Hvordan renses en gammel lysekrone bedst?

Jeg har fået til opgave at skifte ledninger i en gammel lysekrone. Dette er i sig selv ikke den store sag, men den er noget så beskidt. Ligner kobber der er irret. Tror dog at det er messing, den er lavet af, med en eller anden legering. Men det ville egeren selv prøve at finde ud af hos en guldsmed. 

Men spørgsmålet er så, hvordan rengøre man sådan en bedst. Kan man få noget man blander op i vand og ligger det hele ned i. Det ville jo være langt den nemmeste måde.  
For hvis man skal til at begynde med klud og brasso, så bliver det en tidskrævende opgave. Og er bange for man ikke får et jævnt resultat, da man får pudset mere på den ene side, end den anden. 

Så søger et par gode råd til hvordan man kan gøre den pæn igen. Kan man blande noget citron syre o i vand, og ligge det hele ned?   
kom frisk med gode råd eller links der kan hjælpe 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Illisher

Jeg har engang renset en messing lysekrone der var meget beskidt ved at smøre den ind i Heinz ketchup og så pakke den ind i vitawrap jeg havde den til at ligge i ca. et døgn og skyllet den af i varm vand alle detaljerne blev pudset efter med brasso og en tandbørste.
 

Og når du skal skifte ledninger vil det være let at skylle den af med en opvaskebørste og varmt vand når du ikke skal tage hensyn til at der kommer vand inden i lampen.

Det kunne være en fordel lige at lave en prøve på et lille stykke metal før du smøre hele lampen ind i ketchup eller et andet pudse middel.

Held og lykke med pudse arbejdet, og vend gerne tilbage med hvordan du gjorde og især med hvordan det færtige resultat blev.


Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Ketchup.. Det har jeg faktisk hørt om før. Det er jo rimelig nemt, og relativt billigt. Om der så skal pudses efter med brasso og tandbørste må være op til ejeren, det gider jeg ikke :p
men skal nok prøve at huske, at vende tilbage med et før og efter billed.
hvis det skal være brutal løsning.
kan måske putte i opvaske maskine. (SPØG).!!!

men ketchup løsning er nu mest skånsomt løsning.

hvad med brun sæbe.?
Brunsæbe, hænger det ikke godt sammen med knofedt? Det har jeg desværre aldrig fundet et sted at købe, så den løsning tror jeg ikke dur 

Eller er det nok at det ligger i "blød" i brunsæbe? (går du fra det var det du mente)
brun sæbe kan købes hos enhver købmand. Du smører - eller pensler hele lysekronen ind i sæbe. Pal hele gøjemøjet ind i husholdningsfolie. Skal være helt lufttæt. Lad det ligge et døgn og vask så af i brusekabinen.

 

Det er straks sværere at købe knofedt.
Det er straks sværere at købe knofedt.

Brun sæbe er basisk og virker ikke på ir, det skal være syre.

Den dyre løsning er at sende den til en gørtler, han kan rense og polere den så den bliver som ny. (Gørtleren bor ved siden af karetmageren, overfor possementmageren)
da det sandsynligvis er os, cigaretrøg og alm. snavs, der har lagt sig på kronen, er brun sæbe et udmærket middel. Skal kronen pudses i bund før en overfl.behandling med voks, er wienerkalk med sprit at foretrække. her er der slet ikke tale om knofedt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis