Ombygning af Mountain-bike til Christiania-cykel

Hej
Jeg har længe gået og tænkt over om det ville være muligt at bygge en mountainbike om til en ladcykel ala Christiania-cyklen. 

Mit udgangspunkt er at beholde rammen som den er og montere eller svejse mere på den alt efter hvilken udformning jeg ender ud med. Styr, forgaffel og forhjul ville være det der ryger i den forbindelse. 

Det betyder imidlertid at jeg ikke kan efterligne målene på en original cykel, da ladet så ville ende delvist inde i mit stel. Hvis jeg derfor laver cyklen længere vil den være dårligere til at dreje skarp da der nu bliver længere afstand til omdrejningspunktet. Desuden forventer jeg at ville få brug for længere kabler eftersom styret skal svinges for at dreje cyklen. Og jeg vil helst beholde kablerne så vidt som muligt.

Derfor forestiller jeg mig en løsning hvor der roteres omtrent om samme sted som ved styret normalt. Derved ville jeg forhåbentlig kunne beholde kablerne i den længde som de er - nu blot på et styr der går ud fra kassen. Men hvis jeg rykker de to forhjul ind mod midten af cyklen så de har centrum ud for styret, så ville cyklen formentlig tippe forover - i hvert fald når der ikke sidder nogen på den og børn skulle af/på længst fremme i kassen. 

Mit primære spørgsmål går altså på om man ville kunne beholde hjulene ud for centrum af kassen og samtidig lade den rotere om et punkt for enden af kassen?
Jeg har lavet en simpel træ/pap model for at undersøge om det ville fungere, men jeg kan ikke umiddelbart vurdere om det ville virke hvis mine hjul kunne rotere uafhængigt af hinanden eller om jeg blot tvinger dem vil at glide sidelæns ved et sving (hvilket jo ikke ville være muligt for mig i praksis med en i stor størrelse)


Jeg vil meget gerne have projektet til at lykkes, da jeg er fattig studerende og derfor ikke blot kan købe en ny eller brugt. Desuden er jeg blevet ret opsat på at det netop skal være den her mountain-bike fordi den har 21 gear og jeg bor i Århus der er væsentligt mere bakket end København. Den har i forvejen en hydraulisk skivebremse bagpå og jeg planlægger at montere hydrauliske fælgbremser til de to forhjul så jeg både kan sikre en kraftig bremsning og ens tryk på begge hjul samtidig så den ikke trækker skævt.
Og ikke mindst fordi det kunne være sjovt at bygge den selv.. ( :

Jeg vedhæfter et billede af modellen - samt den cykel der skal lade livet - som forhåbentlig gør ovenstående spørgsmål mere forståeligt.

Jeg håber der kommer en masse gode overvejelser fra jer derude - også gerne om andre problemstillinger med det her projekt.

MVH Mark Skiffard
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mark.
Jeg forstår sådan set godt hvor du vil hen, men at du vil flytte det punkt som ladet / foreste del af cyklen dreje om, til at ligge på bagsiden af ladet / o.s.v.
Men den går altså ikke, du vil skulle bruge enorme kræfter på bare at holde den på ret kurs, og sansynligheden for at du vil stå på hovedet når du drejer er 100 % sikker.
Du tænker måske så på at en knækstyret Dumper kan gøre det, jo men der er der også en meget kraftig hydralig der styre ved ledet.
Du er nød til at flytte omdrejnings punktet ind under ladet, lige i centerlinie med forhjulenes aksler, for at du vil kunne bruge cyklen.
Jeg er da sikker på at kunne det have ladet sig gøre sådan som du forestiller dig det, ville det da forlængst have været standart.
Hej og mange tak for dit gode svar. 
Jeg kan ikke se hvorfor den skulle være svær at holde på rette kurs, men jeg kan godt se at den let ville tippe ved knækket når man drejer meget.

Jeg vil bare enormt gerne bevare at man drejer ved at rotere styret om et centralt punkt på styret fremfor at svinge hele styret for at dreje om et punkt længere fremme under kassen. 

Måske man kunne bruge nogle væsentlig mindre hjul - som f.eks. på en børnecykel - så de kunne være inde under kassen og der så kunne være fri plads til at de kunne drejes vha styret mens selve kassen altid var fikseret i cyklens længde. 

Jeg mener at Nihola cyklen drejer ved at hjulene kan drejes fra side til side fra styret. Her sidder de bare på siden af cyklen og ikke under. Men det må også betyde at kassen ikke kan blive så bred som på en Christiania og er nok også derfor den er oval så hjulene netop ikke støder ind i kassen når man drejer. Tilgengæld behøver man ikke at hæve kassen så højt fra jorden. 

Jeg må vist tænke lidt mere over det ( : Alle forslag modtages med glæde..
en af de punkter er at at du kigger på en ladknalleret.!
fra norsjø. i www.scootergrisen.dk  det kunne være et udgangspunkt.
i konstruktions princip. med hjulene under ladet.
til din ladcykel.!

men håndværkeren.

han er en i det rette punkt andgående knækstyring på en ladcykel
den har tre hjul og vælter let i drejet.? (dreje punktet bag ladet.)
som udgangs punkt i billedet.?
men dumberen har fire hjul og der med mere stabilitet.!
men hvis den drejer for skarp i forhold til farten kan den vælte.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis