Støbe betongulv i værksted - glitte hvornår?

God aften

Skal i næste uge støbe gulv i mit kommende værksted, det måler 8x16m og jeg regner med at bruge en styrke 30 i flydebeton.

Underlaget er stampet sand, 100mm isolering i styrke 80 + rivonet.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg griber det an mht glitte processen? 
Skal jeg undlade at glitte gulvet og bare "svubbe" det under vejs, eller skal jeg leje en glittemaskine og i så fald hvornår skal man starte processen? 

Gulvet skal bruges til værksted/parkeing af biler (ud/ind kørsel hver dag) og jeg regner med at lakere gulvet i en Epoxylak efter det er hærdet 100%. 

Burde man skære gulvet op i 4 stykker af (4x8m på langs) med en skæremaskine for at forhindre at gulvet revner, eller er et glittet gulv stærkt nok til at man undgår de store sætningsrevner? 

Håber på svar :-)

Carsten   
 



 


 


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor udlægger du ikke et kapillarbrydende lag på mindst 150 mm?
Styrken af et betondæk har ikke noget med glitningen at gøre!

Hvorfor opskære når du ligesågodt kan opdele støbningen i fire felter?
Såfremt armeringen bliver gennemgående i støbeskellene kan du efterfølgende opskære skellet i en dybde af 1-2 cm og fuge med en passende fugemasse.
Vil du støbe efter ledere eller bruge laser?
Skal der være fald mod port eller afløb?

Hvis du ikke har prøvet at udstøbe gulv tidligere og du ikke ved hvordan det skal overfladebehandles kan din støbning kun gå galt: Knap 13 m3 beton er meget

Få fat i en muremester eller andre prof. folk.
som hpox siger , har du ikke prøvet det før , bliver du nød til at have hjælp af en der ved lidt om det
du skal ikke glitte , men arbejde flitigt med svupperen
du kan sagtens støbe det i et stykke , men der må helst ikke gå for lang tid mellem betonbilerne kommer , så sætter det første læs sig
1-2 døgn efter støbningen sliber du det med en gulvsliber ( ikke gulvhøvl) , så længe det ikke er hærdet ordentligt op , er det nemt at slibe de små ujævnheder helt glatte
du kan godt bruge det til lættere færdsel efter et par dage , men der går 3 uger før det er hærdet helt op
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Tak for svar, lyder som om jeg er på sporet.

Jeg har selv været med til at støbe gulv før, og får hjælp af et par stykker der har gjort det før.
Dog ikke proffesionelle, og dem har jeg desværre ikke råd til at få på besøg.
Jeg tror jeg får mere end svært ved at få en entrepenør eller murer til at støbe - uden at de vil have penge for hele jobbet.

Planlægger at støbe efter det niveau på min sokkel som jeg har sat af med mærker, er godt klar over at det kan blive mere end svært at få korrekt fald på gulvet men jeg må tage en chance og svubbe/slibe mig frem til et nogenlunde fald.

Regner med at skære de omtalte riller i gulvet for at afstresse støbningen, en slibning med gulvsliber efter et par dage var en god idé.

Tak for info :-)

Carsten


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Husk afdækning med plast. Og evt. vanding.
Så skal det nok gå godt.

Ellers er det altid en materieludlejer med en kompressor og nogle trykufthamre - i lokalområdet!!! :o)
hvis bare du sørger for at have kantisolering med hele vejen rundt er det helt unødvendigt med de fuger
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ha ha.. Ja, der skal ikke meget sol og høj temperatur til at ødelægge støbningen :-)
Har en stor pressening klar og haveslangen skal jeg nok bruge flittigt - tak for fiffet.

I øvrigt havde jeg regnet med at støbe helt op af Leca blokkene, men det er måske dumt?
Har ikke lige planlagt at bruge kantisolering, men hvis det kan spare mig fra at skulle skære riller kan jeg da lige så godt sætte 10mm flamingo op af siderne inden støbningen.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
kantisoleringen kan både spare dig for at skære difutionsfuger , og sørge for at soklen ikke revner hvis du er så uheldig at få frost i gulvet
Ja der er jo ikke den store fidus i at lave isolering nedfra hvis du laver kuldebroer fra siderne, så den kantisolering bredker foreslår er rigtig god.

Min pensionerede far har støbt rigtig mange haller i sit liv, han bruger sådan et 110 mm. PVC rør på en ca. 1,5-2 meter i bredden med skaft til at fordele beton med, ligner en stor rive. Men jeg tror altså ofte han lavede gulv i 2 processor. Noget selvnivelerende oven på det grove beton til sidst. Fald på sådanne store arealer tror jeg altså bliver svært at styre.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jamen det var jo super brugbart, tror da jeg vil lave kantisolering.
Jeg er jo klar over at der uden vil kunne komme en kuldebro, men har ikke anset den for at være ret vigtig da rumemt ikke skal varmes op i andet end korte perioder.
Dog får værkstedet spildvarme fra fyrrummet.

Jeg må have købt flamingo og PVC rør, afslutter behandlingen med at slibe gulvet efterfulgt af Epoxy.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Når vi nu er igang så skal der være kantforstærkning i portene.
Altså du kan godt lave kuldebroisolering. Men de første 10 cm i portbredden bør støbes helt ned til sandet.
Endeligt bør du ovverveje risikoen for sporkørsel, altså måske dobbeltarmering der.

Desuden er jeg ikke helt enig med bredker. Mht. feltstørelser. Et enkelt støbefelt på 8x16 m = 128 m2 er alt for stort.
Jeg har altid lært at de ikke måtte være over 25 m2. Og ikke over 5 meter på længste led. Så 8x4 meter bør være max.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også