Byggesjusk...

Vores drømmehus er blevet til et mareridt:
 
Vi fik lavet totalrenovering sidste år og indgik aftale med en lokal tømrer. Tidsplanen skred ud, og det der blev lavet så forfærdeligt ud. Tømreren kom kun hver anden uge og kun et par dage ad gangen, gerne med børnene under armen eller med kæresten, som sad i haven og slikkede sol når vi kom fra arbejde. Det endte i efteråret med, at tømreren forlod huset uden afslutning af vinduer, gulve, døre, tag m.m.

Vi hyrede en syns- og skøn mand, og siden december har vi skrevet frem og tilbage med ham og tømreren. Nu har tømreren sendt regningen selv om han ikke har lavet noget af det om, som han skal. Den er 100% dyrere (og lidt til) end det aftalte.
 
Han vil ikke lave alt om, som påpeget i byggerapporten, selv om han da går mod sin egen branches anbefalinger. Han mener desuden at have brugt +500 timer på at sætte 6 vinduer i samt gipsvægge og lofter på 110 m2.

I skulle se hvordan her ser ud... Gavlene er lavet af sporplader (det har vi aldrig aftalt) som ikke er træbeskyttet, og som nu er bukkede og fyldt med sort skimmel. Vindpap er der heller ikke brugt noget af. Væggene indevendigt bugter sig pga. manglende vedhæftning af gipsen i underlaget, der er kun 1 lag gips i skråvæggene på 1. salen og dørene kan ikke stå åbne af sig selv, eller også binder de. Hele tagkonstruktionen er lavet forkert og skal pilles ned og sættes op igen. Byggesagkyndig har skåret store stykker af lofterne for at komme til den bærende konstruktion, så vi ser hver dag på huller dækket med plast og gaffatape, i vores nye køkken og nye stue.

Jeg har blot oprettet denne tråd for at "råbe lidt". Bær over med mig - men for en i den hede hule h... hvor er det træls at stå i den her situation. Vi har brugt mange penge på en arkitekt og hyret en håndværker som vi stolede på. Hvor er det altså surt at stå i den her situation. Vi ender vel i en retssag, selv om vi ikke ønsker det; vi vil egentlig bare gerne have et hjem.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge der ikke er lavet det aftalte og til den aftalte pris, skal i ikke slippe en krone til den idiot. Og hæng ham gerne ud med navn og adresse.
ja jeg synes også navn skal frem. og gerne billeder. billeder plejer at tale for sig selv.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For i har jo sørget for at tilbudet var skriftligt ?
Ellers er i virkelig på ski-eren

Vi fik et skriftligt tilbud, men vi har ikke skrevet under på noget. 50% af tilbuddet er ikke blevet lavet af tømreren men af andre håndværkere vi selv har entreret med (tagmand, køkkenopsætning, gulvmontering, malerarbejde, fugemand...). Desuden har vi selv betalt de fleste byggematerialer, så som gulvbeklædning, gipsplader m.m. Eneste ud over er 6 nye vinduer og en terrassedør som ikke var med i tilbuddet, det har vores tømrer lagt ud for og vinduerne er isat af ham, men sålbænkene blev ikke fastgjort og fugerne aldrig lavet - det sørgede vi selv for 7 måneder senere.

Tømreren mener han skal have det beløb det oprindelige tilbud lød på + lidt til.

Her er et billede af vores skråvæg på 1. salen (gipsvæg). Bevares, vores maler har dælme heller ikke haft en god dag, den dag han var der, men sådan her er det først begyndt at se ud, nu hvor det er blevet varmt og gipsen har slået sig. Vores tømrer vil ikke lave det om (jo til alm. timeløn har han svaret i en e-mail til vores byggesagkyndige), da der ikke er lovgivning om 2 lag gips i skråvægge, men kun anbefalinger herom fra gipsproducenter og tømrernes brancheforening.

    
 


 

Har lige svaret i din anden tråd inden jeg fandt denne.

Fat i en advokat, og det kan kun gå for langsomt.
Set med en lægmands øjne er i ude i noget rigtig lort, hvor det handler om skadesbegrænsning og at rage kastanier ud af ilden i en fart. Inden I kaster gode penge efter dårlige.
Som skrevet i den anden tråd handler jura ikke om hvad der er sket, men hvad der kan bevises, og uden en skriftlig aftale, men med et sammensurium af gør det selv og adskillige firmaer i en pærevælling kan det blive sin sag at finde hoved og hale på den gris.
Glem ærgrelsen over afdækningsplastic og gaffatape. Det er en forsvindende lille detalje i dette spil.

Undskyld, hvis jeg maler fanden på væggen i stedet for at udgyde optimisme, men jeg opfatter sagen som værende mere alvorlig end som så.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Helt enig med Chr.. det er alvoligt klamp det der er lavet af både tømrer og maler, og har der været andre håndværkere ind over i samme forbindelse, kunne det tyde på at det måske heller ikke lige er top kvalitet.

Jeg ville helt klart få en til at gå det hele igennem for fejl, og tage den derfra via advokat.
Nu skriver du totalrenovering- som jeg læser senere så skal totalrenovering ikke forveksles med totalentreprise, som jeg egentlig først læste det som. Havde det været udført som en totalantreprise, så havde du stået stærkere i mine øjne.

Som jeg læser det er der begået nogle trælse fejl:
I har entreret med en masse forskellige håndværkere og for hver gang man tager en håndværker ind lægger der en del administrativt arbejdet og koordinering ift. de andre hånværkere. Når alle hånværkere står hver for sig er det nemt for den enkelte at tænke på sig selv og få gjort sit arbejde og derved trækker alle ikke sammen- desværre.

I har ligeledes selv købt alle materialer - altså hører de under som en bygherreleverance og skulle der være noget galt med de indbyggede materialer, så er det jer der hæfter for disse og ikke tømren eller en anden håndværker.

At der ikke er skrevet noget under er ikke så heldigt. Altså vil det opfattes som påstand mod påstand og den kontrakt der måtte lægge vil blive opfattet som et udkast til en egentlig kontrakt, men ikke som noget brugbart.

Det er en ærgelig sag og for dig/jer handler det om at minske skaderne mest.
Er der noget af arbejdet som er udført så dårligt at det er til fare for husets fremtidige eksistens f.eks. taget? Så må du få de ting ordnet evt. med hjælp fra venner og familie. Du får ingen håndværker på pladsen foreløbig hvis ikke de ser nogle penge.

Har i afholdt nogen form for byggemøder under vejs, hvor der snakkes om byggeriets stade eller lignende, som er skriftligt dokumenteret.

Har du nogen form for skriftlig dokumentation under byggeriet eller taget billeder. Så få det samlet sammen og gjort klar til kamp.

Hold så mange penge tilbage som muligt- snak evt. med en advokat om hvad du gør og hvad du må gøre.

Spids albuerne for det er op af bakke og du får ikke noget ud af at være sød fremadrettet.

Held og lykke

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også