Mondeo MK2 med for høj CO

Hej.
Nu er den gamle Ford ved at give mig grå hår. Den blev ikke godkendt til syn pga. for høj CO. Den lå på omkring 0,56 både ved alm. tomgang og forhøjet.

Så går jeg så igang med at søge efter fejlen. Alle slanger og samlinger bliver tjekket.  De er ok. EGR ventil bliver tjekket. Finder så frem til at DPFE sensor er defekt og for skiftet den.
Kører nogle dage i bilen og for nu fejl på MAF sensor. Den bliver skiftet og bilen kører igen nogle dage. Nu er CO faldet ganske lidt til 0,53-0,54.

Under hele forløbet køre bilen egentlig godt nok, dog kan det mærkes da MAF er defekt. Nu kører den kun med ganske lidt ujævn motorgang ved kraftig acceleration.

Bilen er nyserviceret med tandrem, vandpumpe, olie og filter osv.

Det skal lige siges at kat´en var helt død for et års tid siden og da fik jeg en ny på.
Indmaden i Kat´en var helt væk og lå og raslede et sted i udstødningen.

Så om det kan være udstødningen der er stoppet lidt til eller hvad det er, det ved jeg ikke.
Har også hørt tændkabler kan være dårlige på sådan en fordbil, men om det kan gøre det alene ved jeg ikke.
PCM modul kan vel også være en mulighed??

Nogle gode idéer???
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan pga træthed ikke lige komme på navnet, men det handler formentlig om den føler der sidder i udstødningsrøret, er det ikke lambdasonden den heddeer??
Det var det i al fald på min.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm, jo har også haft den i tankerne, men skulle man så ikke få en fejlkode på den?? Lamda tallet ser også fint nok ud.
Men i mener ikke det kan være en tilstoppet udstødning???
Hvis lambdasonden er skredet i kalibreringen har du problemet. Med en CO på 0,5% sender den et signal, der svarer til f.eks 0,1. Ikke ualmindeligt på elektrokemiske sensore, at de viser for lidt inden de ender deres nyttige liv. Så får motorstyringen forkerte informationer at træffe beslutningerne ud fra.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har netop bestil en lambda, så må jeg se om ikke det er den.
CO kan lige kravle ned på 0,48-0,49 når køleblæseren starter, hvis det skulle have noget at sige.
Er der ikke en vandtemp. føler til styringen som evt. kan være defekt??? Og hvor sidder den??
Annonce
Er den føler der sidder i termostathuset både til motorstyringen og til uret inde i bilen??
ellers spørg på ford-mondeo.dk

/cs

Joo der er jeg også, men synes ikke rigtig der sker så meget... Derfor prøvede jeg her, hvor jeg vidste der var mere liv
Nu kan tomgangen også finde på at ligge lige højt nok. Omkring 1100-1200 vil jeg tro, men kun når bilen er blevet varm.
Nu er jeg begyndt at tænke på brændt/e ventil/er. Kunne det ikke give de nævnte problemer??
hvilken årgang er det?

der er 2 mk2 modeller - en med 1 lambdasonde (den sidder efter manifolden lige inden katalysatoren) og en med 2, hvor de sidder under bilen..

/cs

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis