Jo det er netop en Suzuki. Sådan en vil jeg ikke gerne eje.
Jeg kan se, at du er med på mine tanker!
Min filosofi er, at det er skingrende ligegyldigt, om jeg betaler for brændstof eller jeg har en stor afskrivning og utålelig høje reservedelspriser.
Jeg købte en Mondeo 1995 for 4 år siden af min datter for 25.000 kr., måske lidt for meget. Den kan jeg vel få 10.000 kr. i dag som nysynet. Dvs. det har kostet mig 4.000 p.a. i afskrivning. Så kører den kun 12-14 km/l når hustruen kører den, men det synes er til at leve med, Et alternativ skal dælme kører ekstremt langt på literen, hvis den skal indhente måske 20-40.000 i afskrivning. Men jeg har da også ofret dæk, udstødning, olieskift og lidt bremser, men mon ikke alle biler skal have lidt ind imellem.
For 10 år siden købte jeg en Range Rover for 25.000 kr. Den kører 9-10 km/l diesel. Den kan jeg vel også få 10.000 kr. for nysynet og dvs det har kostet mig 1500 kr. i årlig afskrivning.
I disse regnestykker sætter jeg ikke noget op om forrentning, men hvis det er en bil til måske svimlende 200.000 kan man jo ikke se helt bort fra den post, der let kommer til at andrage 10-12.000 kr. p.a.
Både Ford og Range Rover en endog meget rimelige i reservedelspriser ift japanere og koreanere.
Men OK, så er der værdi af prestige, som er svær at sætte en pris på. Det er jeg så skideligeglad med!
Medens min kone arbejdede og kørte 50.000 km p.a. havde vi en diesel Mondeo, der havde kørt 400.000 da vi købte den. Den kørte hun i 2 år, altså 100.000 km og den kunne sælges stort set uden afskrivning og hun kørte ca 16 km/l. Vægtafgiften var til gengæld pinagtig, vist nok noget omkring 7-8000 kr. p.a.