Gammel aljebeholder- fyldes op og blændes af?

Hej alle sammen.

Vi har fundet frem til 2 gamle aljebeholdere på vores gård. Den ene stikker ca. 1 meter op over jorden og fylder ret meget, den anden er mindre og ikke så høj.

Der er egen boring på gården, og hvis vandkvaliteten er god, så har vi ikke i sinde at komme over på offentligt vand men jeg kan ikke finde ud af om vi skal bruge den ene til regnvand fra tagrender, eller om vi skal fylde dem begge op med murbrokker, banke dem væk ned til niveau og lukke dem til?

Jeg mener vi har jo boringen og uanset hvor meget vand vi bruger betaler vi jo ikke for det, kun afledningen af spildevandet.

Er det dumt at begynde at trække forbindelse til en udendørs vandhane, ofre penge på en pumpe osv?

Hvis vi får den pumpet tør og laver et par huller i bunden, og ellers fylder den med gamle murbrokker, marksten og hvad vi ellers får gravet os frem til, er det så ikke ok, eller hvad mener I?
Hej alle sammen. Vi har fundet frem til 2 gamle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK - jeg havde ikke lige fået med, at du ikke er tilsluttet offentlig kloaksystem. Afledningen bliver beregnet efter måleren, derfor kunne det være en fordel med en sådan. Mener afgiften er ca. 35-40 kr./kbm. Så bruger du f.eks. 100 kbm. årligt, kan det sagtens betale sig emd en måler.

 

Fyld det to ajlebeholdere med koi-karper og lav en lille kanal imellem de to beholdere og noget eksotisk havekunst.
Med lidt koi-karpe opdræt ka' beholderne jo også kaste lidt valuta af sig.
De skulle efter sigende smage ganske fortrinligt - især de virkeligt store til over 10.000 kr stykket.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Koi-karper opdrættet i en ajlebeholder.
Ja de må da få en helt fantastisk smag.
Krydderier vil være fuldstændig unødvendige i de lækre fiskeretter.
I dit sted ville jeg banke bunden op i begge beholdere og fylde dem.
Du vil blive ked af duften af ajle, der altid i al fremtid vil krydre det vand, der måtte samle sig i disse beholdere.
Pas på at der er tilstrækkelig med ilt nede i dem, medens du banker bunden op. Der er rigtig mange, der har lidt et sørgeligt endeligt i bunden af sådanne indretninger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar, det kan godt være du har ret ktm. De er heldigvis placeret bag stalden så det er ikke et sted vi kommer til at gå frem og tilbage ret ofte. Men nu må vi se, om ikke bare de blive fyldt op. Jeg kan jo altid lave en regnvandstønde jeg kan tappe fra i haven, hvis blomsterne skal have noget godt vand:-)

Uldal: Som det ser ud nu hvor nedsivningsanlægget ikke er godkendt koster alt hvad der hedder vand+ spildevand + tøming for 170 m3 os 2881,50 om året.
Efter vi får lavet godkendt nedsivning bliver det langt mindre, og med målerens omkostning årligt på 1037 kr. inkl moms kan man faktisk købe meget vand der i statsafgift koster 6,25 pr. m3.
Med eller uden måler, den skiller et sted omkring de 80-90 m3 om det kan betale sig med måler eller ej, så jeg tror vi dropper måleren og glæder os over at vi har styr på det vand der kommer op med renlighed og eget filter:-)
SDet er rigtigt som KTM skriver.

Men man kan faktisk vælge at lægge en dug i af en slags. Som til havedamme eller svømme-pools.

Og man kan osse vælge at påsvejse en fugtmembran.
Så lugter vandet ikke af gylle, men (måske) af bitumen. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis