to komponent beton gulvmaling - påføring

Hej.

Jeg skal til at male mit garagegulv med Biltemas to komponente epoxy maling, men er af en eller anden grund lidt nervøs ved processen, da et dårligt resultat vil være svært at gøre om.

Mener selv at forarbejdet er gjort ok. Gulvet er:

Isoleret med 200mm
Ingen varmenrør
Testet for fugt ved at tape 1m2 dampspærre på gulvet med dampspærretape en uge (ingen kondens eller farveforskel)
Slebet med en stor betonsliber, så det er helt jævnt

Gulvet er nu skyllet og støvsuget. Regner så med at vaske det med almindelig grundrens (bare hvis det er vi har trampet lidt skidt ind), skulle efter og lade det tørre to dage. Så støvsuge igen, og herefter påbegynde malingen. Lyder det ok?

Hvordan har i påført malingen?

Jeg regnede med at pensle kanterne, og så fordele malingen ud over gulvet ved at hælde passende "klatter" ud på gulvet, og trækket det ud med en svaber, ligesom når man pudser vinduer. Herefter, iført pigsko, gå ind og "rulle efter" med en fin fnugfri mohair rulle
Denne proces ville jeg så gentage efter 48 timer. og herefter vente en uge før jeg bruger gulvet.

Har hørt godt om Biltemas epoxy maling, så regner med at den er ok. Den har i øvrigt en åbentid på 40 minutter.
Har åndedrætsværn.

Er der nogen fejl i min fremgangsmåde? Man skal jo leve med resultatet i mange år.

På forhånd tak.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg skal til at male mit garagegulv med... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 10 jul 2011 11:45
@Epoxymanden.

Rigtige mænd hverken primer, grunder, bruger kondom eller pakker karameller ud af parpiret før de spiser dem.
Til gengæld har de tilbagevendende rust, afskalninger, kønssygdomme og og ondt i maven.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 fandme god  humor


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nåh - nu er tiden inde til at male med epoxy første gang.

Efter også at have konfereret med en maler, så blev fremgangsmåden:

Grundig støvsugning, med en lang støvsugerslange, så selve støvsugeren stod udenfor lokalet. Filtret i en almindelig støvsuger tager ikke det fineste støv, og desuden slipper man for at udblæsningen fra støvsugeren blæser støvet rundt. Det var en gammel støvsuger som jeg ikke ellers bruger, da de ofte dør af at suge betonstøv.

Herefter blev gulvet tørret over med en hårdt opvredet klud - kun med vand.

Støvsugning igen.

Tørre en times tid.

Når en hånd stryges oer gulvet, skal hånden ikke være hvid, men er der en lille smule støv pL hånden, ordnes det af næste skridt.

Gulvet males med microdispers (forankringsgrunder). Brugte ca. 4 liter til 35 m2.

... Og nu er vi så to mennesker der skal igang med at male. Vi blev af to malere anbefalet at bruge mellemlanghårede mohairruller (25 cm brede). Kanterne pansles først. Så når gulvet har fået 2 gange, skal jeg nok poste et billede.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Lige et suplerende spørgsmål til Biltema's epoxy gulvmaling.
Hvordan er dæk evnen? dækker den de 12 kvm / sæt (3,6L) de angiver?
Er det passende at anvende to lag for at få et pænt resultat?

Hvor rent skal betongulvet være inden der males?

Mit gulv er ca 45 kvm. og det mest realistiske vil være at flytte grejet over i dne ene side og male færdigt i det frie område og herefter at flytte grejet over på det nymalede gulv.
Kan man få en ordentlig overang ved denne male metode?

Noget man ellers skal være opmærksom på?

MVH Njord :-)

MVH Njord
Nu er første omgang vel overstået. 43 minutter om hele gulvet (35m2). Min kone malede kanter, og jeg malede gulvet - det gik fint uden den store stress.
Det ser ud til at 2 lag er rigeligt, hvis man bruger grunder. Det er i hvert fald et smuk produkt at arbejde med, som dækker rigtigt fint, og som er nemt at rulle ud.

Jeg brugte en 1,5 dl engangskop, og hældte så 5 kopper ud på tværs (hvor der er 5 meter bredt), hvilket så passede med at jeg skulle male en meter.

Hvis dit gulv er glat (slebet), så passer mæmgden perfekt. Vi havde ca en halv spand i overskud efter denne omgang. Vi vovede ikke at dele en spand, da hærderen er meget tyktflydende, og var nervøse for om vi kunne ramme blandingsforholdet præcist nok, så vi brugte den sidste halve spand til en væg i kælderen.

Så dit gulv passer perfekt til 4 sæt.

Tror det er meget vigtigt at gulvet er meget rent. Biltema anbefaler deres kold-affedtning og grundrens ved et gammelt gulv. Desuden skal alle blanke områder slibes med halvgroft sandpapir.
Vi sleb vores gulv med en lejet diamantsliber - kostede vist 600 kr for de 3 timer vi havde den.

Forankringsgrunderen tager dog meget støv, så tror almindelig slibning med en røfuld sandpapir, rengøring og grundig støvsugning er nok. Og så skal gulvet være HELT tørt.
Køb en af de 250 kr grovstøvsugere i Harald, hæld lidt vand i bunden af støvsugeren, så holder den længere til støvet, og så smid lortet ud, hvis den dør (de byttede dog min sidst den døde pga. aske og betonstøv).

Der kommer en synlig overgang hvis du deler lokalet, men det betyder vel ikke det vilde? Sæt en gang malertape i en fin lige linie over gulvet, og tag den af lige efter du er færdig med at male, og gør det samme for den anden halvdel. Så har du jo gjort en dyd ud af nødvendighed.
Tingen er, at epoxyen først er gennemhærdet efter en uge, hvor det så kan klare belastningen fra dine sage, så der vil jo komme en lille bitte forhøjning der hvor der kommer 4 lag.

Synes det sværeste er, at man kun har 40 minutter, så man skal ikke have glemt noget. Så klud, ruller, pensel, blandedims til boremaskinen, skaft til rullen osv skal være klar, for man har ikke tid til at skulle ind og lede efter tingene.

Desuden skal manv ære opmærksom på at man skal male anden gang efter 24 til 48 timer. Når epoxyen at gennemhærde, så skal man matslibe overfladen, for at andet lag hæfter optimalt.

Og så skal man have dobbelt op af alting (til 2 gange maling), for det er umuligt at gøre værktøjet ordentligt rent, så ruller og pensler ryger i skraldespanden.

Jeg synes også det var lidt svært, at der på den ene side ikke må være skidt, og på den anden side være god udluftning. Man vil jo ikke have fluer og lort i sin maling, men det skal jo også tørre. Vi satte et par ventilatorer op, der blæse oer til et åbent vinduer, og så en varmeblæser, der sørrger for at der er ca. 23 grader.

Men som sagt - jeg poster et billede når det er færdigt.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ps. et sæt biltema gulv-epoxy rækker til at male de 12 m2 to gange (hvis det ikke fremgik tydeligt nok).

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Det er dejligt at få feed back og hører at det er gået godt, foruden dine indhøstede erfaringer. Nu krydser jeg fingrene for at du får et godt resultat også på sigt.
Det er et rigtig godt tip du kommer med, at have ALT grej klart, da der ikke er tid til at finde frem undervejs, ligeså med at have grej og maling til begge påføringer, når tiden er så afmålt som 24-48 timer. Godt du fik fruen med på pensel, ellers havde tiden været mere end knap.

Et lille trick med epoxy, hvis det skal bruges i varme omgivelser, er at stille det i køleskab inden blanding. Det strækker pot-life (åben-tiden) lidt. Man skal dog være obs på ikke at være under minimumtemperaturen, når det blandes. Er hærderen som her tyktflydende kan man undlade at køle den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så har gulvet fået 2. gang, og jeg er godt tilfreds. Nu kan man dog rigtigt se de ujævnheder der var i betonen .

Så nu bliver dampspærren fuget fast til det nymalede gulv, og så er det tid til sidste omgang 45x45mm reglar, isolering pg vægbeklædning, og så er værksted og garage færdig .

Tusind tak for hjælpen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Det ser da bare rigtig godt ud! Det gode arbejde har været indsatsen værd.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Damn - lige en hurtig update.

Jeg havde ikke været inde på gulvet da jeg skrev det forrige indlæg. Det viste sig at den sidste spand maling havde en anden nuance og glans, så det var kommet en tydelig (og grimt) overgang hvor man kunne se rulle-sporet.

Vi havde blande en spand af gangen, for at få mere tid, men man skal så huske at blande grundmalingerne sammen, og dele dem i to igen.

Idet der ikke må gå mere end 30 timer imellem påføringerne for at det ikke skal risikere at slippe, fik vi pludseligt tralt med at skulle i biltema, og stryge et nyt lag på.

Det nåede v9, og nu må det så siges, at gulvet er vel beskyttet.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også