Vand løfter betongulv

Ifm. skybruddet fik jeg 60 cm vand i hele kælderen. Jeg har et rum i kælderen som er udgravet og understøbt og dette svømmende betondæk blev presset 60cm op i den ene side. Gulvet er konstrueret således: 5 cm. afretningsgrus, 275mm sundolitt, 30mm kantisolering, 8mm jern med fjernvarmerør og 10 cm betondæk.

Nu skal jeg ifølge forsikringen genopbygge samme konstruktion igen (som jo også er en standardopbygning af et terrændæk. Men hvad kan mere præcist have forårsaget denne skade på gulvet og skal man opbygge konstruktionen anderledes? Er der nogle ingeniører/konstruktører/håndværkere/lægmænd der ved noget eller har ideen til undersøgelser der kan afdække årsagen?

Jeg har omfangsdræn som ligger lige under gulvets overkant og rummet er som sagt gravet ud (35 cm) Der har på intet tidspunkt ifm. dræn og udgravning/understøbt været problemer med opstigende grundvand.

Jever
Ifm. skybruddet fik jeg 60 cm vand i hele... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
alt den teori om opdriften kan ikke bruges til noget
hvad løsningen på dette ved jeg ikke , men problemet er alm kendt indenfor landbruget
mange steder er der problemer med gyllebeholdere , og der er ingen flamingo under , det er ren beton
her er løsningen at lave et trykudligningsdræn , da mange beholdere simpelhen svømmer op når de ikke er fyldt halvt op

så udfra dette vil det teoretisk i dit tilfælde lyde sansynligt at dit omfangsdræn ikke har kunne komme af med trykket , så vandet er trykket ind under soklen og presset på nedefra
Skrevet af bredker på 11 jul 2011 05:40
alt den teori om opdriften kan ikke bruges til noget
hvad løsningen på dette ved jeg ikke , men problemet er alm kendt indenfor landbruget
mange steder er der problemer med gyllebeholdere , og der er ingen flamingo under , det er ren beton
her er løsningen at lave et trykudligningsdræn , da mange beholdere simpelhen svømmer op når de ikke er fyldt halvt op

så udfra dette vil det teoretisk i dit tilfælde lyde sansynligt at dit omfangsdræn ikke har kunne komme af med trykket , så vandet er trykket ind under soklen og presset på nedefra


Teorien med opdrift pga massefortrængning er kernen i dette problem. Og det er også den teori der ligger bag problematikken med gylletanke.

Hvis du kender opdriften så ved du også hvor "tung" din konstruktion skal være for ikke at poppe op af jorden. Med en gyldetank kan løsningen derfor være aldrig at tømme den helt.

Tankstationers tanke og andre tanke for den sags skyld forankres med betonklodser i en størrelse der sikre at tanken ikke flyder når vandet står højt og tanken ikke er fuld.



 

/Mulle


 

 

 

Skrevet af mulle03 på 11 jul 2011 06:13 Tankstationers tanke og andre tanke for den sags skyld forankres med betonklodser i en størrelse der sikre at tanken ikke flyder når vandet står højt og tanken ikke er fuld. /Mulle
Ville dette koncept omkring forankring ikke være bedre?

Man behøves vel ikke gøre så meget andet end at grave et par huller som man fylder noget jern og beton ned i - dette kunne så forankres til armeringen i betonpladen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det handler altsammen om vægt.

SÅ kan du ligesågodt bare støbe en tykkere dækplade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis