Hvilken str. træ og kvalitet til skelet?

Hej Alle

Jeg står og skal lave et skab som jeg har set i et blad, men jeg er noget forvirret over hvilken str. træ og kvalitet jeg skal bruge.. Håber der er nogen som kan hjælpe mig..

Som skelet er der brugt lister i str. 23x43mm, men dem kan jeg absolut ikke finde nogen steder. Kan jeg bruge en anden størrelse og hvilken kvalitet skal jeg så vælge( U/S, kvinta el. seksta)?

Det hele skal males!

Takker
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sorteringsklasser du angiver gælder for nåletræ som jeg husker (fyr og gran) og vist egentlig kun af konstruktionstræ og ikke lister mv, som dimensionerne på dit træ vel egentlig er.

Nå, men hvis jeg tager fejl, så er u/s kvalitetsmæssigt bedre (færre knaster, mindre vrid osv) end kvinta og seksta, der er den ringeste. Da det er møbeltræ går jeg ud fra, at du er interesseret i godt træ uden knaster og vrid, så du skal gå efter u/s, men du skal selv vælge det i tømmerhandlen. Det er jo overskuelige mængder, og det er vigtigt at træet er helt i orden, så tag dig tiden til selv at sortere.

Mht dimensionerne, så kan (en ordentlig) tømmerhandel skære det til dig, hvis de angivne mål er altafgørende. Ellers kan du vel nok bruge en 21x43 i stedet. Det er da en vare som ligger på lager, eksempelvis her.

Held og lykke med projektet
Hej Lars,

Mange tak for god info - det var lige hvad jeg manglede! Var bare bange for at det måske blev for "tyndt" hvis det eks. vis var 21x43mm men det burde være ok?

Tak
Skrevet af kimsekamse på 06 jul 2011 22:49
Hej Lars,

Mange tak for god info - det var lige hvad jeg manglede! Var bare bange for at det måske blev for "tyndt" hvis det eks. vis var 21x43mm men det burde være ok?

Tak

Uden nærmere kendskab til dit projekt end det du selv har skrevet her, så ville det overraske mig om 2 mm fra eller til ændrer så væsentligt på styrken, at det er problematisk for projektet.

Hvis det er afgørende at holde dimensioner i nærheden af 23x43 ville jeg bruge 21x43. Hvis skelettet alligevel skal beklædes, og dimensionerne kan variere uden det får synsmæssig betydning kan du vælge 21x68 (eller evt. 33x33) i stedet, hvis der er plads.
kimsekamse.

Det kommer jo meget an på hvad dit skab skal bruges til (væghængt eller stå på gulvet) osv.

Ville nok vælge noget fyrretræ, meget gerne uden for store knaster, og tørt for at få det bedste resultat.

Men hvis du får flække et 100 x 25 mm. stykke det "vi" før hen kaldete 1" x 4"

Dimensionen er ikke altafgørende hvis det ikke skal holde til stor vægt af forskelligt som bøger eller andet tungt.

Så om målene på dit træ afviger lidt gør ikke så meget, hvis du tar' vægt i betragtning.

Du kan også lave et "rids" på f.eks. et stykke plade med dine udvendige mål og dermed få de rigtige længder (bryst mål ved tappe.samlinger) på dine træ-dele, det gør det lidt nemmere at overskue.

Hvordan dine samlinger skal være ved jeg naturligvis ikke, der er mange måde at samle træstykkerne på.

Så som dyvel samling, tapsamling, bladsamling du kan også vælge at bruge flad-dyvler også kaldet fisk eller lameller, for at nævne bare nogle få muligheder, men brug almindelig hvid snedkerlim pva lim.

Lim et er i sig selv et studium, der findes et u tal af forskellige lime til forskellige formål, som hver for sig er bedst egnet til forskellige formål.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget positivt, og held med at lave dit skab.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lars & Maskinsnedker:

Mange tak for hjælpen! Jeg valgte at bruge 21x43 mm lister som anbefalet. Jeg er nu færdig med mit første gør-det-selv - super

Noget jeg lagde mærke til er at der er stor forskel i pris på værktøj/beslag mv. Først stod jeg og kiggede på nogle vinkelbeslag hos www.byggecenter.dk til 6,50.-, som jeg så senere fandt til 1,95.- hos Onkel Harald. Desuden fandt jeg et sæt Bacho stemmejern hos Harald til 179,- som jeg senere så i Silvan til 249,-... Det samme gælder Stark som jeg lagde vejen forbi,  også her er priserne noget(meget?) højere - hvilket undrede mig meget, efter som de sælger til håndværker - er der noget jeg har misforstået?

Skrevet af kimsekamse på 10 jul 2011 19:28
Lars & Maskinsnedker:

....., efter som de sælger til håndværker - er der noget jeg har misforstået?

(Mange) håndværkere har firmaaftaler med trælaster/byggemarkeder, så deres pris er ikke den som private betaler.

PS: Men derfor kan man jo godt fakturere den officielle materialepris til kunderne og derved også tjene på materialerne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også