Gammel aljebeholder- fyldes op og blændes af?

Hej alle sammen.

Vi har fundet frem til 2 gamle aljebeholdere på vores gård. Den ene stikker ca. 1 meter op over jorden og fylder ret meget, den anden er mindre og ikke så høj.

Der er egen boring på gården, og hvis vandkvaliteten er god, så har vi ikke i sinde at komme over på offentligt vand men jeg kan ikke finde ud af om vi skal bruge den ene til regnvand fra tagrender, eller om vi skal fylde dem begge op med murbrokker, banke dem væk ned til niveau og lukke dem til?

Jeg mener vi har jo boringen og uanset hvor meget vand vi bruger betaler vi jo ikke for det, kun afledningen af spildevandet.

Er det dumt at begynde at trække forbindelse til en udendørs vandhane, ofre penge på en pumpe osv?

Hvis vi får den pumpet tør og laver et par huller i bunden, og ellers fylder den med gamle murbrokker, marksten og hvad vi ellers får gravet os frem til, er det så ikke ok, eller hvad mener I?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ene bruges til regnvandsbassin og den anden bygges om til svømme-pool.

Hvorfor vil du absolut blænde dem af?
Og fylde murbrokker i?
Formelt er murbrokker affald og må ikke dumpes på den måde, (selv om jeg nok ville lave den slags "midlertidige" opbevaring på samme facon. :o))

En bekendt af undertegnede købte i 70-erne et hus med rød håndpumpe og 5-6 meter dyb brønd. Pumpen pynter i haven, men brønden blev naturligvis fyldt op med murbrokker fra den obligate ombygning af huset.
Og stort set lige siden har han ærgret sig over at der kunne have været en perfekt regnvandstank med plads til 5 m3 vand. Lige midt i blomsterbedet faktisk.
Jeg fandt også en "større" beholder under den gamle møddings plads. Ø 8 m. og 3-3,5 meter dyb. Jeg valgte den gang at bryde den op, og fylde den med brokker og sand.

Jeg har som spørger også egen boring, så hvad skulle jeg med den ?

Den dag i dag, kunne jeg godt have brugt den, netop til regnvand.

Så vælg den som er i bedste stand, og fyld den anden. Så kan du om nogen år genoverveje om du har brug for den.

Mvh Thomas Hansen

Hej Hansen

Tak for dit svar. God idé. Jeg må lige se hvilken en der ser bedst ud og hvilken en der har en passende størrelse til formålet. For kan godt se hvis vi bliver boende og engang skal på det offentlige, hvilket jeg ikke håber, så er det jo med at spare hvor man kan:-)
Lyder umiddelbart som en god ide og lade dem være i tilfælde af du skulle komme på kommunevand. For hvis du bor inden for overskuelig afstand til kommunevand skal det nok ende med du bliver tvunget til at komme på det hvis der sker noget med dit eget vandværk.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 06 jul 2011 10:21
Lyder umiddelbart som en god ide og lade dem være i tilfælde af du skulle komme på kommunevand. For hvis du bor inden for overskuelig afstand til kommunevand skal det nok ende med du bliver tvunget til at komme på det hvis der sker noget med dit eget vandværk.



Du bliver ikke tvunget på kommunevand fordi der ligger en vandledning i nærheden. Der gælder ikke samme regler som hvis der kommer en kloakledning forbi, hvor der er tilslutningspligt. Mht. vand så er der forsyningspligt - dvs. nedlægges boringen skal vandværket fører ledning frem til dig.

Med andre ord - du kan altid komme af med dit lort, men ikke altid selv sørge for rent drikkevand.

/Mulle


 

 

 

Annonce
Nej det skal de ikke for 3 år siden da vi lavede ny boring ved naboen var det den eneste løsning og det skulle vi selv bekoste. Så der er ingen garanti for noget i den retning.

Men havde der været kommune vand i nærheden havde vi ikke fået lov at bore. Jeg må ikke bore efter det på min grund længere da vi har den ved naboen nu.

Man vil nemlig på sigt gøre hvad man kan for at reducere mængden af små vandboringer i landet og gerne have dem samlet til nogle lidt større vandværker i stedet for. Derfor er det min overbevisning at man indenfor 20-30 år vil blive tvunget over på kommune vand hvis det er i nærhden (ca2 km), bemærk venligst at det her er mine erfaringer og og min overbevisning. Der kan sagtens være andre steder det er anderledes end det er her hvor jeg bor.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.
Tak for Jeres var. Det er korrekt Fiahgt, vi skal også selv betale omkostningerne for at grave til vandledningen som i øvrigt ligger ca 300 m. væk + tilslutningsafgiften, som er MEGET høj. Så vi kører videre på egen boring i 20-30 år forhåbentligt. Men min konklusion må stadig være at beholde en af dem just in case. Man ved jo aldrig om vandet fra boringen på et tidspunkt skulle få en dårlig kvalitet, og så er det jo rart at vide, at man har en stor beholder med gratis vand:-)
emgive, jeg står i samme situation som dig, med egen boring. Hvis du ikke skal bruge vand til andet end at vande græsplæne, kan det faktisk ikke betale sig at rode med beholder og dykpumpe. Du giver dog lidt for at have egen boring årligt, men ikke meget - faktisk så lidt at det ikke kan betale sig at have en hane på "den anden side" måleren - for sådan een har du da? (måler) Hvis ikke, så skynd dig at få en monteret. Modsat bliver du bonnen for ca. 180 kbm årligt i spildevand, hvilket svarer til en stor fanilie. Fyld du de to beholdere op med SAND og glem dem. Nyd sommeren!

 

Uldal. Der er pt. ingen måler. Jeg ved at man bliver vurderet til 170 m3 om året. Hvor meget er vandafgiften pr. m3?
For hvis vi skal have en måler på koster det 830 + moms pr. år bare at have måleren, så jeg skal lige regne på hvad der er bedst at gøre, men kender ikke vandafgiften pt.

Spildevandsafledningen derimod har jeg styr på efterhånden, da vi også skal have lavet godkendt nedsivning, og der vurderes vi også til 170 m3 der ledes væk, men det koster kun 0,75 kr. pr. m3, så det er jo ikke noget der kan svare sig at betale 830 + moms for om året for en måler. Det hele afhænger af vandafgiften.

Nej det skal de ikke for 3 år siden da vi lavede ny boring ved naboen var det den eneste løsning og det skulle vi selv bekoste. Så der er ingen garanti for noget i den retning.

Men havde der været kommune vand i nærheden havde vi ikke fået lov at bore. Jeg må ikke bore efter det på min grund længere da vi har den ved naboen nu.


Enig - hvis det er helt urimelige forhold du stilles under ved tilslutning til vandværket (fx hvis du er meget langt væk fra nærmeste ledning). Ligger den tæt på kan du uden problemer komme på.
Men hvis du nu har en boring der lukkes pga for dårligt vand og eneste løsning er almen vandforsyning, så kan armen jo ikke vrides rundt på dig.


Spildevandsafledningen derimod har jeg styr på efterhånden, da vi også skal have lavet godkendt nedsivning, og der vurderes vi også til 170 m3 der ledes væk, men det koster kun 0,75 kr. pr. m3


De nye afgifter er ikke gældende endnu, selvom de er indskrevet i loven, som iøvrigt "ser ud" til at være gældende. Der mangler en godkendelse ved EU først. Og ja, det er 170 m3 uden måler.

/Mulle

 

 

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis