Flytte gammel bøgehæk

Hej alle sammen
Vi har netop købt en gammel landejendom fra 1922, og i den nuværende gårdsplads står der en gammel bøgehæk, jeg tror den min. er fra 70'erne.
Vi vil gerne udvide gårdspladsen og vil derfor flytte hækken ud til vejen, da vi har ryddet en foranliggende "skov" der var i hvert fald meget der skulle fældes og ryddes ud

Jeg har jo læst at det bedste tidspunkt på året er sent efterår, meeeen. Hvis vi nu flytter den her i løbet af sommeren, (den er meget i vejen som den er placeret nu) og sørger for at den får vand nok osv, er det så stensikkert at den bare dør, jeg tænker den må have en vis styrke i den alder, men det kan være jeg er helt gal på den..??? Kan den komme sig helt i løbet af et par år, eller vil det blive sådan en halvdød hæk at se på fremover?

Tænker bare at det er ærgerligt at fjerne den helt og sætte nye planter ned, når den nu er der, alting koster jo....
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg fik på et tidspunkt, flyttet en Ligusterhæk, om sommeren.
Jeg hyrede en stor gummiged, den kunne fint grave, en ortenlig klump jord med op, så den blev flyttet i bidder af 2,75 m eller hvor bred sådan en skovl nu er.
Den blev gravet op i ca 0,75 m dybde, og vel ca 0,75 i bredden.

Den groede ufortrødent videre, blev kun vandet en gang umidelbart efter flytningen.

Så hvis du bruger samme metode, tror jeg det går godt.

Hvis du derimod, ikke får en ortenlig klump jord, med op, kapper du en masse rødder, så er der så absolut ingen gro garanti.

mvh jens

Ok, så må vi smække den store skovl på minigraveren og få så meget jord med op som muligt, tjek:-) Ellers kan det være vi tager hækken den dag vi lejer en rendegraver, den må kunn klare lidt mere:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis