HPFI slår fra

Hejsa

For ca. et år siden fik jeg skiftet varmelegeme i ovnen, da HPFI-relæet slog fra ved enhver berøring af stel på ovnen. Udskiftningen løste problemet.

Imidlertid er det nu sket to gange indenfor en uge, at relæet er slået fra, mens ovnen har været igang, hvor jeg har lagt hånden på stellet. Det sker langt fra hver gang, for ovnen bruges jævnligt.

Jeg er overbevist om at der er jord i installationen i køkkenet (huset er fra 1973), men jeg er ikke 100%.

Spørgsmålet er så: hvad kan forårsage en fejl der viser sig sporadisk på denne måde ved en ovn? Og hvis der er jord i installationen, så burde relæet vel slå fra uafhængigt af om jeg rører ved ovnen?

Nogle elektrikere eller installatører der vil oplyse mit uvidende sind?

Mvh Rasmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Din teori om jorden er ikke helt ude i skoven - det skal dog tilføjes at jord godt kan være fremført i installationen, men af den ene eller anden årsag ikke fungere. Om jordforbindelsen er var et lovkrav i 1973 skal jeg ikke kunne sige, da mit svendebrev er udstedt i 90'erne :-)

Det kan ikke udelukkes at du igen står med et defekt varmelegeme - Dette afsløres lettest med en isolationstester. Der er dog også et væld af andre muligheder.

Jeg har selv gentagne gange oplevet at en mus har forvildet sig ind i et komfur eller en indbygningsovn, hvorefter den har endt sine dage ovenpå enten en klemrække eller en effekt regulator til enten en kogeplade eller ovnen. Her laver musen en glimrende afledning til jord der sagtens kan give de symptomer du beskriver.

Men der er stadig mange andre muligheder, feks. en mør ledning, en defekt blæsermotor, fatningen til pæren osv. Men hvis du har mod på det, så afbryd strømmen til ovnen og løft låget og kig efter- ellers må du aliere dig med en el mand :-)

Hmmm.

Når du sætter en god fedteg steg i ovnen bliver alt fedtet til. Et dårligt varmeledning etc. kan så give en jordfejl.

Når ovnen tører har problemmet det med at løse sig.

Når man juleaften som elektriker skulle reparere en ovn med jordfejl ja så af med jordledere og fuld goddag på ovnen (tør ovn) efter 15-20 min. så kan man lidt igen.
(det er dog lidt som at tisse i bukserne) and never do this at home you know.

Når men din ovn lyder slidt.
Men er vi ikke enige om, at hvis ovnen er jordet, så burde HPFI slå fra hele tiden, eller ihvertfald når varmelegeme slår til? Det der er skummelt er, at det slår fra af og til, når jeg rører kabinettet. Det har jeg lidt svært ved at forstå.

Jeg må have fat i el-mand - bare han kan måle det med en megger, selvom fejlen er periodisk.

Og nej, jeg har ikke mod på at rode med det selv
Jo den burde slå fra, uden du røre ved stel. Så man kan jo gætte på at der ikke er aktiv jord på ovnen. Du kan sådanset selv teste dette ret nemt. Træk ovnen ud, og se om der overhovedet er jord i den dåse den er monteret i. Hvis der er det, kan du prøve at kortslutte jordlederen og null lederen. (gull/grøn og blå) Så vil HPFI relæet slå fra.

Men der er jo med sikkerhed en fejl, så mon ikke det nemmeste var at få hjælp fra en el mand. Han vil både kunne kontrollere at jorden er aktiv, megge igennem, for at se om der er isolationsfejl, og på hvilken fase det (Hvis det kører på flere faser)

Ellers kan det være du skal en tur forbi whiteaway eller skousen ;D
Skrevet af riverwind på 06 jul 2011 11:35
....
Jeg må have fat i el-mand - bare han kan måle det med en megger, selvom fejlen er periodisk.

Periodiske fejl skal man ikke bekymre sig om. De forsvinder jo af sig selv....
Sorry.

Du kan også laver en "rockertest" af jordledningen.
Sæt en ledning på en radiator eller vandhanen og hold den anden ende mod ovnen.
Klipper den relæet er der ingen eller utilstrækkelig jordforbindelse på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis