Sku man ik bare stikke af til søs?

Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs i et par år.
Bare komme væk fra det hele og finde mig selv, og gerne leve lidt billigt i en tid.
Jeg er ikke bundet af konen eller børn, og behøver ikke den vilde luksus.
Men man skal jo ha lidt plads at leve på, hvis jeg skal bo på skibet i længere tid.
Planen er at start i det hjemlige og få noget praktisk erfaring,
for senere at kunne sejle sydpå om vinteren.

Er det helt skørt, når man aldrig har sejlet andet end en gummibåd før? Flipper 2
Jeg har undersøgt lidt omkring duelighedscertifikat, sejlerbevis og VHF, men er der andet
man kan gøre for at forberede sig inden man har skibet?
Jeg har noget fjern familie der har sejlet og kan måske hente lidt hjælp der,
men indtil da vil jeg sætte stor pris på jeres indsigt.

Efter at have kigget rundt på forums, og ved forhandler, har jeg fundet nogle som tiltaler mig.
Men jeg ved jo intet, så kan kun kigge lidt på pris og plads.
Men det kan måske visse lidt om hvor jeg vil hen.
Mine behov som jeg ser dem er, let at betjene, økonomisk, drift/sikker, plads til at leve, prisklassen 100.000-200.000.

Hvilket skib ville i anbefale? (Det behøver ikke være nogle af dem jeg nævner)

Blue Dane 32
Commander 31
Granada 31
Beason 31
Vindø 40
Elvstrøm 32
Scampi 30

SKulle jeg bare droppe tanken, og få mig en campingvogn eller en kolonihave istedet?

Mvh

Zen
Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjo Ktm, det kan der jo godt være noget om.
Og jeg regner heller ikke med at jeg kan drikke eller sejle mig fra alting
Det er chancen værd, jeg er da godt klar over at alt ikke bliver en dans på roser bare fordi det foregår på havet.
Men jeg har ikke rigtigt så meget at tabe ved at gøre forsøget. Når jeg skriver om at bo i båden i nogle år, er det ikke fordi jeg vil sejle jordenrundt. Billesbølle havde jo sejlet i mindst 15 år inden han begav sig ud på den lange rejse, og jeg har som sagt kun sejlet gummibåd.....så det var jo nok lidt inden jeg tør begive mig ud i noget tilsvarende Indtil videre tænker jeg kun på hjemligt farvand og senere middelhavet.
Hvis det hele går ad heleveds til, må jeg jo sælge båden og flytte tilbage i lejlighed, og problemerne de render jo ingen steder.
Selv nye problemer kan nogen gange være at foretrække frem for de gamle
Man kunne jo også bo i en campingvogn rundt omkring i verden. Det ville jeg nok selv foretrække, idet min sejlererfaring kun stammer fra ture med Molslinien, DFDS og DSB!
Men jeg er også mere end almindelig vandskræk, og i dag måtte jeg være ude i den fri natur i to regnbyger. Det var forfærdeligt!!

Med venlig hilsen
ktm

Jo - men nogle gange er det jo måske en fordel at lade problemerne drukne af sig selv frem for at give dem svømmeundervisning.

Nu syntes jeg jo så heller ikke at Zensunni giver udtryk for at være vældig tynget af en masse problemer, men blot ønsker at prøve en helt anden hverdag end den han/hun har nu - og så det det sgu' da et ok valg at tage.

Iøvrigt kan alle tre Stormy bøger købes på sejlerklubben.dk ( en maritim bogklub under Weilbach) - kan anbefales !!

God vind Zensunni - og gør det hvis du har muligheden

De få der er taget af sted fordi problemeren der hjemme er blevet for store, er meget hurtigt endt i land igen, så den teori tror jeg ikke på Kmt.
Jeg tror derimod at de fleste af dem der tager på langfart gør det af ren og skær eventyr lyst, de vil ud og opdage verden på egen krop.
Jeg havde for mange år siden en bekendt der havde den holdning til at skulle sejle langt, at uanset hvorhen man sejlede, skulle man blot komme med åbent sind og glemme alle sine fordomme derhjemme.
Og om du tager på "jordomsejling" i de nordiske farvande eller ud på de store have er næsten det samme. Forskellen ligger nok i varigheden fra du forlader land til du igen ser land, der skal der nok en speciel psyhke til for at kunne sejle, eks. over Atlanten alene i en mindre sejlbåd som eks. Stormy II. der jo kun var en 18 fods Lynæs jolle.
Den største hindring ved blot at sejle rundt i de nordiske farvande, kommer nok fra en helt uventet kant, de Danske myndigheder vil have en adr. hvor de kan få fat i dig, ellers udelukker du dig selv fra lægehjælp og meget andet som følger med i det at være Dansker.
Ktm: lol

Der kommer helt sikkert til at ske noget, hvis jeg kan klare søen. Jeg aner ikke hvor modtagelig jeg er overfor søsyge...sidste gang det sket var vel i 7. kl. på vej til christians ø på den obligatoriske bornholmer tur men det var også efter at have spist det klammest cafeteria mad jeg indtil nu har se

Så jeg håber det blæser lidt på Tirsdag hvor det går løs for første gang

Jeg glæder mig meget til at læse Stormy 3, tror det var Håndværkeren der skrev at han på et tidspunkt må surre sig fast nede i båden, det har jeg ikke læst endnu.

Oplevelserne, eventyret trækker.
Lad mig sige det sådan her. Jeg har en gammel nabo jeg begyndte at besøge for et par år siden. Han er ensom, trist og træt af livet. Han har ingen interesser og gider ikke beskæftige sig med noget som helst, og ser kun frem til at dø hurtigst muligt.
Han har knoklet hele livet og har da også penge på bankbogen, men hvad hjælper det når alt flyder samme i en stor grå masse, uden de store oplevelser eller lyspunkter.
Det er svært at besøge den gamle, en ting er, at der ikke er meget at snakke om, andet end han håber snart at dø, men også fordi jeg er skrækslagen for at ende som ham.
Annonce
hej alle
mange der sejler ud for at flykte fra problemerne kommer let i andre som der er meget være end dem de flyket fra men de er meget mere afklaret over for de problemer der var grunden til at de sejlet fra og har fået mere ro over sig til at klare de som der kommer når de er hjemme hvis de har klaret sig i den enesomhed som der er at sejle alene for de hved at de kan klare de problemer der kommer da de kun har haft sig selv til at overleve havet og skibet men mand skal ikke sige at mand vil sejle jorden rundt
MEN sige nu ser jeg hvor langt jeg kommer
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Søsyge er noget der kommer af lediggang og troen på at nu bliver jeg søsyg. En af de bedste måder at undgå det er ved at holde øje med horisonten der jo altid forbliver vandret, de eneste gange hvor jeg har haft en snært af søsyge, var da man skulle over storebælt med færge, når de store kasser rullede kunne jeg god blive lidt skidt.
Jeg er også meget spændt på hvordan det går.
Er det med søsyge som med køresyge?
Man bliver jo ikke køresyg når man selv sidder ved rattet. Måske jeg skulle investere i nogle piller, eller bare rough'e den og se om jeg kan tåle det
Hej

Det lyder som en fed ide, men jeg syndes du skal bruge et par år på og lære om at sejle evt tage i den lokale sejlklub og spørge om der er noget der mangler en gast ved deres lokale sejladser også se der efter om det er noget for dig. Så har du også nogle der kan give dig råd om hvad du skal købe og måske tage med ud og kikke på dem sammen med dig.

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Hej Zensunni
Du har fået verdens bedste ide.Der er utroligt mange søde og hjælpsomme mennesker med samme ider som du,bare se at få lidt erfaring,og så ud i verden.Vi solgte alt(undtagen børn og børnebørn),og flyttede i båden 2 år før vi stak af.Selv om vi dengang havde været gift i 35 år, skulle vi lige se om det holdt på så lidt plads.Du kan få mange gode tips ved at melde dig ind i FTLF,foreningen til langturssejladsens fremme.Du kan sagtens blive medlem uden at have sejlerfaring.De holder også årlige møder,hvor medlemmer øser ud af egne erfaringer.
Du må ikke være væk fra Danmark i mere end 6mdr.ellers bortfalder din sygesikring,så der er mange der sejler i de 6 mdr.og så rejser hjem til deres danske adresse(som også er obligatorisk)
Vi har ikke fortrudt et eneste sekund,så bare udlev din drøm.
Mvh.Lotte og Tommy

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis