Støttemur vælter snart, med billeder!!

Hej alle

Jeg har en støttemur opbygget i kampesten. Den er som sådan flot at se på og jeg kan godt lide det gammeldags look. Nu når den er ved at falde sammen i nogle af sektionerne er den ikke så flot, men for mig vil det være nummer 1, hvis jeg kan redde den eksisterende. Vand bag muren har igennem mange år sat sit præg på muren og nu siger muren hvis snart fra.

Lidt data:
Højden er ca. 2 meter
Opbygning i kampesten
Fuget med cememt- type ukendt.
Alder ukendt, men støttepillerne er opbygget senere end selve muren og der er omkring 50 år gamle.
Den ene sektion er muren presset ca 30 cm ud ift. lodret. Den anden er den presset 20 cm ud, men her er enkelte sten næsten faldet helt ud.

Jeg har selv forskellige idéer til hvordan det kan løses, men ønsker meget gerne alternativer:

1: Det forsøges at presse muren ind, hvorefter der graves ud bag muren og der fyldes beton bag muren samt lægges dræn. Jeg er dog meget i tvivl om hele muren ikke bare falder sammen når man fjerne støtten foran og/eller at der falder enkelte sten ud. Jeg kan leve med der falder enkelte sten ud, for de kan jo mures i igen.

2: Muren væltes og bygges op igen. Denne læsning mener jeg er meget omfattende, da det er vanskeligt/langsommelig (= dyrt) at mure en ny mur af kampesten.

3. Muren væltes og der støbes en ny mur op enten i fundablokke eller eller ren beton med armering, fundament og evt. støttefod under jord pga. jordtryk. Alternativt kan pillerne blive stående som støtter og derved kan man spare noget. Ved denne løsning får jeg heller ikke det gamle look, men derimod rå betonvæg.

Håber I vil komme med input og kommentarer.


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan da rigtig godt forstå, at du vil bevare den flotte mur.
Har du overvejet om du kan bore nogle dræn ind i muren og materialet bag? Man kunne evt. pille nogle af de små sten ud og lægge drænene igennem disse huller???

Med venlig hilsen
ktm

 

Altså små f.eks. Ø5 cm rør der går igennem muren? Hvor mange steder ville jeg skulle placere disse? kun i bunden eller også længere oppe af muren? Lyder som en god idé

Denne løsning redder vel ikke muren, i den tilstand den er i nu?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja det ser ikke kønt ud, men jeg ville nu nok se at få gravet jorden væk på bagsiden, da det tydligvis er den der trykker muren frem. Og så skal der graves mindst 1,5 m. bagud fra muren og mindst 25 cm dybere end muren. Her skal der så støbes en sokkel i hullets brede, hvorpå du kan få støbt en ny bagmur ca. en halv meter bag den eksisterende. Der skal armeres med stål i både bund og mur, for at det virkelig kan holde. Imellem den gamle og den nye mur skal der så fyldes grus med store drænrør i bunden, der skal ikke vibreres før den gamle mur er presset tilbage og sikret med nye fuger. Det vil nok være en god ide at den nye mur støbes så høj at den kommer ca. 10 cm. over det øverste teræn, så du ikke kan kører helt ud til den gamle mur, du kunne eventuelt lave et bed med muld og flotte roser
Men det er ikke en LDS. opgave, hvis det skal være færdigt i nær fremtid.
Det er heller ikke tænkt som en lds opgave. Der skal hvis profesionelle ind over. Men nu ved jeg jo at mange i lds forum er profesionelle og har hovedet skruet rigtigt på ift. byggeopgaver i alle størrelser og løsningsmuligheder. Derfor søger jeg råd her inden jeg ville gå videre.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det jeg har set f.eks. i Spanien, hvor tilsvarende mure bruges meget, også langt højere, sætter man udløbsdræn ind i flere højder i muren.
Jeg tvivler meget på, at muren kan holde til at blive gravet fri fra bagsiden. Den er oprindeligt bygget op med støtte fra bagsiden og bliver den "fritstillet" tør jeg vædde en kop god øl på, at den skvatter sammen.
Den kan ikke trykkes tilbage og slet ikke blive der efterfølgende.

Var det min mur, ville jeg helt sikkert forsøge at tage vandtrykket af ved indboring af så mange og store dræn som muligt og evt. sikre den mod yderligere påvirkninger oven fra ved afledning af overfladevandet og hindre kørselsbelastning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
havde det været min mur havde jeg helt klart valgt den dyre løsning, ned med den gamle mur, ny mur(evt med de gamle sten) med nye kampesten, ordentligt dræn og ordentlig bagstøbning... men men men, det vil være en MEGET DYR opgave.

men er ikke i tvivl om at du vil nyde resultatet hver gang du ser på muren, og være glad for du valgte rigtigt
Jeg synes også at det kunne være flot med en ny væg, MEN jeg har regnet overslag på forskellige nye løsninger:

Helt ny insitustøbt betonmur CA. 200.000 kr.

Helt ny støttemur opbygget i IBF støttemursløsning CA. 100.000 kr.

Så det er en rimelig klat penge der skal lægges. for at få en helt ny løsning.

Umiddelbart lægger en reperation hvor der støbes beton ned bag muren på ca. 10-20000 kr. Men som beskrevet ovenfor er det jo MEGET tvivlsomt om stenene ikke falder ned ved dette.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvorfor så ikke tage chancen og grave fri bag ved muren, vælter den, skal der jo alligevel en ny til, gør den ikke, er de penge sparet.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis