Inputs til Dåsekøler design

Hey folkens, jeg har i lidt tid gået og grublet over tanken om at udnytte det, at når det blæser over fx. en våd finger, trækker det fordampende vand varme ud af fingeren.
Det jeg er kommet op med, er et design til en dåsekøler, som jeg lige ville høre jeres mening om.

Har lavet en MEGET simpel tegning her:
http://www.peecee.dk/uploads/062011/ølkøler_big_thumb.png

Nederst har vi den vigtige vifte, som skal bringe luft henover dåserne.
Dette er selvfølgelig ikke nok, så har planlagt at hver gang man lægger en ny dåse i , sprøjter man vand ned i kassen, oppe fra toppen.
Kassen skal være isoleret med noget 1.5-2cm polystyren, og så er der et hul i bunden til vand som dåserne ikke får fat på.
Selve dåserne vil blive tilgængelige ved at der er en lille låge nederst. Der hvor man sætter dåserne i, vil der enten være åbent, eller en form for gitter, så det varme luft der stiger til vejr, har et sted at ryge hen.

Jeg ville høre hvad i syntes om designet, og om det kan køle nok på en ca. 30 minutters ophold i køleren.

Husk på at selve dåserne vil være dækket af så meget vand som muligt så der hele tiden er noget der kan fordampe og derved køle dåserne.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har glemt at læse på dine damptrykstabeller.
Det er uden betydning, hvordan du vil få øllerne til at trille ned ad et skråplan, det gør de helt af sig selv, men meget mere relevant er det, hvordan du vil få vandet til at fordampe ved en tilstrækkelig lav temperatur uden at sætte en vacuumpumpe på, og hvordan du vil lave kassen, så den kan holde vacuum når man tager en øl fra den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er så her hvor jeg tænker, at så snart at temperaturen er ved at være nede ved de omkring 6-8 grader som jeg er efter (Forventer ikke mere af det her system), så er det sværere at fordampe. Med fingereksemplet, så syntes jeg at jeg husker fra vinter, at selvom det er meget koldt udenfor, så er en våd finger i blæst stadig meget koldere end resten af hånden, selv i minusgrader.
Sorry. Jeg har helt misforstået din ide. Jeg troede den skulle bruges her i sommervarmen.
Til vinter og i det sene efterår vil den virke fint, også uden vand.

Prøv at lave et psykrometer. Tag to termometre, om pulpen på det ene sætter du en bomuldstube, som du gør våd. Hold de to termometre sammen op i en frisk luftstrøm -vinden kan anvendes- og aflæs temperaturerne. Det vil give dig et godt indblik i, hvor meget du teoretisk vil kunne køle din øl ned i forhold til omgivelsestemperaturen på en given dag med en given luftfugtighed.

Da vi her på LDS yder den bedste service har jeg slået op i tabellen og kan fortælle, at du skal sænke trykket til ca 100 hektopascal (det vi i gamle dage kaldte millibar) for at få vandet til at koge ved 8ºC. Det ligger en kende udenfor normal barometerstand, så jeg vil stadig anbefale en vacuumpumpe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis