Velfungerende højvandslukke

Hej

Jeg fik i 2009 installeret et højvandslukke, som meget ligner dette: http://www.primavvs.dk/shop/napan-h...635c1.html
ude i min brønd. Jeg havde fået vand op gennem gulvafløbene i kælderen (ikke toilettet), og jeg havde været heldig, for det lugtede ikke af kloak og må derfor have været overfladevand. Så heldig er man vel kun én gang, så derfor fik jeg monteret højvandslukket.

Det lukker for vandafløbet fra min kælder både fra gulvafløb og toilet, men jeg har siden opdaget, at det også lukker for afløbet i kælderskakten udenfor.

Vand fra køkken og badeværelse kommer ud i brønden ad andre rør, og vand fra tag og nedløbsrør føres også uden om højvandslukket.

Jeg følte mig derfor på sikker grund under lørdagens skybrud, men kun indtil at jeg kunne konstatere at vandet væltede op af gulvafløbene (igen ikke toilettet). Der kom markant mere end i 2009, hvor der lå 1-2 cm. vand under gulvbrædderne sidst - denne gang stod det mig til anklerne over gulvbrædderne (jeg har trægulv i min gildesal). Jeg var dog heldig igen, da det var overfladevand, for der lugtede overhovedet ikke af kloak.

Mit spørgsmål er nu, om dette er et velfungerede højvandslukke, for jeg føler mig sgu noget snydt og synes ikke, jeg har fået meget for de ca. 15.000 kr., jeg betalte for at få højvandslukket monteret.

Jeg har kontaktet kloakmesteren, som kommer og kigger på det, men holdningen her var umiddelbart, at højvandslukket ikke kan klare så store mængder vand som i lørdags. Men er det ikke netop det, det er beregnet til? Og er et højvandslukke ikke enten åbent eller lukket?  

Mvh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jow. Det skulle man mene.

Men hvis du ikke har vedligeholdt dit højvandslukke og der ligger skidt i det så duer det jo ikke. Det lukker ikke tæt jo.
Men at det ikke skulle kunne holde til storre vandmængder kan næppe passe.
Men der er (formodentlig) 5 års faranti på arbejdet, så der er måske en mulighed der!
Jow. Det skulle man mene.

Men hvis du ikke har vedligeholdt dit højvandslukke og der ligger skidt i det så duer det jo ikke. Det lukker ikke tæt jo.
Men at det ikke skulle kunne holde til storre vandmængder kan næppe passe.
Men der er (formodentlig) 5 års faranti på arbejdet, så der er måske en mulighed der!
Fint.

Jeg har lige siddet og læst lidt, og det er i realiteten nok et tilbageløbsstop, som de har solgt som et højvandslukke. Så vidt jeg kunne læse, skulle der ikke være noget vedligehold ved sådan et. Under alle omstændigheder kiggede jeg i brønden for 14 dage siden, da der lugtede af kloak i min kælder, og der var absolut intet at se (jeg var dog ikke nede i brønden). Problemet med lugten i kælderen vist sig at være vandlåsen i mit toilet, som ikke var fyldt. Det var nemt at løse.
Sidste sætning kunne måske misforstås... jeg nøjedes dog med at trække ud! :o)
Jeg tror nu nok at det er et højvandslukke det der er monteret.

Men der findes en simplere type som er nem at monterer  under en afløbsskål.

Risikoen er at det ikke tåler så hojt et tryk. Og vist kan skydes op om trykket bliver for stort.

http://www.billigvvs.dk/Afl...ehoer.html
Annonce
meget apropos i disse efter-regntider..
http://ing.dk/artikel/120535-kloakeksperter-advarer-mod-billige-hoejvandslukkere
den type du har fået installeret er et tilbageløbsstop, og det skal ikke sidde ret mange majs i klemme før vandet stille og roligt løber forbi og ind i din kælder

en højvandslukker har 2 uafhængig af hinanden lukke anordninger, hvor den ene skal kunne lukkes og fastholdes manuelt.

kessel laver nogen rigtig gode højvandslukkere, men det er så en noget større investering end de 15.000
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis