efterisolering krybekælder

Har opdaget at gulvet mod min krybekælder er uden dampspærre og jeg vil gerne efterisolere,nuværende  opbygningen er 1 lag klik gulv lagt på gulvspånplade, strøer med 75mm isolering må jeg lægge dampspærren under klikgulvet da det jo er let at optage og lægge igen og jeg så slipper for den besværlige arbejdsgang med dampspærren  i kælderen :-)
eller er det overhovedet nødvendigt med dampspærre mod krybekælderen med støbt bund ? da jeg byggede ud til den ene side kunne jeg se at der er lagt isolering under beton i krybekælderen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er nødvendigt med en damp/fugtspærre ned mod krybekælderen, og den skal placeres lige under dit spånpladegulv.
I praksis er du nødt til at sætte nogle baner damp/fugtspærre op nedefra, som så klæbes og evt. klemmes fast til bjælkerne, inden du efterisolerer.

Du bør afslutte din isolering ned mod krybekælderen med en hård vindtæt mineraluldsbatts, og denne kan du montere i nogle T-formede lægter under bjælkerne så du dækker hele konstruktionen med isolering og undgår kuldebroer.

T-lægter = 45 x 45 mm lægter med 20 x 95 mm forskalling påskruet.

Det er endog meget nødvendigt med denne damp/fugtspærre, og du bør øge din ventilation i krybekælderen ved samme lejlighed, da du ikke mere har varmen oppe fra stueetagen til at hjælpe med udtørringen i krybekælderen.

Den teknisk bedste løsning ville være at etablere et nyt terrændæk, da man så undgår risikoen for skimmelsvampe o.l. i den kolde krybekælder.


 

Nu er det sådan at det vil blive utrolig svært at gøre det nedefra da opbygningen af gulvet er på nogle T formede limtræs strøer hvor der imellem er lagt forskalning på højkant lavet i firkanter som passer til de bats der er lagt imellem, det er lavet som en slags ramme der er lagt ned imellem limtræet.

er løsningen med at ligge dampspærren imellem spånplade og klikgulv ikke gangbar ?

ved du hvornår kravet omkring dampspærre i sådanne gulve blev til ? huset er et hosby hus fra 1975

sjovt nok er der dampspærre i alle vægge og lofter ved at lægge dampspærre imellem spån og klik gulv vil jeg få vægge og gulv dampspærre trykket samme sted bag gulvlisterne.

Hvis du placerer en damp/fugtspærre mellem spånplade og klikgulv vil fugten fra krybekælderen kunne ophobe sig i spånpladegulvet.

Jeg har faktisk ikke styr på, om man anvendte damp/fugtspærre i krybekældrekonstruktioner på det tidspunkt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis