Generator til forbrugsbatteri

Hej folkens jeg har et spørgsmål som lyder følgende. Vil det være muligt at lave en generator som kan genoplade et 40 Ah forbrugsbatteri? 
Jeg havde selv i tankerne at man kunne fjerne motoren fra generatoren og bruge håndsving men er det nok til at oplade et forbrugsbatteri på 40 Ah?
Og vil det i det hele taget være praktisk?
Tak på forhånd
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er muligt at lave en generator, der kan oplade et forbrugsbatteri, også et 40 Ah.

Nej. Glem alt om håndsvinget mm. Jeg gætter på at det er et 12V batteri der er tale om. Skal du lade det med 3 A skal du lave 40-45W -inkl tab- for at lade med 3A. Med den strøm kan du lade batteriet halvt op på 6-7 timer. Du får meget lange arme inden der er kommet noget brugbart ind i batteriet. Glem det og find en anden løsning. Solceller, en vindmølle eller en transformator (billader)

Praktisk. Nej.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvad skal du bruge batteriet til og i hvilke omgivelser?

Hvor meget er den maksimale ladestrøm på det batteri du vil lade op?

Hvis det er et 12V batteri, så ganger du ladestrømmen med amperetallet, og ganger med 1,2 (regn med 20% tab) så har du effekten i Watt.
Ladetiden er Amperetimer, der skal puttes på batteriet divideret med ladestrømmen.

Hvis du skal lade med 4A og 12V, så skal du have en effekt 12 58W.
Starter du fra fladt batteri og skal have 40Ah puttet på vil det tage 10 timer at lade batteriet op.

Solceller, pedaler, vindmøller mm er komplicerede løsninger på opgaven med at lade et batteri op, men de kan være eneste mulighed, f.eks i et kolonihavehus etc, og så vælger man naturligvis den løsning. Her vil det typisk være mere langsigtede arrangementer, der arbejdes med. Har man adgang til noget "rigtig strøm" et det langt letter og billigere at lade batteriet op fra den "rigtige strøm", som kan være en bil, el-nettet, eller måske en scooter (Jeg ved ikke om en scooter kan tåle at blive brugt til det!)

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg skal bruge det til et mobilt anlæg som jeg kan tage med til festivaler. Det er derfor jeg gerne vil have noget der kan oplade den istedet for jeg skal stå i en ordenlig lang kø for at kunne få ladet min batteri op. 
Jeg kan ikke finde ladestrømmen på batteriets info. 
Har du nogen ide om hvor jeg kan finde en "guide" eller andet som jeg kan bruge så jeg kan bygge noget som ville kunne bruges fornuftigt til lige netop mit tilfælde ?
til festivaller kan du være nogenlunde sikker på at udelukke vindmøllen, da det bevidst ikke blæser voldsomt på diverse festivalcampingpladser (Medmindre du planlægger at lave en 4 meter lang stang og sætte den på).
Alternativt kan du købe en vedligeholdelses solcelle som fx. denne: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&n=60100 . Det kan godt være at den ikke vil lade batteriet op helt, men hvis i kan skifte mellem 2 batterier, og så have et batteri til ladning fra 5-20, og derefter bruger af batteriet om aftenen/næste dag. Hvis i kan fastgøre en solcelle diskret oven på jeres telt, og vinkle det syd, vil i få det største udbytte, da i derved kan udnytte hver eneste stråle.
Annonce
ELLER
Hvis du har tid og lidt opfindsomhed på hænderne, så kan du prøve og anskaffe en generator fra en bil, en gammel cykel samt nogle tandhjul. Umiddelbart kan jeg ikke give nogle præcise størrelser, men hvis du får gearet rotationerne fra cyklen nok op til at kunne skabe 12-13v fra generatoren, så skal det nok virke.
Jeg har masser af tid. Jeg har jo sommerferie Jeg takker for hjælpen
Skrevet af Manatp på 02 jul 2011 11:10
ELLER
Hvis du har tid og lidt opfindsomhed på hænderne, så kan du prøve og anskaffe en generator fra en bil, en gammel cykel samt nogle tandhjul. Umiddelbart kan jeg ikke give nogle præcise størrelser, men hvis du får gearet rotationerne fra cyklen nok op til at kunne skabe 12-13v fra generatoren, så skal det nok virke.
Tag en tur ind på Eksperimentariet og prøv, hvor meget der skal trædes i pedalerne for at lave 40W. Hver time anlægget spiller skal der trampes 2 timer (mindst) i pedalerne.
Efter festivallen er brugeren kandidat til Post Danmark Rundt.

I stedet kan du, hvis du endelig vil lave en pedaldrevet, lave den som underholdning på festivallen. Man kan få 10 minutter, hvor man får en LED-lampe til at lyse for 5 kr. Så kan der lades batterier op og tjenes penge samtidig.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du skal regne med at en bilgenerayor skal op på ca. 2000 omdr/min før den giver en brygbar spænding og strøm.
har prøvrt det med en bil generator på en cykel og der skal jogges til i pedalerne men det virker
jeg brugte en cykel med 3 ger men man skal nok bruge en med flere ger jeg ladede på et 12v 60ah bilbatteri
og ku godt lave 14,4v og 55w til en arb.lyge... men du skal nok bruge en solcelle til dit projekt
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis