke så total en ombygning, så vil vi hellere købe en anden båd.

Selvstyreren fik vi aldrig til at virke, desværre. Det viste sig, da vi havde kopieret din fjernbetjening, at stikket ikke er de samme, og vores kræver en anden opkobling under knapperne, noget med forskellig modstand, afhængig af, hvilke og hvor mange knapper, man har trykket på. Men efter at vi har lært os tricket med at sidde på taget og styre med fødderne, er den heller ikke så vigtig mere. Fodbetjening er hurtigere og giver bedre føling med båden.

Jeg tog det ene af vores gamle forbrugsbatterier og vores startbatteri (som af mystiske årsager også pludselig var fladt i går) med hjem. Startbatteriet er opladet nu, det bliver spændende at se, om det også virker i båden. Forbrugsbatteriet nægter laderen at gøre noget ved, den gik i fejl med det samme, så det røg på genbrugspladsen her til aften.

Jeg har ikke fulgt så meget med herinde på det seneste - har du fundet dig en glasfiberbåd?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Yes. Det er en Evasion 32. Jeg har stadig min selvstyrer liggende, hvis du skulle få lyst til at gi' et bud, aner ikke om den virker.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hun ser godt nok også dejlig ud, håber I får mange gode timer i hende.

Vores selvstyrer fungerer jo som sådan udmærket, så længe vi ikke sejler over stærkstrømskabler, det var fjernbetjeningen, vi gerne ville have, så vi kunne sidde ude på forkahytten og slikke sol, mens vi stadig havde styr på Hendes Hysteriske Højhed ;o)

Glæder os til at komme afsted... bliver nok onsdag... skønt!

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg nåede jo desværre ikke at få alle stumperne til 'projekt landstrøm' hjem, inden vi tog på den ferie, der fremover vil huskes som turen, der var lige så våd foroven som forneden. Efter 4 dage i Præstø i silende regn, gav vores bilradio op... 2 cl. kondensvand kunne jeg hælde ud af den. Én af højttalerne over styrepulten røg samme vej. Venstre vinduesviskermotor (heldigvis venstre) røg dagen før vi tog afsted. Og så videre og så videre 

Nå, men jeg er i gang med landstrømsprojektet. Det lød måske lidt abstrakt i første indlæg, men ifald andre skulle have lyst til at bygge noget lignende, kommer her en gennemgang af systemet på hhv. landstrøm og bådstrøm.

Landstrøm:



Landstrømmen trigger de to relæer og kanaliserer den samtidig over i bådens 230 volts net (via relæ 1). Samtidig forsynes laderen, så den kan vedligeholde forbrugsbatterierne.
Køleskabets 230 volt sidder permanent på landstrøm, så det eneste, der skal gøres, er at slå dets 12 volt fra. Det sørger relæ 2 for, og inverter 1 kobles ligeledes ud.
Inverter 2 forsyner vores navigation permanent, da vi gerne vil skåne monitoren for de korte udfald, skiftet vil forårsage.

Bådstrøm:



Her ledes strøm fra forbrugsbatterierne til inverter 1 og køleskab. Fra inverter 1 sendes videre ud i bådens 230 volt net.

Så det er egentlig ikke så kompliceret, og det samme, vi gør i dag, bare manuelt, nede i batterirummet og med kontakterne på køleren, men det bliver rart at slippe, også for at have inverter 1 koblet til cigartænderstikket og liggende i handskerummet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvor sidder reset-knappen ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Av, den sad!

Det nærmeste må vel være den store, røde på batterikassen... og så sidder der vistnok én po laderen også...

Fanget i sin egen tag-line, pokkers.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis