Lidt nyt til vores svenske badekar...

Så er der indkøbt lidt nyt isenkram til båden.

Vores forbrugsbatterier er helt nede på sokkeholderne. Så snart de er på 'egen hånd', falder spændingen til 10 volt eller mindre. Det på trods af, at de kun har sejlet 2 sæsoner

Så nu er der indkøbt er par nye, samme størrelse (75 Ah) og - ikke mindst - en ny lader, en CTEK M100. Den gamle lader, der fulgte med båden, er en værkstedslader, som glad og gerne høvler 5 - 15 A gennem selv fuldt opladede batterier, så den ender med at koge dem. CTEK'en analyser dem og lader kun, hvis det er nødvendigt.

Der er også bestilt et par relæer, så der fremover sker en masse automatisk, når vi sætter landstrøm på:

* 'Lysnettet' i båden kobler fra inverter over på landstrøm
* Køleskabet går fra 12V over på 230V
* Laderen starter vedligeholdelse af forbrugsbatterierne
* Inverteren kobles fra (den inverter, som ikke driver vores navigations-pc. Den anden forbliver tilkoblet, så pc'en altid kører på 230 volt fra batterierne)

Det bliver rart, ikke at skulle ned og rode i batterirummet, hver gang vi skal skifte om

Fortsat god sæson. Vi regner med at dampe på sommertogt om 8-9 dage.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så er der indkøbt lidt nyt isenkram til båden.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er så lige et billede af dimsen i 3D. Jeg ved godt, den er pilskæv, men den er også bygget til at blive gemt væk i batterirummet, ikke til at vinde skønhedskonkurrencer 



Kludderet i ledningerne foroven skyldes, at jeg i første forsøg gættede forkert med hensyn til de enkelte terminaler på relæerne 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

UPS! har fundet fejl i diagrammerne - BRUG DEM IKKE!!!

Opdatering følger...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

I min hellige enfold havde jeg jo regnet med, at de yderste ben på relæerne havde forbindelse med de yderste skrueterminaler på soklerne... sådan er det ikke.

Derfor følger her det forhåbentligt endelige diagram over systemet. Jeg har kun taget det ene med, forbindelserne er jo de samme.



Har lige tjekket med et nyt startbatteri til bilen som 'forbrugsbatteri', det ser ud til at virke 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis