Istandsættelse af aptering

Hej 

Jeg skal istandsætte aptering i en sejlbåd. Har brug for nogle gode råd om hvordan de forskellige materialer skal behandles. Den skal gøres klar til salg og ska derfor have en forholdsvis hurtig/effektiv upshining. Har ca 30-40 timer til arbejdet. Er der nogen der kan give mig et overblik over denne arbejdsopgave. Træsorter, behandlingsmetode, mest effektiv værktøj, om man kan nøjes med at behandle pletvis eller om man skal tage det hele osv.

Håber der kommer nogle gode bud. :-)

Billede 1:

Billede 2:
Teak træ. Tørt med pletvis algebevoksning.

Billede 3:

Billede 4:
Tør østenfiner.

Billede 5:
Kahyt

Billede 6:

Billede 7:
Fugtig og tør dørk

Billede 8:

Billede 9:

Billede 10:

billede 11:

Lev optimistisk.. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du får råd om hvordan og hvornår, må du lige revidere din opfattelse, der skal bruges væsentligt mere end 30-40 timer. hvis du istedet siger 200-250 timer så begynder det at se mere realistisk ud.
Helt enig med håndværkeren!
Hvis du kun kan afse 30-40 timer kan du lige så godt sælge den som den er uden at røre en finger, og så lade næste ejer bruge timerne.
Ellers skal du koncentrere dig om specifikke områder, og lade resten være.
Ok, det er iorden. Jeg kan godt afsætte flere timer.
Hvordan skal jeg så gribe det an, hvis jeg ikke bruger få så få timer som ovenfor beskrevet?

Lev optimistisk.. 
Du kan jo starte med at fjerne lakken helt de steder hvor den er meget slidt / sortplettet, der skal du ned og slibe til rent træ. Men pas på ikke at slibe for meget af da fineren ikke er særlig tyk.
En go lak fjerner er at bruge ren brun krystalsæbe som du smørre på fladerne og afdækker med en tynd plastik så sæben ikke tørre ud, efter en 4-6 timer fjerner du plastikken og kan så med et godt og skarp skrabejern, trække al lakken af på en gang. Se der er nok de første 20 timer gået. Så når du når så langt tager vi den derfra.
Tak for det. Det er en god start. :-) Hvad skal jeg slippe med (excenterslipper, rystepudser, sandpapir)? Det på billede 6 skal jeg vel ikke slippe helt ned?

Tænkt om du eller andre kan gve et overblik videre frem også. Det er fordi jeg skal lave det for en og han vil gerne have at vide hvordan jeg har tænkt mig at gøre. Jeg har nogle ideer selv, men har altid fået mange gode råd herfra. Så vis der er en der ku fortælle hvad jeg skal gøre hele vejen igennem med de forskellig træsorter, kunne det være rigtig godt. Altså sådan jeg får overblikket.

Lev optimistisk.. 
Annonce
Hvis det er bordet du mener, så jo det er et af de steder der først springer i øjnene, der og så ved nedgangen ser meget slemt ud. Når først du har fjernet lakken skal du slibe med en korn 400 på en rystepudser. Og husk aldrig på tværs af årene i træet, det er næste uopretteligt hvis du får slibespor i fineren på tvært af årene.
Nu ved jeg ikke hvormeget du har arbejdet med maskiner, men husk at det er dem der skal arbejde ikke dig. D.v.s. pres ikke rystepudseren mod træet, den skal bare holdes til og styres. De steder hvor du ikke kan bruge maskine, skal du bruge slibeklods og på lister o.l. er det rent håndarbejde.
Min vurdering:

Billede 1:
Har intet med apteringen at gøre, men en polering af fribord ville absolut pynte.
Skal bunden være helt iorden ligner det at alt bundmaling skal skrabes af. Derefter 4 * Hempel Lightprimer og 2 * Hempel Mille max bundmaling (3 * ved vandlinie) Alternativt kan produkter fra Biltema bruges

Billede 2:
Der findes midler til dette. Spørg ved din bådforhandler. Det er typisk en teakrens samt evt restorer, så burde det stå flot igen, hvis bare du følger brugsanvisningen på produktet.
Er der nogle steder omkring nodderne (den sorte fuge) der er længere tid om at tørre op end andre steder skal fugen skiftes - den har sluppet teakstavene og vandet finder vej til bunden af nodden.

Billede 3:
Samme procedure som billede 2 mht. teak. Overbygning skal poleres såfremt den skal friskes op.

Billede 4:
Køb nye plader hos den lokale trælast (østen x-finer) evt skåret på mål.
Behandles med 5-8 * Tonkinlak eller oliebahandles med f eks Owatrol 1+2.

Billede 5:
Skot + skabe skal blot matslibes med korn 400. Herefter 1-2 * Tonkinlak.

Billede 6:
Personligt havde jeg købt ny Østen x-finer og lavet et nyt bord. De massive lister kan sagtens skæres af og genbruges.
Alternativt ville jeg bruge Nitomors lakfjerner (eller andet ligende produkt).
Herefter pudses overfladen med korn 320-400.
Dernæst 5-8 * Tonkinlak.

Billede 7:
Udbedre årsagen til den fugtige dørk.
Dernæst samme fremgangsmåde som dørken på billede 2.

Billede 8:
Er ikke klar over hvad det er et billede af, samt om det er synligt med mindre noget fjernes.

Billede 9:
Som billede 5.

Billede 10:
Som billede 5 + 9.
Trædeplader bør dog behandles som den løsning du vælger på billede 6.

Billede 11:
Ny plade eller lakfjerner.

Du bør hele tiden overveje at nye plader visse steder er værre end renovering af en eksisterende, eller helt at lade være. Hvis de omgivende plader ikke fornyes vil det se helt forkert ud, så hellere fjerne lakken og lakere igen - så er operationen ikke så iøjenfaldende.
Når først du tager fat i en plade/del af aptering vil det tilstødende i princippet også behøve samme behandling.
Bordpladen på billede 6+7 kan sagtens skiftes til en ny plade da den er en selvstændig del af kahytten.

Er du i tvivl om noget der ikke er uddybet må du prøve igen.
Vil mene du skal tage højde for salgsprisen som den er nu, samt den forventede salgspris efter renovering/udbedring.
Er det tiden/pengene værd? Det er nemlig langt fra sikkert.

Ellers god fornøjelse med projektet. Skal det gøres ordentligt er der bestemt mange timer i det....

Hvis det er for at forhøje salgs prisen, vil jeg som Engel sige, drop det ! Du får ikke ret meget mere for båden bare fordi den er flot under dæk, det er købers marked, og det er utroligt svært at sælge sejlbåde for tiden.
Jeg har lige tabt 17.500,00 kr. på salg af min Solus.
Mange tak for de gode råd. Nu har jeg bedre overblik.
Ved det måske ikke kan betale sig, men har lang sommerferie og vil gerne lære en masse om istandsættelse af både, så jeg kaster mig ud i projektet.

Engel: ang. bord (billede 6-7)
Hvis man giver nyt østen x-finer 5-8 * tonkinlak, kommer det så til at ligne det andet aptering? Er der ikke maghogni bedjse i eller noget i den retning? 
Kan man ikke bare matslippe (korn 400) hele bordet og derefter give 3* lak? Er den eneste mulighed at fjerne lakken på hele bordet eller skifte bordpladen? (ska li forstå det ordentlig)

Er det nemt at fjerne al lak med Nitomors lakfjerner (eller andet ligende produkt).?
Hvis det er det, synes jeg det lyder som en god løsning at fjerne lakken fra hele bordet.

Billede 7:
Kan ikke forstå det skal behandles på samme måde som billede 2? Tror ikke dørken i kahyt er teak, men krydsfiner af en slags.

Billede 5:
Skot + skabe skal blot matslibes med korn 400. Kan jeg bruge rystepudser her, eller er der andet der er bedre?

Lev optimistisk.. 
Billede 4:
skal de nye østen x-finer ikke have grundingsolie før lak?

Lev optimistisk.. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis