to komponent beton gulvmaling - påføring

Hej.

Jeg skal til at male mit garagegulv med Biltemas to komponente epoxy maling, men er af en eller anden grund lidt nervøs ved processen, da et dårligt resultat vil være svært at gøre om.

Mener selv at forarbejdet er gjort ok. Gulvet er:

Isoleret med 200mm
Ingen varmenrør
Testet for fugt ved at tape 1m2 dampspærre på gulvet med dampspærretape en uge (ingen kondens eller farveforskel)
Slebet med en stor betonsliber, så det er helt jævnt

Gulvet er nu skyllet og støvsuget. Regner så med at vaske det med almindelig grundrens (bare hvis det er vi har trampet lidt skidt ind), skulle efter og lade det tørre to dage. Så støvsuge igen, og herefter påbegynde malingen. Lyder det ok?

Hvordan har i påført malingen?

Jeg regnede med at pensle kanterne, og så fordele malingen ud over gulvet ved at hælde passende "klatter" ud på gulvet, og trækket det ud med en svaber, ligesom når man pudser vinduer. Herefter, iført pigsko, gå ind og "rulle efter" med en fin fnugfri mohair rulle
Denne proces ville jeg så gentage efter 48 timer. og herefter vente en uge før jeg bruger gulvet.

Har hørt godt om Biltemas epoxy maling, så regner med at den er ok. Den har i øvrigt en åbentid på 40 minutter.
Har åndedrætsværn.

Er der nogen fejl i min fremgangsmåde? Man skal jo leve med resultatet i mange år.

På forhånd tak.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja hvorfor ikke bare rulle det på? et rullekar og en passende rulle er helt klart det nemmeste.
Hvad med primning? jeg ville i hvert fald gøre det, men det er også bare fordi jeg er miljøskadet


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det et nystøbt gulv?
Er gulvet fri for fedtpletter etc?
Hvad er opløsningsmidlet i epoxyen? Evt link.

Hvis gulvet er fri for fedtpletter etc vil jeg ikke bruge grundrens, da det dels efterlader sæberester i den porøse overflade, dels tilføre fugt, som du netop har testet for og fundet at overfladen er fin tør.
Efter en grundig støvsugning burde gulvet være støvfrit.

40 minutters pot-life (åben-tid) lyder for mig ikke af meget, hvis det er en stor overflade, og der skal males i hjørner og evt lidt op ad væggen. Bland hellere halvdelen ad gangen, så har du den dobbelte tid. Du kan ikke fortynde epoxy, hvis det begynder at blive for tykt pga hærdning uden at forringe det færdige resultat.
Jeg vil foretrække en rulle, som giver mere "gnubbe-ned-i-overfladen" effekt end en svaber.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tusind tak for jeres input.

Gulvet er støbt for 12 måneder siden, og der er ingen fedtpletter. Det er slebet for 2 måneder siden, men gulvet har ikke været brugt. Jeg har gigt, så at bygge 84m2, hvor alt er lavet fra grunden alene tager lidt længere tid for mig end andre mennesker .

Gulvet er bare 35 m2 (de sidste 49m2 er carportdelen af byggeriet), og der skal ikke males op ad vægge, da træskellettet står på murpap direkte på gulvpladen (Det er støbt af L-elementer). Dampspærren fra væggen bliver efter maling fuget fast til gulvet, og klemt.

Det er vandbaseret 2-komponent epoxy.

Grunden til at jeg ville fordele med svaber, og "rulle efter" var at de fine ruller ikke holder særligt meget maling, og der derfor skal dyppes rigtigt tit, for at få et jævnt lag.

Men jeg gør som i siger. Jeg nøjes med at støvsuge grundigt, og så påfører jeg med rulle, hvor jeg blander halvdelen af gangen.

Jeg troede ikke primer var nødvendigt på et tørt fedtfrit gulv, som er slebet. Den "film" der er på støbt beton er jo slebet af, og jeg regnede derfor med, at 2 gange maling ville være nok, da vedhæftning ikke er noget problem? Troede egentlig også at primer var noget man brugte med "rigtig" epoxy - ikke så meget til epoxymaling?

Hvilken rulle bruger i? Bare en almindelig malerulle til vægmaling?

Endnu engang tak for jeres input

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Med hensyn til primer, så bør det stå på emballagen eller produktbeskrivelsen om malingen er egnet til direkte påføring på beton/cement, eller om der skal en primer på først. Primeren skal jo bare være bindeled mellem beton og epoxy, og kan sidstnævnte hæfte i betonen er der ingen grund til at prime først. Vedhæftningen til underlaget er alt afgørende for et godt og holdbart resultat, så det er værd at undersøge.
Vær opmærksom på, at epoxy's tidsgrænser er meget afhængige af temperaturen. Det gælder både åben-tid, samt minimum og evt maksimumtid mellem påføringerne. De er normalt angivet i produktbladet.

God arbejdslyst.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
brug evt en langhåret rulle istedet for en korthåret, kør så noget malertape rundt om rullen, og træk det herefter af igen så alle de løse hår ryger med af.
Foredelen ved en primer jo at den trænger ned og er med til at lukke overfladen, så første lag maling ikke bare "forsvinder" og dermed nedsætter chanchen for et blakket resultat ved kun to gange farve.

God fornøjelse.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Har været igennem det samme på 60m2 garagegulv også med epoxy fra Biltema. Epoxy fra Biltema er billig og giver en fin glat overflade. Snakkede med en ekspert på området og han sagde der ikke var forskel på 2-komponent epoxy.
Jeg rullede det på med en langhåret rulle og primede med det "grønne vand" fra Danalim...microdispenser hedder det vist med et fint ord. Resultatet blev super og gulvet er stadig blankt og nemt at rengøre.
Tusind tak for jeres svar.

Jeg løber straks ud og køber et par langhårede ruller

Er microdispenser det samme som forankringsgrunder, og i så fald kunne Droppen forankringsgrunder fra Harald Nyborg gøre tricket? http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8581&n=10

Det koster jo ikke mange kroner, og er det med til at lave en mere bestandig overflade, er det da klart det værd. I databladet står der det er "vandbaseret styrenacryl dispersion", hvilket vel må være det samme som microdispenser?

Takket være jer, er jeg meget fortrøstningsfuld mht. projektet, og regner klart med et flot gulv .


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Angående 2 komponent gulvepoxy (vandbaseret) fra Bil-Tema,så har jeg selv brugt produktet og lærte!; bland maling og hærder utroligt præcist! SÅ virker det! Ellers er det afrensning og om igen! (Har selv prøvet det!. Men korrekt blanding,SÅ er det et pragtfuldt produkt. Og jeg brugte ingen primer først. Nu har det holdt fint i 3 år!

prip

@Epoxymanden.

Rigtige mænd hverken primer, grunder, bruger kondom eller pakker karameller ud af parpiret før de spiser dem.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også