nye vinduer + overliggere

Hej allesammen

Jeg har brug for lidt gode råd.

Vi bor i et hus med første sal - da vi købte det var alle vinduer undtagen 2 på første salen skiftet til nye - de 2 vinduer der ikke er skiftet er pilrådne og der er små huller ud i det fri rundt om vinduerne - så de skal skiftes inden den del af huset bliver beboeligt. Situationen er så den at overliggerne (hedder det ikke det?) er sunket. Vi er blevet informeret om (ikke af en murer) at hvis vi skal skifte vinduerne vil hele gavlen ovenover falde sammen og skal mures op igen - min tanker er at det lyder dyrt! Jeg tænker så også kan det passe at man ikke kan skifte/reparere de overliggere uden at muren falder sammen??Samtidig med man skifter vinduerne.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på hvad en sådan reperation vil koste (ved godt der kan være forskel og komme noget til som ikke var forventet) - jeg er virkelig i vildrede og håber der er nogen der kan hjælpe lidt....

Mvh Tina
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad det kan koste vides ikke.

Hvis det drejer sig om to vinduer i en normal dansk gavlstørrelse så vil det nu nok ikke falde sammen. Men det er spørgsmålet hvad der er billigst at understøtte det overliggende murværk medens overliggerne skiftes, eller pille øverste del af gavltrekanten ned og mure op igen.
ed sidstnævnte er der jo osse den mulighed at du kan ændre vinduernes størrelse eller lave franske altandøre eller andet, relativt nemt og billigt.
Hmm pris?? Hvilke sten, stillads, m2, geografi osv Indhent et par tilbud.

Afhængig af antal skifter over vindue, er jeg nok enig med hpox. Det hele falder nok ikke bare sammen. Sten faldertypisk i en "pyramide" over vinduet spids op..selvfølgelig er der ingen garanti. Forsøg evt at skifte overligger før det gamle vindue tages ud (hvis i altså skal bruge samme vinduesstørrelse igen)Krads fugerne forsigtigt ud og fjern den gamle overligger. Klods evt den nye overligger lidt op i siderne så den passer med fugen og er kilet fast. Klods op i midten så overliggeren får en let (nærmest usynlig) bue opade. Fyld så fugerne. Lad det hærde, og pil så det gamle vindue ud og i med det nye.Hvis først overliggeren er skiftete, så skal der noget til at det skvatter sammen. Falder det, ja så falder det og så var det nok faldet alligevel ved udskiftning
Hvis vi snakker virkeligt gammelt og hærget murværk med porøse fugerog løse sten ville jeg nok få det ordnet samtidig. Det er da trist at sætte nye vinduer i en sløj gavl.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis