Hej
Jeg har længe gået og tænkt over om det ville være muligt at bygge en mountainbike om til en ladcykel ala Christiania-cyklen.
Mit udgangspunkt er at beholde rammen som den er og montere eller svejse mere på den alt efter hvilken udformning jeg ender ud med. Styr, forgaffel og forhjul ville være det der ryger i den forbindelse.
Det betyder imidlertid at jeg ikke kan efterligne målene på en original cykel, da ladet så ville ende delvist inde i mit stel. Hvis jeg derfor laver cyklen længere vil den være dårligere til at dreje skarp da der nu bliver længere afstand til omdrejningspunktet. Desuden forventer jeg at ville få brug for længere kabler eftersom styret skal svinges for at dreje cyklen. Og jeg vil helst beholde kablerne så vidt som muligt.
Derfor forestiller jeg mig en løsning hvor der roteres omtrent om samme sted som ved styret normalt. Derved ville jeg forhåbentlig kunne beholde kablerne i den længde som de er - nu blot på et styr der går ud fra kassen. Men hvis jeg rykker de to forhjul ind mod midten af cyklen så de har centrum ud for styret, så ville cyklen formentlig tippe forover - i hvert fald når der ikke sidder nogen på den og børn skulle af/på længst fremme i kassen.
Mit primære spørgsmål går altså på om man ville kunne beholde hjulene ud for centrum af kassen og samtidig lade den rotere om et punkt for enden af kassen?
Jeg har lavet en simpel træ/pap model for at undersøge om det ville fungere, men jeg kan ikke umiddelbart vurdere om det ville virke hvis mine hjul kunne rotere uafhængigt af hinanden eller om jeg blot tvinger dem vil at glide sidelæns ved et sving (hvilket jo ikke ville være muligt for mig i praksis med en i stor størrelse)
Jeg vil meget gerne have projektet til at lykkes, da jeg er fattig studerende og derfor ikke blot kan købe en ny eller brugt. Desuden er jeg blevet ret opsat på at det netop skal være den her mountain-bike fordi den har 21 gear og jeg bor i Århus der er væsentligt mere bakket end København. Den har i forvejen en hydraulisk skivebremse bagpå og jeg planlægger at montere hydrauliske fælgbremser til de to forhjul så jeg både kan sikre en kraftig bremsning og ens tryk på begge hjul samtidig så den ikke trækker skævt.
Og ikke mindst fordi det kunne være sjovt at bygge den selv.. ( :
Jeg vedhæfter et billede af modellen - samt den cykel der skal lade livet - som forhåbentlig gør ovenstående spørgsmål mere forståeligt.
Jeg håber der kommer en masse gode overvejelser fra jer derude - også gerne om andre problemstillinger med det her projekt.
MVH Mark Skiffard