Omfugning - mørtel?

Hej, vores hus er fra 60'erne - et gult murstenshus, som visse steder har været angrebet af murbier, og fugerne er ret porøse rund omkring. Det er ind til videre ikke noget, der ser alt for alvorligt ud, men jeg vil naturilgvis gerne forebygge. Jeg er nu gået i gang med at omfuge de værste steder. Det er ikke noget,  jeg har prøvet før, og jeg er ikke gør-det-selv-typen, men jeg kan dog godt, hvis jeg tager mig sammen.

Jeg har spurgt omkring mig - jeg har en murer i familien, og en anden har selv omfuget sit hus, så jeg har fået masser af gode råd, og jeg er gået i gang for lige at se, hvad der går ud på og komme ind i rytmen.

Det største problem var at finde noget mørtel, så jeg tog ind til Stark, hvor jeg fik noget receptmørtel bakke KC 35/65/650 0-4 af mærket Paw, der bare skal blandes med vand. Jeg ved ikke, hvad det er for noget mørtel, der er blevet brugt, men kradser jeg noget af det ud, ser det meget fint og nærmest hvidt/lysegråt ud. 

Inden jeg kommer for meget i gang vil jeg gerne vide, om den mørtel, jeg har købt, er for stærk? Om der er for meget cement i - tallet 65 skulle angive det. Jeg synes også, at der er nogle ret store "sten" i - det ser i hvert fald sådan ud, når det tørrer - hvad er fordelen/ulempen ved det? Jeg går ud fra, at en 0-2 ville give en mindre grov "textur"?

Men min bekymring er først og fremmest, om det er en for stærk mørtel.

Martin 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være Demant lige svarer når ham ser denne tråd, han ved noget mere om murerarbejde end undertegnet som er uddannet tømrer, jeg lader egen murer om hvad han skal bruge af mørtel.

Jeg ved dog at han foretrækker alm. bakke eller strandmørtel, hvor han selv tilsætter den mængde cement han mener der skal bruges, så kan han også nemmere matche styrke og farve i forhold til den opgave hvor det skal bruges.

Skiftes fugerne alligevel ud, så ville jeg da selv klart vælge en finere fuge som er mere tæt end den alm. bakkemørtel.

Man behøver jo ikke matche den gamle fuge, hvis man alligevel udskifter fuger i alt murværket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis