Istandsættelse af aptering

Hej 

Jeg skal istandsætte aptering i en sejlbåd. Har brug for nogle gode råd om hvordan de forskellige materialer skal behandles. Den skal gøres klar til salg og ska derfor have en forholdsvis hurtig/effektiv upshining. Har ca 30-40 timer til arbejdet. Er der nogen der kan give mig et overblik over denne arbejdsopgave. Træsorter, behandlingsmetode, mest effektiv værktøj, om man kan nøjes med at behandle pletvis eller om man skal tage det hele osv.

Håber der kommer nogle gode bud. :-)

Billede 1:

Billede 2:
Teak træ. Tørt med pletvis algebevoksning.

Billede 3:

Billede 4:
Tør østenfiner.

Billede 5:
Kahyt

Billede 6:

Billede 7:
Fugtig og tør dørk

Billede 8:

Billede 9:

Billede 10:

billede 11:

Lev optimistisk.. 
Hej  Jeg skal istandsætte aptering i en sejlbåd.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du har ret. Med 5-8*tonkinlak ligner det faktisk ikke det andet, det er bare fordi sådan plejer jeg at behandle. Det bliver spejlblankt.
Så du kan bare give det antal gange du synes, så det passer til det andet.
Umiddelbart vil jeg ikke tro der er bejdse på det oprindelige, men træ bliver typisk mørkere med årene. Hvis du laver nye plader er det en udemærket ide at prøve sig frem med mahogny bejdse for at ramme det andet. Bare prøv dig frem på noget afskæring.

Du kan sagtens nøjes med at matslibe med korn 400 og så give det antal lak du synes, så er alt slid stadig under lakken, men det kan også være helt ok hvis det er det man ønsker. Husk blot at affedte med f eks acetone inden du sliber.

Ja det er helt uproblematisk at fjerne alt lakken med nitomors. Det pensles bare på i et dækkende lak (det er en tynd grødlignende masse), og efter 10-15min kan du lige så let skrabe lakken af med en skraber. Ved tykke lag lak gentages behandlingen 1 gang. Jem&Fix har en ganske glimrende lakfjerner.

Hvis dørken i kahytten ikke er teak skal skal den umiddelbart bare slibes ren. Det ligner den er ubehandlet. Det var en mulighed at give den olie når den er ren, medmindre den skal stå ubehandlet.
Det er vigtigt at den er tør inden du behandler med noget, og at årsagen til at den er våd fjernes.

Du kan sagtens bruge rystepudser der hvor det pladsmæssigt er muligt. Andre steder pudseklods og fingrene i alle hjørner og kroge.

Personligt bruger jeg ikke grundingsolie, men det er bestemt en mulighed.
Jeg fortynder 1. lag med 50% terpentin, 2. med 25-30%, 3. med 10-15% og de efterfølgende med 5-10%. Det sidste lak kommes ufortyndet på. Der mellemslibes mellem hvert lag - ganske forsigtigt bare for at forbedre vedhæftning samt fjerne de "hår" der rejser sig fra træet + de mulige støvkorn du får i lakken.
Lakken "trækkes" på, kun 1 vej i åreretningen med en kvalitetspensel
Engel:
Nej du har ret. Med 5-8*tonkinlak ligner det faktisk ikke det andet, det er bare fordi sådan plejer jeg at behandle. Det bliver spejlblankt.Så du kan bare give det antal gange du synes, så det passer til det andet.

Haakon_hd:
Hvis det bliver spejlblankt og slet ikke rammer farven, så tæker jeg lidt, at det ikke er god ide at fjerne lakken fra hele bordfladen billede 6? Altså jeg tænker at ville lakere hele apteringen så det også skinner. Det lyder bare ikke som om det er en god ide at fjerne for meget lak, hvis det kommer til at se helt anderledes ud.



Lev optimistisk.. 
Det kommer ikke til at se anderledes ud, medmindre du kun lakerer borpladen op i højglans. Lakerer du også det andet er det ikke noget problem.

Du ændrer ikke på farvenuance på bordpladen ved at fjerne den gamle lak (meget lidt ihvertfald) men du kommer af med de ar der er i overfladen, og resultatet kan blive ok.

Det er kun hvis du vælger at producere nye dele af nyt østen x-finer du kan få farveforskelle - hvilke der kan kompenseres for med bejdse.
Tak Engel, du er en sand engel..
Nu føler jeg mig klar til projektet.
Skriver hvis der er mere.

Lev optimistisk.. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis