Nye vinduer og sålbænke

Hej

I forbindelse med at vi skal have nogle nye vinduer skal sålbænkene også skiftes. De nuværende sålbænke er nærmest integrerede i vinduerne (se vedhæftede billede).

Vi påtænker at montere nogle sålbænke af skifer efter de nye vinduer er monteret. Det er vel smartest for at sikre at sålbænkene placeres optimalt i forhold til vinduet?

Hvor meget plads bør der være til sålbænken? De nuværende sålbænke af træ er ca. 3,5 cm høje.

Murmål er ca. (BxH) 150,8 x 122,5 cm

Jeg havde forestillet mig vinduer med mål på 148,8 x 116,8 cm

Således er der ca. 3,5 cm til en ny sålbænk og 122,5-116,8-3,5 = ca. 2,2 cm tilbage til fuge i top og bund.

Hvordan vil det komme til at passe med 12-15 mm tykke sålbænke? Der hvor jeg regner med at bestille vinduer fra mener de at der bliver for meget luft under vinduet. Hvad mener I?

På forhånd tak.

-- 
Mvh. Christian









  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi mener at de gamle træsålbænke har gjort det rigtig godt.
Og tilspørger dig dernæst hvad der mon er galt med de gamle vinduer, for det afbillede ser jo meget fint ud?
(Selv om det ret beset ikke kommer os ved!!!)  :o)

Men nedenstående har du nogle standarddetaljer vedr. sålbænke i murværk.

Og du skal jo have det hele til at passe igen. Både indvendigt og udvendigt.
Særligt sådan at du ikke ødelægger det fine rulskifte under vinduerne.

http://www.mucdesign.dk/detaljer200.../M4BB1.pdf

http://www.mucdesign.dk/murtag/?kp=4 

Når jeg skriver "vi", så mener jeg fruen og jeg. Når du skriver "vi", hvem er det så ud over dig der bidrager? Din hustru? Din hund? :-)

Det er måske ikke så nemt at se på billedet, men vindue og sålbænk er ved at være møre. Det afbillede vindue/sålbænk er måske ikke det værste, men nu vi er igang med renoveringen er det dumt ikke at tage det med.

Tak for linkene. Det er netop opgaven med at få det hele til at passe igen der er den største udfordring. Min største bekymring er blot om der bliver for meget/lidt luft i bunden hvis jeg bestiller vinduernes højde som:

murmål minus fuge i top og bund minus 3,5 cm til sålbænk.

Det skal jo sikkert nok fungere med de ca. 3,5 cm til sålbænk, men det skal jo også helst se ordentligt ud :-)
Med vi mener vi naturligvis vi. Lidt royale er vi vel altid. :o)

Men netop ja. Det gælder om at få det hele til at passe.

Når det handler om murværk er det jo skiftegangen der afgør vinduets størrelse. 3 skifter er 20 cm. Et hulmål på 10 skifter i højden er er f.eks. 66,7 cm + 1 cm. Altså 67,7 cm. (Mål selv efter)

Du kan vælge at tegne detaljen op i 1:1 med korrekte fugebtredder osv. så skal det hele nok komme til at passe sammen. Men husk osse at der er visse tolerancer i muret byggeri.
Før i tiden kunne murer være slemt alkoholiserede og brugte hovedsageligt lodstokken til at hænge hatten på.
Har ikke set sålbænke af træ her i landet - meget udbredt hos vores nordiske naboer. Men den sålbænk du viser er i flot stand.

2,2 cm til 2 fuger giver en temmelig smal fuge. Normalt siger man 1,5 cm. Anyhow så skal du anskue dine 3,5 cm til sålbænk som følger:

Skifersålbænken er ca 15 mm. Tilbage er der så 2 cm til at lave fald med. Det er ikke særligt meget men burde dog række. Dine nuværende ser jo nærmest ud til at være vandrette ...

/bjørn

Hvis de nye vinduer trække helt derud igen, så er det ingen sælbænk du har, men en vandnæse på vinduet, og jeg ville fortsætte med dette, når vinduerne næsten sidder plant med facaden.

Anvendes der skiffer, så skal disse jo også skæres, da disse ikke fåes så smalle som dem du skal bruge.

Alternativt kan man også få indfarvet cement sålbænke, hvis det kunne være et alternativ, disse fåes vist også ret smalle.
Annonce
Tak for jeres bidrag.

#Hpox: God idé med en tegning for at se hvordan det hele kommer til at passe, og det har jeg faktisk også gjort. Jeg synes det ser fornuftigt ud med vinkler m.m.

#farfar: De to centimeter til fald er ganske rigtig ikke meget, men som Koludabyg også har bemærket sidder vinduerne langt ude - kun ca. 2 cm dybere end facaden - hvorfor jeg tænkte at det var nok til at give et passende fald. Ja de nuværende er stort set vandrette(!)

#Koludabyg: Du skriver at du ville fortsætte med en vandnæse, som det nuværende tilsyneladende er? Hvad er dine tanker omkring det, og hvori består den egentlige forskel?


--
Mvh. Christian




Som Koluda skriver så er der forskel på vandnæse og sålbænk. (Eller kan være det).

Vandnæsen kan udføres næsten vandret, blot med så meget fald at vandet lige akkurart kan løbe af. Der skal derfor være en not på undersiden der forhindre at vandet løber på undersiden og ind mod og ned af muren.
På samme måde som det vil være på dine nye vinduer.

En sålbænk skal have mindst 10 gr fald for at vandet ikke "løber baglæns" på underisden, inden det drypper af.

(Faktisk har jeg et enkelt sted hvor det sker på mit tag. Som har 11 gr. fald. Altså der er vandtryk ned af taget såledse at vandet trykkes 5-6 cm op på undersiden af tagpladen. Hvor det drypper af. Lige ned foran en yderdør naturligvis. :o)

Som det fremgår af nogle af murværksdetaljerne bør faldet på en sålbænk nok være 15 gr og med et fremstik på min. 30 mm.

Men som osse vor sjællaaandske tømrermester siger så hold dig til en vandnæse, evt. skifferplade med not-udfræsning.
Hvor noten ikke må være mindre end 5*5 mm, men helst større.
Eller udføres elegant som en ½-cirkel med diameter 10 mm.

Og derved er vi vist fremme ved det faktum at en simpel vinduesudskiftning kan udvikle sig til den rene raketvidenskab. Såfremt det rette antal "eksperter" involveres.
og en minimum 5x5 not eller en 10 mm halvstaff i en max 15 mm sprød skiferplade lyder også som noget der hurtigt går galt

/bjørn

Nu er det ikke mig der har foreslået sådan noget pindebrænde.

Men hvis det skal være på den måde så kan der i stedet laves en sålbænk/vandnæse i zink eller kobber.
Eller i 5 mm messingplade med ombuk i begge sider.
(Som dog bør forsynes med hængelås - i begge ender)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis