Fugleklodser vs ventilation / Skorsten

Hej gæve gør det selv'ere

Jeg skal igang med 2 nye projekter her i sommerferien og vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg investerer tid og penge i projekterene. 

Projekt 1: Fugleklodser vs ventilation

Da der ingen fugleklodser er i hverken tagfod eller rygning på vores Eternit B6 tag fra 1976, skal jeg havde lavet en løsning der forhindrer fygesne, mår'er og smådyr i at trænge ind på loftet, samt sikre at der er ventilation på loftet, så vi ikke ender ud med fugt problemer.

Jeg har overvejet en kombination af fugle gitre/fugle klodser eller fugle klodser/hønsetråd mast sammen i en klump og stoppet ind under tagpladerne, men findes der evt. Nogle fugle klodser der har ventilation, og som er modstandsdygtige overfår en mår der meget genre vil ind på loftet ( Vi har haft en der dog pt. ser ud til at være forsvundet igen ). Alternativt kunne man måske bruge nogle fugle klodser i træ og selv lave et par små huller i dem.. ?

Taget er med asbest, så jeg må ikke selv skære i det eller lign, for at sætte evt. udluftning hætter på selve taget.

Projekt 2: Skorsten der trænger vand igennem  

Vi har en bred muret skorsten der går ned til åben pejs, som vi dog kun bruger til pynt med stearin lys etc. Desværre kommer der ved længere regn perioder og hvis vinden står "forkert" vand ned i selve pejsen. Vi har tjekket og omfuget indækningen, sam lagt en flise over piben, men uden held. Der er nogle få fuger med lidt mos i men det meste ser helt fint ud. Jeg er overbevist om at vandet ophober sig i murværket på skorstenen og til sidst trænger igennem. Er der nogle der har erfaring med impregnering eller andre metoder ( alluminiums beklædning ) ? Nedrivning er ikke en mulighed, da vi ønsker at bevare skorstenen såfremt vi på et tidspunkt vil have en pejs indsats installeret.

Håber i har et par gode tips.

Mvh

Martin Nielsen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plastudhængsklodser hedder de.

Og du kan bruge typen med ventilation i udhænget. Og dem gnaver husmåren ikke over. Den finder bare et andet hul at kravle ind af.
Og iøvrig er hjælper det jo iikke meget med klumper af hønsetråd.!!!!

I kippen bør du bruge udhængsklodser uden ventilation. Netop af hensyb til snefygning.
Men det lyder ret mærkeligt at der ikke er træklodser monteret allerede.?
Nå men.
Du bør i stedet monterer kipventilationshætter som godtnok kræver lidt skæring. (Der findes vist forskellige typer af de kipventilationsfiduser)

Og det er jo ingenlunde forbundet med omgående dødsfald at save lidt i en asbestholdig eternitplade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis