ejendom på egetræspæle.. erfaring !!!

Hej !

En go kammerat ser fortiden på en by-ejendom fra 1902, som står på egetræspæle.. og der er etableret pumpe der automatisk starter ved for høj grundvand...

Alt dette lyder i mine øre som noget han skal holde sig langt fra.. men det er vist gældende for flere ejendomme på denne gade..

Jeg kan ikke rigtig finde oplysninger om den slags, så vil høre om nogle herinde har erfaring eller ligefem selv har en ejendom der er bygget på egetræspæle..

Er det noget frygteligt noget eller kan man roligt købe sådan en ejendom ???

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 100år gammel ejendom der står på træpæle ville jeg nok selv springe over ja, jeg er mere tryg ved at sådan står på beton...

Men måske andre har anden opfattelse...?
Uden dog at ane noget om det, men man kan jo sige den har stået i 109 år og Egeskov har stået i 400-500 år

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Uelukkende fordi man har formået at holde grundvandsstanden tilstrækkelig høj.

Hvis grundvandsstanden sænkes rådner pælene og der sker sætningsskader og måske kollaps.

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CFoQFjAD&url=http%3A%2F%2Fing.dk%2Fartikel%2F90331-tunnelgruppe-frygter-for-marmorkirkens-fundament&ei=QkUSTv-_NIuMswaFxcnyDg&usg=AFQjCNHQiUvMm4ZG2OfQtZv9z_jnXirzLQ
Annonce
Tak for links m.m..

Har snakket lidt med kommunen, og de oplyser at en hver ændring af grundvandet vil blive kontroleret af dem, da det langt fra er det eneste hus i Fredericia der er bygget på denne måde.

Men syntes godt nok det svært at finde oplysninger og særligt råd og vejledning om sådan et pælefundament..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Den form for fundering blev jo kun brugt frem til man begyndte at bruge betonpæle.
Så du skal søge på egepæle fundering og den slags.

men der er reelt nogtet at rådgibve eller råde om. Hvis grundvandsstanden vedligeholdes i mindst samme højde så "no problems"
Hvis grundvandsstanden falder så rådner egetræet relativt hurtigt.

Og det er jo fint at kommunen holder øje. Men hvis grundvandsstanden virkelig falder hvad vil de så gøre. Ingen ting naturligvis. Dels er det grundejerens problem og dels vil det koste milliarder af kroner at vedlige holde en grundvandsstand "over normalen"

Det eneste man måske kan gøre vil være at funderer med betonpæle uden for bygningerne. Hvilket osse vil koste så meget at kun specielle bygninger kan bevares.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis