Hjælp til montering af klinger på tykkelseshøvl

Hejsa,

Jeg står med en lille udfordring, som jeg håber nogen her kan hjælpe med. Jeg er en af de praktiske grise i foreningen Tønder Skibslag, hvis medlemmer i løbet af denne og næste sommer bygger et vikingeskib på 21,5 m. Til det formål har vi indkøbt en ældre tykkelseshøvl, som vi bruger til at give bordgangene den rette tykkelse. Klingerne var temmelig medtagne, så de har været en tur på Steffens værktøjssliberi og skal nu monteres på maskinen igen. Og her er så udfordringen, for hvordan P***** gør man det, så man er sikker på de sidder rigtigt?

Klingerne er ca. 55 cm. lange og har 5 skruehuller med tilhørende bolte. Jeg sender gerne fotos af maskineriet, hvis det kan hjælpe.

mvh,
Michael Nissen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg plejer at indstille knivene, så de trækker en lille træklods liggende på det faste land ca. 2mm frem, når kniven føres forbi. en klods på 60 x 40 x 300 mm eller noget tilsvarende, glat på undersiden og i hårdt træ. Der skal selvf. måles i begge sider. Du laver klodsen, sætter en mærkestreg, laver øvelsen, og ser hvor meget klodsen flyttes.
Det er så min metode.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
du skal være omhyggelig , hvis klodsen rykker for langt , bliver fladen krum , hvis for kort ingen spån.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg laver en klods som beskrevet og kører nogle eksperimenter med et stykke prøvetræ. Vi skal have høvlet jeg ved ikke hvor mange bordgange á ca. 40 x 1000 cm, så det kan betale sig at være grundig.

mvh,
Michael

Micael N

Hvis jeg må blande mig lidt og gi dig et råd vil jeg fortælle hvordan "vi" maskinsnedker-lærlinge lærte at sætte høvle-jern (knive) i afretteren på tek. skole.

Du sætter dine knive løselig fast i rund-kutteren og så begynder den endelige isætning og justering af knivene. (under knivene kan der være en fjeder, det kan være et par spiral fjedre eller et stykke tyndt fladt fjederstål som skubber kniven frem, vigtigt at delene er helt rene)

Du tager et stykke høvlet træ, lægger det på udgangs landet, på det stykke træ sætter du et mærke en tynd streg denne anbringer du lige over kanten af udgangs-landet.

Her efter drejer du rund-kutteren lidt med fingrene og kniven løfter listen en anelse, (måske 8 - 10 mm) når kniven slipper dit træstykke igen laver du endnu en tynd streg ud for hvor du lavede den første tynde streg på dit træstykke.

Samme øvelse gøres 3 gange i afretterens bredde, spænder knivene godt og jævnt med en fast nøgle.

Øvelsen gentages for hver kniv der er i rund-kutteren, det er yderst vigtigt at knivene sidder lige langt fremme, hvis ikke er der kun den kniv som sidder længst fremme som skære og du kan derved få kutterslag (vaske-brædt) i dit høvlede emne.

Det afslører den harpex holdige masse der sætter sig som et lidt fedtet lag i spån bryderen (en lille hulning i det stykke du spænder knivene fast med)

Håber forklaringen er til at forstå.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Michael N

Nå jaSå det først nu der er jo ikke spurgt om afretter, men om tykkelses-høvl beklager det laaaange foredrag om overstående.

Men måske en anden kan ha' lidt glæde af dette, så måske ikke helt forgæves har jeg måske så et lille spinkelt håb om

Hvis der er tale om en meget Gl. T Høvl med firkant-kutter med 2 store tunge knive "jern" spændt på med kutter-bolte, ganske vist ikke lovlige mere, mener jeg at huske, arbejds-miliø (larm - sikkerhed) men en sådan ku' arbejde nøøøj, husker det endnu når det lykkedes.

Om det er sådanne kan der med fordel bruges to stk høvlede stk. træ, (lige tykke) gerne hårdt træ som eg/bøg, placeret ca 10 cm fra kanten i hver side.

Placer disse to stk. under kniven og brug gerne en håndlampe el.lign. bag så du kan se om knivene lige akkurat rører klodserne, om-hyggelighed betaler sig (også her)

Her brugtes kardus papir i ca 2 cm bredde i høvlens bredde, foldet ca. en' tredie-del dette papir lægges under knivene helt ude ved forkanten af kutteren, så det dobbelte lag vendte frem-ad, dette skulle forhindre meget små vibrationer og haveri lærte jeg.

Er der tale om rund-kutter kan overnævnte også bruges, ellers fås' der et par magneter lige til at sætte knivene efter, knivene justeres ud til det stykke messing med stille-skruerne i spån-bryderen et 3 kantet stykke stål med spænde møtrikker.

Håber at jeg har rådet lidt bod på min fejl.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis