LED lysskinne i hobbyværksted?

Hej alle,

Er  ved at lave et mindre hobbyværksted på 6 m2. Der er kun 2 meter til loftet, så vil gerne have noget lys der ikke fylder særlig meget.

Skal have et arbejdsbord derude, så der skal være god belysning.

Er der nogen der har erfaring med LED lysskinner til et værksted? Eller noget lignende lys der ikke fylder meget. Er næsten 2 meter, så det skal helst være så småt som muligt, så jeg ikke banker hovedet i.

Kunne være fedt hvis der fandtes en LED skinne på ca. 2 meter, og helst på 230v, da jeg helst vil undgå omformere mm.

Håber i kan hjælpe.
Hej alle, Er  ved at lave et mindre hobbyværksted... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Bent Andersen på 08 jul 2011 20:40
LED har et spektrum der består af enkelte farver, som regel blå og gul, som snyder øjet til at tro at lyset er hvidt.

MvH,

Bent.

Aha Bent, saa er de LED lamper du har proevet den forkerte slags, der findes nemlig 2 forskellige slags LED lamper.
Den ene slags, som du har proevet, er perfekt til forskellige slags dekorativ belysning og til teaterbrug, du kan styre hvor meget stroem der gaar til de forskellige farver LED chips og dermed aendre farven paa lyset. Du har ret i at den slags er elendig til farvegenkendelse, hvis den farve man skal se er en blandingsfarve og ike en af de grundfarver der er i lysdioden, saa ser man sort.

Den anden slags lysdioder arbejder naesten som et lysstofroer, det vil sige at man starter med en ultraviolet (blaa) lysdiode, den lyser saa paa noget fosfor, noejagtigt som i et lystofreor (men her er det ultraviolette lys lavet uden kviksoelv) Den farve du faar ud afhaenger af fosforet, og man kan lave lysdioder med forskelligt fosfor, ligesom man kan faa lysstofroer med forskellig farve.
Paa   http://www.olympusmicro.com/primer/lightandcolor/lightsourcesintro.html
 
der kan du se en tegning der viser hvilket lysspektrum du faar fra forskellige lyskilder, ingen af dem er som dagslys, og det morsomme ved dagslys er at det aendrer sig, saa det er en daarlig standard. Vi har alle set en roed solnedgang, men faktisk saa aendrer dagslysets spektrum isg ikke bare med hensyn til tidspunktet paa dagen, men ogsaa i afstanden fra ekvator, hoejde over havoverfladen, skyet vejr, forurenet luft o.s.v.
Den standard man bruger for lysets farve, er derfor den udstraaling der er fra et sort legeme der opvarmes til ??? grader, faktisk er det det der sker i en gloedelampe og derfor faar de altid en hoej karakter sammenlignet med andre lyskilder. En lysdiode der er taettere paa at ligne udstraalingen fra solen midt paa dagen faar en lavere karakter en en gloedelampe, hvor uretfaerdig

Lysdioderne udvikler sig meget hurtigt for tiden, jeg har set de nyeste lysdioder, og jeg er ikke i tvivl om hvilken lyskilde der er den bedste. Hvis du finder en lyspaere lavet af 50 smaa 5mm lysdioder, saa lad vaere med at koebe den, den er elendig. En LED paere med en base af aluminium koeleplade og 4-10 lysdiode chips er noget af det nyeste, proev at holde oeje med www.cree.com, de har nogle fantastiske lysdioder.

Et af problemerne med LED lys er at en LED lyspaere der er lavet til at erstatte en gammeldags gloedelampe har de daarligst taenkelige arbejdsbetingelser. En gloedelampe bliver varm,men  en lysdiode skal holdes saa kold som mulig, der skal derfor saa meget ventilation til lysdioden som muligt, hvilket ikke altid kan lade sig goere i lamper lavet til gloedepaerer. Proev at forestille jer en vaeglampe som http://www.louispoulsen.com/in/Prod...iling.aspx udstyret med en lampe lavet af lysdioder. Da lysdiodelys er retningsbestemt, saa lyser den ud i siden af lampen, i stedet for fremad som lampen er beregnet til og totalt indkapslet er der ikke nogen ventilation til lysdioderne, som derfor bliver for varme. Hvis man derimod designede lampen til lysdioder, hvor lysdioderne var permanent monteret paa lampens metal bagside, saa sad lysdioderne paa en koeleplade og lyste frem som de skulle, ulempen er at naar lysdioderne ikke virker mere efter 100 aar saa maa du enten til en elektriker og beetale det dobbelte af lampens pris for at faa monteret nye lysdioder, eller smide den ud som om den bare var en mobiltelefon

Karsten
Jeg er nu nået dertil hvor jeg er endt med at gå efter lysstofrør, men det er da umiligt at finde. Har købt et i bauhaus med 1 stk. T8 36 w. rør. Men det synes jeg slet ikke giver tilstrækkelig belysning. Min plan er at nøjes med et armatur i rummet, som skal sidde over arbejdsbordet, da jeg så slipper for at stødde hovedet i et der hvor jeg går. Men hvad skal jeg have for at det så giver nok lys? Rummet er 3x2 meter, og i den ene side er der arbejdsbord på 2,4 meter, og den anden side er der 3 reoler der tilsammen er 2,4 meter.
Det jeg har købt er i stil med dette:
http://www.greenline.dk/Produkt/9413/EDB-Interioerarmatur-
Jeg vil helst undgå et som dette, da jeg synes det ser forfærdeligt ud:
http://www.greenline.dk/Produkt/HF9024/Grundarmartur-mHF-spole
Det er muligt at det ikke er så kønt, men det er altså det mest efektive. Det du har købt er beregnet på at belyse et begrænset område, og det vil alle lignende amaturer gører. Lige så snart et lysstofrør puttes ind i en kasse, bliver lyset begrænset af kassens ramme.
 Onkel Harald har nogle ret flade modeller der egentlig er beregnet til at monterer under overskabe i et køkken.
Men prøv at kigge på de her to, nr. 6512 eller nr. 5905 hos Onkel Harald
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis