Hvilken mørtel?

Hej

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvilken mørtel der er brugt til fugerne i vores hus? Billeder (i nogenlunde høj opløsning) kan ses her: https://picasaweb.google.com/106453...7575/Fuger

Nogle sten skal udskiftes, og der er en hel del sætningsskader, som skal udbedres. Jeg vil naturligvis gerne bruge den 'rigtige' mørtel, så det kan arbejde sammen med den eksisterende, og så er det naturligvis også vigtigt med et flot resultat - altså rimeligvis den samme farve. Huset er muligvis noget bras, men det er pænt, og sådan må det gerne blive ved med at være

Jeg er helt grøn, både som husejer, og hvad murerarbejde angår (men hænderne sidder rimeligvis rigtigt), så alle råd er velkomne

Jeg tror selv det er en slags kalkmørtel grundet farven (den er meget langt fra at være cement-grå), husets alder (1950) etc. Har jeg ret? Hvordan blander man sådan én? Og hvordan blander jeg mig frem til de rette ingredienser?

På forhånd tak!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så te-løk da
I vore dage køber man en sæk fugemørtel hos det lokale Byggemarkede, den skal der kun tilsættes vand så er den klar, men lad være med at blande for meget ad gangen.
Og det er nu ikke fordi du har en farvet mørtel i dine fuger med den farve, det er tidens tand skidt o.s.v. Efter et par år vil det knapt være så synligt de steder hvor du har repareret. Bemærk at fuge mørtel ikke har samme konsistens som mure mørtel.
Jeg ville lige tjekke det med mørtlen en ekstra gang, inden du går på byggemarkedet og køber den bedste cement mørtel. Er det ældre mørtel - hvilket sikkert er tilfældet når huset er fra 1950'erne bør du bruge kalkmørtel for ikke at ødelægge den gamle mørtel og på sigt gøre skaden større.

Tjek evt. med en lokal murer inden du går i gang.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tak for svar, men hele pointen med mit indlæg er netop, at en pose fugemørtel fra Silvan ikke er løsningen.

Der er allerede gjort et par halvhjertede forsøg på at udbedre skader med cementbaseret fugemørtel, og det ser bestemt ikke godt ud, og jeg kan forstå, at det er usundt for huset også.
Lige bortset fra det med mureren, er jeg enig. Jeg vil jo gerne lave det selv Men der er nok ikke andet for end at finde en murer, der gider hjælpe, uden at skulle udføre arbejdet.

Køb noget bakkemørtel, og til sæt en smule cement 1:12 ca.

Bakkemørtel er grus, og kalk og intet andet.
Men der skal lige lidt cement til, hvilket ikke skader dit hus.

mvh jens

 

 

Annonce
Okay makker, det du skal gøre er få nogle mure til at komme ud og give dig et tilbud på det du vil have lavet, så kan du jo spørge dem om hvad de forslår...og hvis du synes det de kommer med er noget du kan beherske "lav-det-selv ...eller betal en murer for at få det lavet.

Elsker alt indfor  RC hobby, rc biler, rc fly, rc tanks, rc både, rc helikopter osv.

 

Prøv lige at kontakte skandinavisk jurakalk eller Hoed kalkbrud, de burde kunne hjælpe dig med hvilken mørtel og blanding du skal bruge, så går du ikke helt galt i byen.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tak for tippet!

Har lige tjekket kalk.dk, og det ser ud som om, de ved, hvad de har med at gøre. Det skal da helt sikkert prøves.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis