Træterrasse, underlag for strøer og vandtætning

Jeg skal lave en træterrasse i vores halvanden-etages hus.
Træterrassen er oppe i 1,5 meters højde og løber 6 meter langs med huset og skal rage 2,7 meter ud i haven.

Jeg vil gerne udnytte rummet under terrassen bedst muligt.

Der skal være 60 cm mellem strøerne, så hvis jeg laver en stolpe til hver strø så bliver indgangen til rummet set fra haven fuld af stolper, som er i vejen for adgang.

Hvis jeg omvendt laver færre stolper og så sætter en kraftig bærebjælke på siden af stolperne, som strøerne kan monteres i bjælkesko på, mister rummet indgangshøjde.

Er der andre måder at gøre det på?


Jeg kunne godt tænke mig at lave terrassen vandtæt, så ting, der står under terrassen, ikke bliver våde.

Har I en god måde at gøre det på uden det bliver alt for stor og dyr en konstruktion?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du graver en ½ meter jord væk. :o)

Hvis du stiller stolperne med en indbyrdes afstand på 1,2 meter vil "remmen", (bærebjælken) ikke bliver højere end dine 2,7 m lange spær som stadigvæk oplægges med c/c 60 cm.

Du laver et skur langs huset med lidt fald på taget. Ovenpå det udlægger du terrassebrædder.


Alternativt kører du alt det skrammel du havde tænkt dig at gemme under terassen direkte på genbrugspladsen. :o)

Du lader bare underkanten af din bærende rem være plan med underkanten af dine strøer/bjælker, og så lade den stikke ovenover din terrasse som en afgrænsning og du skal jo have et gelænder monteret alligevel?

Bør afdækkes og imprægneres!!

Du laver en lille skitse som du tager med hen til den lokale tømmerhandel.

Den flinke, men formedentlig lidet opfindsomme ekspedient stanger dig nogle dimensioner og priser ud.

Og Nautrups ide er helt fjong. Du kan mageligt nøjes med ialt 3 stolper, et spænd på ca. 3 meter og en passende rem. Mit uansvarlie gæt på bjælkerne kunne være 75x150 mm.
Wauv, tak, det er sådan jeg gør det!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis