Gulvvarme kun "pletvis" - muligt?

Hej, her kommer et af mine famøse spørgsmål.

De næste mange år vinker der noget renovering og udnyttelse af vores tagetage.

Vi har bl.a. tænkt på gulvvarme, men er lidt skræmte af at vi snakker 200 kvm gammelt plankegulv, hvilket lyder vildt dyrt mht. til etablering af gulvvarme.

For ganske få minutter siden zappede jeg forbi Hammerslag, som jeg ikke plejer at se, men lige som jeg zapper forbi har de gang i en aller anden smart og dyr Berlinerlejlighed. Jeg faldt straks over at de havde noget der lignede "pletvis gulvvarme". Min bedste beskrivelse er: forestil Jer et plankegulv, hvor der 3 steder er ca. 2x3m udsparinger, som er fyldt med noget meget glat beton. Ligesom "øer" i trægulvet. Hvis jeg forstod rigtigt var dette boligens "radiatorer". Det så slet ikke så galt ud med nogle hyggehjørner, læsehjørne m.m. på hver af dem.

Er der nogen af Jer som har lidt forstand på gulvvarme og ved om dette lyder fornuftigt eller helt ueffektivt? Kan man godt lave sådan en pletvis løsning (ect. suppleret med noget strålingsvarme i væggen) for at slippe med mindre ophugning af trægulv?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg så godt samme udsendelse, og ja det er husets opvarmning. Det svare til at du havde haft en masse ovn et sted i huset. Så det du behøver er altså kun sådanne udsparinger. Spørgsmålet er så om du kan lave det i lige netop dit hus. For så vidt mig bekendt skal betonlaget være mindst 15 cm. tykt for at det vil være efektivt. og kan dit bjælkelag mon holde til den extra vægt ?
Hej Håndværker,

ja det vil givetvis give nogle overvejelser mht. statik osv, men det er altid noget at det i det hele taget kan lade sig gøre. Det virker nemlig lidt mere overkommeligt end komplet gulvvarme samt at det vil være strålingsvarme som passer til moderne opvarmningsmuligheder.

Så mange tak for dit svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis