Sku man ik bare stikke af til søs?

Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs i et par år.
Bare komme væk fra det hele og finde mig selv, og gerne leve lidt billigt i en tid.
Jeg er ikke bundet af konen eller børn, og behøver ikke den vilde luksus.
Men man skal jo ha lidt plads at leve på, hvis jeg skal bo på skibet i længere tid.
Planen er at start i det hjemlige og få noget praktisk erfaring,
for senere at kunne sejle sydpå om vinteren.

Er det helt skørt, når man aldrig har sejlet andet end en gummibåd før? Flipper 2
Jeg har undersøgt lidt omkring duelighedscertifikat, sejlerbevis og VHF, men er der andet
man kan gøre for at forberede sig inden man har skibet?
Jeg har noget fjern familie der har sejlet og kan måske hente lidt hjælp der,
men indtil da vil jeg sætte stor pris på jeres indsigt.

Efter at have kigget rundt på forums, og ved forhandler, har jeg fundet nogle som tiltaler mig.
Men jeg ved jo intet, så kan kun kigge lidt på pris og plads.
Men det kan måske visse lidt om hvor jeg vil hen.
Mine behov som jeg ser dem er, let at betjene, økonomisk, drift/sikker, plads til at leve, prisklassen 100.000-200.000.

Hvilket skib ville i anbefale? (Det behøver ikke være nogle af dem jeg nævner)

Blue Dane 32
Commander 31
Granada 31
Beason 31
Vindø 40
Elvstrøm 32
Scampi 30

SKulle jeg bare droppe tanken, og få mig en campingvogn eller en kolonihave istedet?

Mvh

Zen
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Daw zen.
og velkommen på LDS.
alt er mulig for den der vil det
jeg har kun erfaring med bluedane 32. fint med plads og et taknemlig skib under sejl
en granada 31 kræver nok at du er mer over den når den går med sejl
ellers oss et fint skib
Ellers prøve at søge på en side der hedder( FTLF langturssejleren) så vit jeg husker
er det en forening/klub for langtursejler.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hej Zen... velkommen på LDS.

Nu ved jeg ikke rigtig hvad du har i tankerne når du skriver "sydpå"?

Er det middelhavet ellere mere eksotiske egne?

Nå, men uden sejlererfaring, ville jeg nok ikke anbefale, at prøve kræfter med de store verdenshave, Biscayen osv.

Jeg ville vælge at tage en tur til Middelhavet, via Europas kanaler.

Jeg ville nok mene, at du skulle tage et duelighedsbevis, VHF bevis osv. som du selv er inde på.  Yderligere kan du tage et "kanalkursus", som sætter dig ind i regler m.v. i forbindelse med at man færdes på kanalerne.
Kurset kan du finde her:

http://www.sejlershoppen.dk/pi/prod...uctid=1746

Hvilken båd er det så smart at købe, hvis man skal sejle ad kanalerne til Middelhavet? Ja, det er jo et spørgsmål om motor- eller sejlbåd, måske en kombination? Jeg ville forstrække denne båd, som er en Albin 82 MS. Altså en motorsejler, med gode sejlegenskaber for sejl. Den har masser af plads, forholdsvis lav dybdegang (1.20m) og kan fås med en god nyere dieselmotor på 35-40 HK. for ca. 200.000 Kr. hvis man finder det rigtige tilbud. F.eks. er der en her til 179.000 Kr.:

http://www.scanboat.com/dk/BoatSale...nr=1136059

Der er naturligvis masser af ting du skal være opmærksom på, når du køber båd. Bl.a. er det rigtigt dyrt, hvis der skal købes nye sejl og- eller ny motor til en båd. Renovering af en motor koster også det hvide ud af øjnene, hvis du ikke selv kan lave det.

Vil også anbefale at du læser de artikler og bøger der er skrevet af de mennesker der har været på kanalsejlads tidligere. Der kan man nok få både tips og ideer... og dermed ydnytte andres erfaringer.

P.S. Du skal jo nok lige have lavet en anordning, så masten kan transporteres på båden, liggende. Men det kan man finde på nettet.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak Jbs

Ja, det var middelhavet jeg tænkte på, man skal jo nok ikke tror man er Kløvedal lige med det samme
Kanalkursus over nettet, det er jo bekvemt

Jeg har også selv stødt på den type Albin der i min søgen på nettet, men jeg syntes bare den så ud til at være mere motor end sejler?
Jeg vil helt sikkert tage den med i mine overvejelser, men jeg hælder lidt til mere sejl...vind er billigt
Jeg har tilbragt halvdelen af mit voksne liv på havet som søfarende. Ikke i småskibe, men i store "dampere".
To erfaringer kan jeg dog bidrage med:
1) Vejret er meget mere omskifteligt på havet end du er vant til hjemmefra. Biscayen kan på alle tider af året være en træls omgang. Uden erfaring i at læse vind og sø og vejrkort kan du få nogle trælse overraskelser, og uden sejledserfaring kan du få vanskeligt ved at træffe den rigtige beslutning i situationen. Søsyge fremmer ikke evnen.

2) Søvejsreglerne siger at der i ethvert skib altid skal holdes behørig udkig. Læs selv reglen, den kan findes på nettet. Behørig udkig kan ikke holdes døgnet rundt af kun en mand, og en sovende mand holder ikke udkig, heller ikke med med alverdens elektroniske hjælpegrej.

Ikke for at ødelægge dine planer og tage modet fra dig, men det du planlægger har for mange et alt for romantisk skær over sig i forhold til den virkelighed man vil møde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Oss velkomen til dig JBR

 TIL. CHR. Helt enig.. man kan blive skuffet.når alt er kaos
det regner  blæser og er koldt.
og frygtlig mange mil til næste haven.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hm ja, i har jo nok ret.

Men jeg syntes jeg læste om en tøs på 16 der forsøgte at krydse atlanten alene
Så en tur ned af åen kan vel ikke være helt umuligt for em mand i sin bedste alder

Det værste der kan ske er vel at man går ned....og det kan man også i en lille lejlighed på fastlandet

Men jeg værdsætter jeres mening

Jeg kiggede lige lidt på en blog om kanal tur som Jbr skrev om, det så da fedt ud.
Hej Zen...

Kanalturen til Middelhavet, vil efter min mening være et overkommeligt sejlprojekt.
Som tidligere skrevet, så hold dig fra de store verdenshave og uvejr, m.v.

Med hensyn til Albin 82 MS, så er det en fremragende sejlbåd og motorbåd i et.
Samtidig er den "kun" 28 fod, hvilket gør det lidt lettere at sejle "singlehanded".

Forskellen på den og en "ren" sejlbåd er den ekstra plads og muligheden for at inddrage hele cockpittet i opholdsarealet, både når du er i havn, men også i skidt vejr når du sejler mod Middelhavet.

Sejler du sydpå ad kanalerne kommer du nok til at bruge motor en del .

God fornøjelse og lad os da høre mere.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hende på 16 sejlede hele jorden rundt - alene!
Hun havde fået sponsoreret diverse radarer og dimsedutter, men alligevel pottede hun ind i en coaster under en lille lur. Det skete der sog ikke noget særligt ved andet end buler og ridser og røde ører. Her er hun:
http://www.jessicawatson.com.au/

Derudover synes jeg det lyder som en fin idé!
Du kan forresten indmelde dig i tursejlerforeningen. Det koster 365 kr om året inklusiv et par blade og en ansvarsforsikring på båden. De har en fin side med inspirerende beretninger (som man selvfølgelig godt må læse inden man køber båden...):
http://www.dansketursejlere.dk/html/turberetninger.htm
Her er der f.eks. én, der har sejlet rigtig langt på hav og kanaler, meget af tiden alene:
http://bianca27.net/Brunhilde_beretning.html


Vi har "telt" på vores Finngulf, der kan sættes over hele cockpittet, så der er "udestue" til de dage vejret ikke er så super. Det er lige så godt som at have motorsejler synes jeg.

Glæder mig til at høre mere :-)

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jakob, mange tak for linket, Brunhildes besynderlige rejse.
hehe lyder underholdende

Den Finngulf i har, er da også et fint skib.

Nu er jeg jo ikke helt alene, så jeg har været i kontakt med fødevarestyrrelsen for at finde ud af hvad der skal til for at tage min papegøje med...det bliver vidst omstændigt Som jeg kunne forstå på hende der har skrevet til mig, skal jeg søge i samtlige lande jeg skal gennem

Nåå ja, men jeg har da god tid.

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis