luft til vand kontra pillefyr ?

Hejsa alle,

Jeg står for at udskifte mit olie-fyr til noget andet..

Valget står mellem pille fyr og luft til vand.

Umiddelbart synes jeg pille fyr er ligetil godt er der lidt arbejde i og have sådan et, men jeg synes ikke der er så mange ubekendte faktore med i dette. Udover synes jeg at anskaffelse prisen er okay.

Luft til vand anlæg, her synes jeg virkelig prisen svinger helt vildt.. Er det bedste penge værd? Eller de billige forbuftige til prisen.

Jeg håber der er en eller flere i blandt jer gæve gallere der kunne komme med et par guld-korn.

Huset jeg bor i er gas-beton bygget 1968 på 105m2. Huset fik den helt store tur i 2002 så er rimeligt fornuftig isoleret og der er gulv varme over det. Olieforbrug de seneste år har ligget på mellem 1200-1500 liter.

Til sidst en store tak for alle de guld-korn jeg har fået herinde mens jeg luret jer

Hilsen

Lasse
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Jeg sværger til pillefyr, og har en pillebrænder på en gammel støbejernskedel.
Min næsten nabo røg på et luft/vand anlæg til mange penge, men han jubler ikke ligefrem, slet ikke når det er meget koldt. Men så har han sit gamle oliefyr til at hjælpe til.
Du bor jo relativt nær ved mig, og skulle du blive meget ivrig, kan vi nok få arrangeret en fremvisning af begge anlæg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tusinde tak for både råd og tilbudet.

Det vil jeg gøre brug af når tiden nærmere sig så kan vi lige aftale nærmere.

Har jeg forstået det rigtigt at et luft til vand anlæg står over på el ved en temperatur på ca. -7?
Hvorfor ikke jordvarme ?

Luft/vand er dyrt i el når det er rigtigt koldt - Cop er beregnet ved en temperatur på + 7 grader

Elpatronen slår til når anlægget ikke kan hente nok enrgi ud af luften

Gulvvarme og Jord/luft/vand er en rigtig god kombination. HVIS DET BLIVER INDSTILLET RIGTIGT.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej shortcut !

Jeg synes det koster for mange penge dels fordi mit varme behov ikke er ret stort og så har jeg planer om og sælge hus indenfor de næste 5-7 år.
En af mine venner fik jordvarme sidste år og hans pris var 120.000 og så kom hans anlægning af ny have oveni.
Hej alle.

Min påstand er at luft til vand ikke er dyrere i brug end et jordvarmeanlæg.

Det første man ikke må spare på er ydelsen af anlægget, er det for lille, så koster det meget ekstra i effekt i de kolde måneder.

Det koster også at konvertere fra et emne til et andet, ved jordvarme konverteres der 2 gange, men ved luft til vand er det kun en gang.

Cop-værdien i et jordvarme anlæg ligger lige omkring 3 men ved et luft til vand-anlæg ligger cop-værdien på 3,75 og opefter.

En ting mere som de fleste ikke tænker over er overhedningen i anlæggene, den er faktisk meget ens, uanseet hvor koldt det er.
 

Til sidst, så er der prisen, der ligger jordvarmen ca. med en overpris på 30-45% over et luft vand-anlæg.

Min erfaring med konvertering fra pillefyr til luft til vand, er at man sparer ikke penge, men rigtig meget tid på at passe pillefyret. Investeringen i de to anlæg ligger nok ca i det samme prisleje.

PE

Annonce
Hej Pev !

Tak for din besked ;-)

Har du evt nogle anlæg du kan anbefale?

Skrevet af lasse_77 på 11 jul 2011 20:43
Hej Pev !

Tak for din besked ;-)

Har du evt nogle anlæg du kan anbefale?



Hej Lasse.

Mitsubishi Ecolution A2W er et super godt anlæg, hvis bare kunden ikke har for store pilfingre så kan det godt gå skidt fordi det er meget avanceret hvis man kommer i ind i servicemenuerne.
Det der er meget vigtigt er beregning af dit varmetab i boligen.
Ecolution A2W har en nominel drift på 9 kwh og en topeffekt op til 12 kwh. den størrelse er meget anvendelig.
Det bedste råd jeg kan give til alle der ønsker billig drift af deres varmepumpe, er at man altid skal gå efter den nominelle ydelse, det betyder at varmetabsets wattforbrug helst ikke må overstige ca. 75% af topydelsen i varmepumpen. Bruger man denne tommelfingerregel så får man aldrig have mangel på varme uanseet om der er 20-25 graders frost.

PE

Luft til vand varmepumpen, kræver vel også man har et velegnet varmesystem i huset (gulvvarme eks.)

Det er jo ikke godt, hvis ens anlæg kræver 70 gr, i fremløbet på de kolde dage, for at holde varme i huset.

Er der egentlig en Cop angivelse ved eks. -20 gr. og kræver det flittig brug af elpatron?

mvh jens

Skrevet af je__ns på 13 jul 2011 23:37

Luft til vand varmepumpen, kræver vel også man har et velegnet varmesystem i huset (gulvvarme eks.)

Det er jo ikke godt, hvis ens anlæg kræver 70 gr, i fremløbet på de kolde dage, for at holde varme i huset.

Er der egentlig en Cop angivelse ved eks. -20 gr. og kræver det flittig brug af elpatron?

mvh jens


Hej.
Jo du har lidt ret i at det helst skal være gulvvarme, men det er underordnet om det er jord, eller luft/vand varmepumper vi her snakker om.

En bygning som kræver en fremløbstemperatur på 70 gr. burde gennemregnes/termofotograferes for varmetabet. De fleste nyere bygninger skulle kunne opvarmes med en fremløbstemp på omkring 40-45 grader.
A2W kan giver en fremløbstemp påop til 65 grader men så er cop-værdien også noget nede, men den er godkendt til radiatorer i Br. 10

Det bedste råd jeg lige har i ærmet, hvis man har et anlæg med for små radiatorer, er at montere en eller flere fan-coil i de opholdsrum som man skal have mest varme i.

Cop-værdien ved -20 grader har jeg ikke, men jeg kan med garanti oplyse at man sparer 50% af den opvarmningsudgift på en hel sæson hvis man konverterer til A2W luft/vand-varmepumpen.

Den skrøne om elpatronen får man når effekten i en varmepumpe er for lille.
Er pumpestørrelsen dimentioneret efter den nominelle drift, så er udgiften på elpatronen ca 2-5% af hele driftomkostningen på pumpen.

Når man skal vurdere sin varmeudgift så skal man først at kigge på graddagene om de har være ekstraordinære høje det giver jo også et ekstra elforbrug til varmepumpen.

PE

Hejsa alle skriver hele tiden om hvor dårlig en varmepumpe fungere i koldt vejr.
Nu kender jeg ikke så meget til teknikken bag sådan en pumpe så min ide er garenteret helt ude i hampen.
Men hvorfor kan man ikke bare bygge et isoleret skur rundt om udedelen af pumpen og holde det varmt med sådan et par dåsesolfangere.
Ville de ikke kunne følge med.
Tænker at der nok er en grund til ingen nævner sådan en simpel ide hehe
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis