Vores Byg Overblik over VORES byggeprojekt

Hejsa folkens

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut.

Siden er på VoresByg.dk hvor i eventuelt kan følge med i det. Vi har tænkt os, at lave såvel video som gallerier med fremskridtet af projektet - indrømmet det er et stort projekt. Huset har kostet os 525.000 og kræver en del renovering, istandsættelse og forbedringer.

Blandt andet har vi tænkt os at lave nye gulve i hele underetagen, isolere med 440mm sundolitt i gulvet, samt hele 200mm i indvending vægisolering, det skulle være på eller over nuværende regler for nybyggeri - og dette hus er altså fra 1890.

Kig eventuelt ind på VoresByg.dk og se det overvældende projekt

Det er nok nødvendigt at isolere ydervægge indefra, huset er fra 1890, og det ligger 150 meter fra Hjarbæk fjord med en fantastisk udsigt - så isolering er nødvendigt indefra da der desværre ikke blev brugt hulmur i 1890. Desuden er det praktisk taget umuligt at få en byggetilladelse på et hus så tæt på fjorden - pga. kystbeskyttelses lovgivningen. Hvilket jeg faktisk er glad for, da det gør vores hus til "one of a kind"

Det er i princippet bare to tegl mursten der er massive der ligger lige op og ned af hinanden i ydermurene. Jeg har et mindre projekt med at fjerne pap og isolering over alt indendørs, væggene skal være 100% rene da vi ikke vil have skimmel eller råd pga. en rest pap/træ der ligger op af ydermurene.

MANGE Tak for alle jeres input - det er super

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget tyder på at I lige skal studerer lidt grundlæggende isoleringsteknik og -teori inden I går i gang.
Der kræves ikke byggetilladelse for at efterisolere udvendigt. Dog max. 20 eller 25 cm.
Man har kun meget lidt erfaring med isoleringstykkelser over ca. 300 mm i terrændæk. Meget tyder på at der skal anvendes isolering med højere trykstyrke, og dermed væsentligt dyrere end det normale S60.
Det er udmærket at isolerer indvendigt i huset. men der er risiko for omfattende frostsprængninger på ydersiden af ydervæggen. Med mindre det sikres at der ikke sker fugtindtrængning.

Hvis i vil have en guide til isoleringstykkelser kan i lægge de krav der bliver gældende fra 2015 til grund for jeres prioriteringer.
Se bla. Rockwool eller andre.
Der kan være ting i en eventuel lokalplan, der gør at der skal søges byggetilladelse for at isolere udvendigt. Jeg skulle f.eks. have tilladelse til at skifte vinduer, og vil med sikkerhed ikke få lov til at ændre på min facade. Nå, nok om det.

Du skriver på din side, at du vil lave dampspær melllem 2 lag 100 mm isolering. Dette er efter min bedste overbevisning helt forkert, da dampspær maksimalt må ligge 1/3 inde i isoleringen fra den varme side.
Hej og tak for jeres input.

Som jeg skrev, vil vi isolere indvendigt - da det ellers vil ødelægge det arkitektoniske i et landhus ved fjorden.

Jenshøj, med hensyn til at smide dampspær ind i mellem 100 + 100mm - det har du nok egentlig ret i - men vil du så hellere anbefale at vi lægger dampspæret helt ud til gipspladerne ved det indvendige af huset?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Skrevet af TheBuzz på 11 jul 2011 21:20
Hej og tak for jeres input.

Som jeg skrev, vil vi isolere indvendigt - da det ellers vil ødelægge det arkitektoniske i et landhus ved fjorden.

Jenshøj, med hensyn til at smide dampspær ind i mellem 100 + 100mm - det har du nok egentlig ret i - men vil du så hellere anbefale at vi lægger dampspæret helt ud til gipspladerne ved det indvendige af huset?


Hvis i isolere indad, så må dampspærren maks ligge 1/3 del inde som beskrevet længere oppe. Det kan du opnå ved at montere 145x45 og så en 45x45 mm regel, og imellem de 2 montere du din dampspærre. På den måde kan du også trække dine installationer på den varme side af isoleringen.
Det er jo desværre rigtigt dyrt at isolere udendørs mod indendørs - når jeg nu alligevel skal have lavet en masse indendørs bliver det nok der det bliver gjort :o( Jeg har ikke den store guld kalv at malke desværre :/

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Annonce
Beslutningen er taget for et par dage siden, min far havde 2.800 moler sten til at ligge som han ikke skal bruge - og eftersom de i sig selv har en rimelig isoleringsevne, isolerer vi med 150mm rockwool og derefter murer de moler sten op på indersiden op af isoleringen - med dampspær mellem mursten og rockwool naturligvis.

Se eventuelt på Beslutningen er truffet – det bliver indvendig isolering

Jeg vil dog gerne stadig høre jeres mening om den idé...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Det er måske nok en god ide med dampspærre, men hvorfor "med dampspær mellem mursten og rockwool naturligvis." Det vil være noget af en nyskabelse.
Ved almindelig opmuring vil man aldrig gøre det, bla. fordi murbinderen vil være i vejen.

Om molérsten isolere godt er vel lidt af et spørgsmål. De isolerer lige så godt som alm. gipsplade. Altså har samme lambda-værdi.
Molér har en lambdaværdi på 0,15- 0,15, Leca 0,85 og alm. mineraluld 0,037.
Vil I opmure stenene på fladen eller på kant, med eller uden bindere til formuren? Men hvis de vandskures får I en god rustik overflade. Og gratis mursten er jo altid godt. Li'som gratis mad altid smager godt. :o)

Dampspærren skal I nok lige vende med en virkelig ekspert!!!



Men hvorfor ikke en dampspær inde bag den molersten? Jeg mener - det har man jo bag dobbelt gipsplader - og jeg vil da mene at en molersten også kan absorbere og afgive fugt fra indvendig rum?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Jeg siger jo osse at det måske er en god ide.

Men den har ikke været prøvet før!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis